4 Zamanlı Dizel Motor ve Ateşleme Sistemi

4 Zamanlı Dizel Motor Ateşleme Sırası

4 zamanlı dizel motorlar, içten yanmalı motorlardır ve genellikle ağır hizmet araçlarında, kamyonlarda ve bazı otomobillerde kullanılır. Bu motorlar, yakıtı yanma odasına sıkıştırarak çalışır ve bu sayede yüksek verimlilik ve güç sağlar. Ateşleme sistemi ise, dizel motorlarda kullanılan bir ateşleme sistemi olmadığından, bu motorlarda yakıtın kendiliğinden yanması prensibiyle çalışır.

4 zamanlı dizel motorun çalışma prensibi şu adımlardan oluşur:

  1. Emme: Piston aşağı doğru hareket ederken, emme valfi açılır ve silindir içine temiz hava emilir. Bu sırada yakıt enjektörü, yakıtı yüksek basınç altında silindir içine püskürtür.
  2. Sıkıştırma: Emme valfi kapanır ve piston yukarı doğru hareket ederken, silindir içindeki hava sıkıştırılır. Bu sıkıştırma işlemi, yakıtın sıkıştırılan havayla karışmasını sağlar.
  3. Yanma: Piston en üst noktaya ulaştığında, yakıt enjektörü yakıtı püskürtür ve sıkıştırılan hava-yakıt karışımı kendiliğinden yanar. Bu yanma işlemi, yüksek basınç ve sıcaklıkta gerçekleşir ve pistonu aşağı doğru iter.
  4. Egzoz: Piston tekrar yukarı doğru hareket ederken, egzoz valfi açılır ve yanma sonucu oluşan egzoz gazları silindirden dışarı atılır.

Dizel motorlarda ateşleme sistemi, benzinli motorlardaki gibi bir ateşleme buji veya kıvılcım üreteci kullanmaz. Bunun yerine, yakıtın kendiliğinden yanması prensibiyle çalışır. Yakıt, yüksek basınç altında püskürtülerek sıkıştırılan havayla karışır ve bu karışımın kendiliğinden yanmasıyla güç üretilir. Bu nedenle, dizel motorlar daha yüksek verimlilik ve tork sağlar, ancak ateşleme sistemi daha basit ve daha az karmaşıktır.

4 Zamanlı Motor Ateşleme Sırası

4 zamanlı motorun ateşleme sırası şu adımlardan oluşur:

  1. Emme zamanı: Emme valfi açılır ve piston aşağı doğru hareket ederken, silindir içine temiz hava-yakıt karışımı emilir. Bu karışım, karbüratör veya enjektör tarafından sağlanır.
  2. Sıkıştırma zamanı: Emme valfi kapanır ve piston yukarı doğru hareket ederken, silindir içindeki hava-yakıt karışımı sıkıştırılır. Bu sıkıştırma işlemi, karışımın yanma için gerekli basınç ve sıcaklığa ulaşmasını sağlar.
  3. Yanma zamanı: Piston en üst noktaya ulaştığında, buji (benzinli motorlarda) veya ateşleme bujisi (dizel motorlarda) ateşleme yapar. Bu ateşleme, hava-yakıt karışımının yanmasını başlatır ve yanma basıncı pistonu aşağı doğru iter.
  4. Egzoz zamanı: Piston tekrar yukarı doğru hareket ederken, egzoz valfi açılır ve yanma sonucu oluşan egzoz gazları silindirden dışarı atılır. Bu gazlar, egzoz sisteminden dışarıya yönlendirilir.

Bu dört zamanlı döngü, her silindir için tekrarlanır ve motorun sürekli olarak çalışmasını sağlar. Bu döngü, motorun verimli bir şekilde güç üretmesini sağlar ve yanma işlemi düzenli bir şekilde gerçekleşir.

Dizel Motor Prensibi ve Çalışma Döngüsü Açıklaması:

Temel olarak, iki tip dizel motor tipi vardır – Dört Zamanlı ve İki Zamanlı . ‘Dizel Döngüsü’ daha yüksek Sıkıştırma Oranı kullanır . Adını ilk Dört Zamanlı dizel motoru icat eden ve geliştiren Alman mühendis Rudolph Diesel’den almıştır. Dizel çevriminin dört vuruşu benzinli motorunkine benzer. Bununla birlikte, ‘Dizel Döngüsü’, yakıt sisteminin dizeli motora beslemesi ve ateşlemesi yoluyla önemli ölçüde ertelenir.

Geleneksel bir içten yanmalı dizel motor, ‘Dizel Çevrimi’ üzerinde çalışır. Basit dizel motorlarda, bir enjektör dizeli doğrudan pistonun üzerinden yanma odasına püskürtür. ‘Sıkıştırmalı Ateşlemeli motor’ da Dizel motorun başka bir adıdır. Bunun başlıca nedeni dizeli sıcak ve basınçlı hava ile yakmasıdır. Yanma odası içindeki havanın sıcaklığı 400°c’nin üzerine çıkarak 800°c’ye çıkar. Bu da yanma odasına püskürtülen dizeli ateşler  . Bu nedenle, ‘Dizel Döngüsü’ , hava-yakıt karışımını ateşlemek için buji gibi harici bir mekanizma kullanmaz 

Dört Zamanlı dizel motor aşağıdaki döngüde çalışır:

1. Emme Darbesi 

4 Zamanli Dizel Motor ve Atesleme Sistemi 1
Dizel Emme Zamanı

Pistonların aşağı doğru hareket etmesi ve giriş valfinin açılması, temiz havanın silindirlere emilmesini sağlar.

2. Sıkıştırma

4 Zamanli Dizel Motor ve Atesleme Sistemi 2
Dizel Sıkıştırma İnme

Giriş valfinin kapanmasıyla pistonun üzerindeki alan kapanır. Piston yukarı doğru hareket ederek havanın kapalı bir alanda daha yüksek sıkıştırma oranı altında sıkıştırılmasına neden olur.

4 Zamanli Dizel Motor ve Atesleme Sistemi 3
Dizel Motor Yanması

Yanma İşlemi – Bu aşamada, enjektör dizeli yanma odasına püskürtür. Sıkıştırılmasından kaynaklanan hava sıcaklığındaki artış; mazotun ani bir patlama ile yanmasına neden olur. Bu, güç olarak bilinen genişleyen kuvvetleri oluşturan ısının salınmasına neden olur.

3. Güç Vuruşu

Ayrıca, bu kuvvetler pistonları tekrar aşağı doğru iterek ileri geri hareket etmelerini sağlar.

4 Zamanli Dizel Motor ve Atesleme Sistemi 4
Dizel Güç İnme

4. Egzoz Darbesi

Pistonlar yukarı çıkarken egzoz gazlarını egzoz darbesi sırasında açılan egzoz valfi aracılığıyla üstlerine iterler.

4 Zamanli Dizel Motor ve Atesleme Sistemi 5
Dizel Egzoz İnme

Bu döngü, motor durana kadar kendini tekrarlayarak motorun çalışmasının devam etmesini sağlar.

4 Zamanli Dizel Motor Animasyonu
4 Zamanlı Dizel Motor Animasyonu

Bir dizel motor esas olarak iki türe ayrılır – Dolaylı Enjeksiyon (IDI) ve Direkt Enjeksiyon (DI). Doğrudan Enjeksiyonlu dizel çevrimi , daha önceki nesil bir teknolojiydi. Daha sonra halefi ve daha gelişmiş CRDi’ye dönüştü . Önceki nesil ticari araçlar, kamyonlar, otobüsler ve jeneratörler hala yaygın olarak basit DI motorlarını kullanıyor. Ayrıca, sofistike ve zarif CRDi motorlar yakın geçmişte Sedan’larda, MPV’lerde, SUV’lerde ve Lüks otomobillerde çok popüler hale geldi.

Sıkça Sorulan Sorular?

Kaç tip Dizel Motor vardır?

Cevap: Temel olarak iki tip dizel motor tipi vardır – Dört Zamanlı ve İki Zamanlı. 

Motorda emme nasıl olur?

Cevap: Pistonların aşağı doğru hareket etmesi ve giriş valfinin açılması, temiz havanın silindirlere emilmesini sağlar.

Motorda sıkıştırma nasıl olur?

Cevap: Giriş valfinin kapanmasıyla pistonun üzerindeki alan kapanır. Piston yukarı doğru hareket ederek havanın kapalı bir alanda daha yüksek sıkıştırma oranı altında sıkıştırılmasına neden olur

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu