AB Lastik Etiketi İçin Bilmeniz Gerekenler
Neler Okuyacaksınız?
AB lastik etiketindeki sembollerin arkasında ne var: Yuvarlanma direnci, ıslak zeminde frenleme özellikleri, harici sürüş sesi ve kışa uygunluk hakkında her şey
AB lastik etiketi ile lastikler birbiriyle kıyaslanabilir
Kriterler: yuvarlanma direnci, ıslak zeminde frenleme özellikleri, dış lastik sesi
Mayıs 2021’den itibaren yeni lastikler için kar tutuşlu güncellenmiş AB lastik etiketi
Ancak: Lastik sektörü kendi ürünlerini sınıflandırır
2012’den bu yana, otomobil lastikleri, lastik ticaretinde ve satışta – elektronik mağazalarındaki çamaşır makineleri veya buzdolaplarına benzer şekilde – bir etiketle işaretlenmek zorunda. “Lastik etiketi”, lastik alıcılarının söz konusu lastiklerin bireysel özelliklerini ilk bakışta değerlendirmelerine veya farklı lastik modellerini yuvarlanma direnci, ıslak zeminde frenleme özellikleri ve harici sürüş gürültüsü olmak üzere üç kritere göre karşılaştırmalarına olanak sağlamayı amaçlamaktadır.
İlk AB lastik etiketi bu üç bilgiyi içeriyordu. Bununla birlikte, eski AB düzenlemesi o zamandan beri revize edildi ve yerini , sembollerle birlikte yeni bir standart etiket üzerinde karda tutuş ve (muhtemelen sadece İskandinav pazarı için) buzda tutuş hakkında ek bilgi sağlayan AB Yönetmeliği 2020/740 * aldı.
Önemli: Yeni düzenleme yalnızca 1 Mayıs 2021’den sonra piyasaya çıkan, yani lastik yanağında en az üretim tarihi DOT 1821 (= 18. takvim haftası 2021) veya daha yüksek olan otomobil, kamyon veya otobüs lastikleri için geçerlidir. 1 Mayıs 2021’den önce piyasaya sürülen lastikleri yeniden etiketleme zorunluluğu olmadığından, her iki etiket de mağazalarda veya mağazalarda yıllarca yan yana bulunabilir.
AB Lastik Etiketi Kriterleri
Lastik etiketi testlerinde yalnızca yuvarlanma direnci (yakıt ve enerji verimliliği), ıslak yol tutuşu ve dış yuvarlanma gürültüsü gibi temel lastik özellikleri dikkate alınır. Prensip olarak, bu kriterler ve test prosedürü (lastik üreticileri kendilerini test eder), enerji verimliliği veya ıslak yol tutuş sınıflarının spektrumu ve aralığı biraz farklı olsa ve kar ve buzda yol tutuş kriterleri değişmiş olsa bile, yeni AB etiketiyle de değişmedi. da eklendi.
Kriterlerin temel bir açıklaması için, bu makale yeni AB etiketine atıfta bulunmaktadır, eski lastik etiketiyle arasındaki farklar aşağıda bulunabilir. Ayrıca etiketin içeriğine ilişkin iyi bir genel bakış ve etiketin sınırlı önemine ilişkin bir değerlendirmeyi BRV endüstri derneğinin web sitesi The Tire Label *’da bulabilirsiniz.
Yeni AB Etiketi Görünümü
Yakıt ve enerji verimliliği (solda), ıslak tutuş (sağda) ve dış yuvarlanma gürültüsünün (sol altta) merkezi temsillerine ek olarak , yeni AB etiketindeki en önemli yeniliklerden biri de sağ üstteki QR kodudur. Bunu akıllı telefonunuzla tararsanız, üreticinin Avrupa Enerji Etiketi Ürün Veritabanında (EPREL) sakladığı ayrıntılı lastik bilgilerine doğrudan erişim elde edersiniz. Üreticinin adı, lastiğin tam ürün numarası, hız ve yük indeksi ile birlikte boyut ve lastik sınıfı (örn. otomobiller, karavanlar, otobüsler için C1) bilgileri tamamlar.
Kış ve dört mevsim lastikleri için sağ alt kısma potansiyel olarak iki sembol eklenir. İyi bilinen Alp sembolü ile etiketleme, UNECE-R 117’ye uygun olarak tanımlanan kış yollarına yönelik lastikler için minimum gerekliliklere uygunluğu onaylar. Alp sembolü ayrıca lastiğin yanağına da basılmalıdır veya üreticiden bir sertifika bulunmalıdır.
Üçgen içinde stilize dağ sırasına sahip yeni bir sembol , buz üzerinde yol tutuşu temsil eder (öndeki resme bakın) ve özellikle İskandinavya bölgesindeki özel kış lastikleri için kullanılır.
Kriterler ve test yöntemleri temelde çok az değişirken, özellikle alt aralıktaki performans sınıfları silinmiş ve ses dalgalarının yerini harfler almıştır.
Yuvarlanma Direnci
Lastiklerin yuvarlanma direnci veya yakıt veya daha iyi enerji verimliliği, A’dan E’ye kadar sınıflara ayrılır. En iyi A lastikleri ile E lastikleri arasındaki fark yaklaşık 0,5 l/100 km yakıt tasarrufu, yani yüzde 7,5 civarında. Bugün piyasadaki lastiklerin çoğu yuvarlanma direnci açısından B ve C sınıflarına girdiği için, gerçekçi yakıt tasarrufu potansiyeli, beş harfin önerdiğinden önemli ölçüde düşüktür.
Islak Kavrama
Bir lastiğin ıslak yolda frenleme performansını tarif edebilmek için, lastik ile yol arasındaki fren mesafesi veya maksimum sürtünme katsayısı ölçülür ve referans bir lastiğin değerleriyle karşılaştırılır. Buradan ıslak yol tutuş katsayısı hesaplanır ve A’dan E’ye kadar sınıflara ayrılır. Bir otomobilde A sınıfı lastikler varsa, E sınıfı lastiklere kıyasla, ortalama yol tutuşu olan bir yol yüzeyinde 80 km/s hızla giderken acil durma durumunda 18 metreye kadar fren mesafesi azaltılabilir.
Dış Yuvarlanma Gürültüsü
Eski etikette olduğu gibi , lastiğin dış gürültüsü desibel cinsinden verilir. Bununla birlikte, daha önce gürültü, geçerli onay değerlerine göre üç ses dalgasından biri eklenerek veya çıkarılarak sınıflandırılırken, yeni AB etiketinde artık harfler kullanılmaktadır. A ile işaretlenen lastikler sınırın üç dB(A) veya daha fazla altına düşer, B ile işaretlenen lastikler sınırın üç dB(A) altına düşer. Hiçbir lastik , izin verilen sınırı aştığı ve bu nedenle onay için uygun olmayacağı için C ile işaretlenmez.
Bu arada, gürültü sınırı değerleri tüm araba lastikleri için aynı değildir ve ilgili sınıflandırmaya (C1 ila C3), lastik genişliğine ve lastik tipine bağlıdır. Bu nedenle, farklı lastiklerden farklı harf sınıflandırmaları ve gürültü seviyeleri kombinasyonları çıkabilir.
Yuvarlanma direnci ve ıslak yol tutuşu açısından benzer sınıflandırmalara sahip lastikleri karşılaştırırken, her zaman daha sessiz olan lastik seçilmelidir. Düşük dış gürültü her zaman düşük iç gürültü ile eşit tutulamaz.
Kar ve Buz Kavrama
Alp sembolü (3 Zirve Dağı Kar Tanesi) ile işaretlenmiş lastikler, standart bir referans karşılaştırma lastiğine kıyasla dolu bir kar paketi üzerinde belirli bir frenleme veya çekiş kapasitesine sahip olmalıdır.
Dağ silüetine sahip üçgen bir sembol , özel kauçuk karışımları (yumuşak bileşikler) sayesinde Kuzey Avrupa’daki buzlu yollarda kullanılmak üzere özel olarak tasarlanmış binek otomobil kış lastikleri için buz üzerinde belirli bir “minimum yol tutuşu” teyit eder. Bu lastikler genellikle Kuzey Avrupa dışında kullanım için tasarlanmamıştır.
Eski lastik etiketi sizi bu şekilde bilgilendirir
1 Mayıs 2021’den önce piyasaya sürülen lastikler eski etiketini koruyabildiğinden, lastik ticaretinde her iki etiket de uzun süre yan yana bulunabiliyor. Eski lastik etiketi, her şeyden önce performans sınıfları (yeni etiketle sınıflar daraltılmıştır), kış özellikleri hakkında bilgi eksikliği ve dış gürültünün ses dalgası temsili açısından yeni AB etiketinden farklıdır.
Yuvarlanma Direnci
Lastiklerin yuvarlanma direnci ve yakıt verimliliği , önceki AB etiketi altında A’dan C’ye ve E’den G’ye kadar sınıflara ayrılmıştır. D sınıfı kullanılmaz. G sınıfı lastikler yerine A sınıfı lastiklerin kullanılmasıyla elde edilebilecek yakıt tasarrufunun binek otomobillerde yüzde 7,5 civarında olduğu tahmin ediliyor. Daha yeni etikette olduğu gibi bu , çoğu araba için yaklaşık 0,5 l/100 km yakıt tasarrufuna karşılık gelir.
Islak Frenleme Özelliği
Eski AB etiketiyle, lastiklerin yol tutuşu A’dan C’ye ve E’den F’ye kadar sınıflara ayrılmıştır. D ve G sınıfları kullanılmaz. A ve F sınıfı lastikler arasında yüzde 30 oranında fren mesafesi farkı olabiliyor.
Bir araba ıslak yolda 100 km/s’den itibaren sert fren yaparsa, fren mesafesi 28 metreye kadar uzar. Bu nedenle, F sınıfı lastiklere sahip araç, A sınıfı lastiklere sahip aynı araç halihazırda hareketsiz durumdaysa, halen 65 km/saatin üzerinde bir hızla gidiyor demektir. Bu durumda da araca özgü faktörlerin, uygun lastiklerin kullanımından kaynaklanan gerçek performans farkı üzerinde doğrudan etkisi vardır.
Harici sürüş gürültüsü/harici yuvarlanma sesi
Önceki AB etiketiyle, lastiğin dış gürültüsünün yoğunluğu, alttaki üçüncü sembolde stilize edilmiş hoparlörün yanındaki siyah çeyrek halkaların sayısıyla temsil edilir – ne kadar az zil çalarsa, lastik o kadar sessizdir.
3 halka: Lastik, 2016 yılına kadar geçerli olan AB limitine uygundur.
2 zil: 2016’dan beri yürürlükte olan gürültü sınırı korunur veya üç dB(A)’ya kadar düşürülür.
1 halka: 2016’dan beri yürürlükte olan sınır değerin üçten fazla dB(A) altı çizildi.
Çeyrek halkalı hoparlör sembolüne ek olarak, lastiğin gerçekte belirlenen harici sürüş gürültüsü dB(A) olarak verilir; A harfli parantez listelenmez.
Bilgileri Kim Kontrol Eder ve Yayınlar?
Sınıflandırmadan önce gelen testler, lastik endüstrisi tarafından kesin olarak tanımlanmış prosedürlere göre gerçekleştirilir. Üretici böylece kendi ürünlerini sınıflandırır. Bu nedenle sınıflamaların bağımsız kuruluşlar tarafından kontrol edilmesi planlanmaktadır.
AB lastik etiketi , lastik bayileri tarafından sergilenen lastiklerin üzerine veya yakınına yapıştırılmalıdır. Sergilenmeyen lastikler için, lastik etiketindeki bilgiler başka bir şekilde müşteriye sunulmalıdır. Eski lastik etiketi ile ilgili bilgiler faturada gösterilmelidir.
Oryantasyon Seçeneği AB Lastik Etiketi
İlk ve en önemli karar verme yardımcısı, lastik testi olmaya devam etmelidir, çünkü burada bazıları güvenlikle ilgili olan önemli ölçüde daha fazla kriter kontrol edilmektedir. Söz konusu lastik modeli için lastik testinden sonuç çıkmazsa, son müşteri ve özel lastik alıcısı, lastik etiketinde yer alan bilgileri kesinlikle kullanmaları gereken güvenilir bir rehber olarak görecektir. Özellikle güvenlikle ilgili ıslak zeminde frenleme özellikleri söz konusu olduğunda, C sınıfı veya daha iyi lastikler seçilmelidir.
Sıkça Sorulan Sorular?
Cevap: Lastik etiketi lastik alıcılarının söz konusu lastiklerin bireysel özelliklerini ilk bakışta değerlendirmelerine veya farklı lastik modellerini yuvarlanma direnci, ıslak zeminde frenleme özellikleri ve harici sürüş gürültüsü olmak üzere üç kritere göre karşılaştırmalarına olanak sağlamayı amaçlamaktadır.