Lastik Üzerindeki Bilgiler Nasıl Okunur?
Neler Okuyacaksınız?
- 1 Araç belgelerindeki lastik ebadı
- 2 Lastik yanağı: harfleri, sayıları ve sembolleri doğru okuyun
- 3 Lastik genişliği
- 4 Yükseklik-genişlik oranı
- 5 Lastik tipi
- 6 Jant çapı
- 7 Yük indeksi
- 8 Hız İndeksi
- 9 Yön bağlama
- 10 Tüpsüz / tüpsüz
- 11 Kış lastikleri / dört mevsim lastikleri
- 12 Aşıntı göstergesi
- 13 Üretim tarihi, “DOT numarası” ve “E” işareti
- 14 Run-flat lastikler
- 15 Yedek tekerlekler için lastikler
- 16 Kaplamalı lastikler
Araba lastiklerinin farklı adları ve sembolleri vardır. Bu lastik tanımları sürücüler için önemlidir, kastettikleri budur, araç belgelerinde yazılıdır. Ayrıca: Kış lastikleri bu şekilde işaretlenir.
Araç belgelerindeki lastik ebadı
“Tescil Sertifikası Bölüm 1” size araç için hangi lastik boyutlarının onaylandığını söyler. 15.1 ve 15.2 satırlarına dikkat edin (resme bakın) Buraya sadece bir beden kombinasyonu girilir. Ön ve arka akslar için farklı lastik boyutları sağlanmışsa, iki satırdaki bilgiler farklı olacaktır. Girilen lastik boyutlarının gerçekte takılı olan lastik boyutlarına karşılık gelmesi gerekmez.
Diğer olası lastik boyutları CoC belgesinde (“Uygunluk Sertifikası”) “32. Tekerleklerdeki lastikler” ve/veya “50. Açıklamalar” numaraları altında bulunabilir. CoC, araç belgelerinin bir parçasıdır ve gerekirse marka bayisinden talep edilebilir. Diğer varyantı CoC belgelerinizde bulabiliyorsanız, yalnızca tescil sertifikasındaki özelliklerden farklı lastik boyutları takabilirsiniz.
Alternatif olarak, test edilmiş ve onaylanmış dönüşümler de gerçekleştirilebilir. Bu ve olası koşullar hakkında mutlaka bir lastik uzmanına danışın. Aynı şekilde, bir izleme kuruluşunun HU test merkezine, tercihen yazılı olarak, izin verilen lastik dönüşümleri sorulabilir.
Lastik yanağı: harfleri, sayıları ve sembolleri doğru okuyun
Otomobil lastikleri için yasal düzenlemeler, §36 StVZO ile tanımlanmıştır. Harfleri, sayıları ve sembolleri nasıl doğru okuyacağınızı anlatıyoruz.
Lastik genişliği
Lastik genişliği her zaman milimetre cinsinden belirtilir (burada: 225 mm). Otomobil lastiklerinde enine kesit genişlikleri nominal 125 mm ile yaklaşık 335 mm arasında değişir. Genişlikler 10 mm’lik artışlarla artar.
Gerçek lastik genişliği, nominal bilgilerden biraz farklı olabilir. Tabii ki, lastiğin takılı olduğu jantın genişliğine de bağlıdır.
Lastiklerin standardizasyonu, çoğu lastiğin farklı genişlikteki jantlara monte edilmesini sağlar. Ancak, belirli araçlarda yalnızca belirli jantlarla birlikte lastiklere izin verilmesi söz konusu olabilir. Kar zincirlerinin kullanımı da belirli lastik ve jant genişliklerine bağlanabilir. Lütfen araç belgelerindeki ve araç kullanım talimatlarındaki bilgilere dikkat edin.
Yükseklik-genişlik oranı
Bu, lastik yüksekliğinin lastik genişliğine yüzde cinsinden oranıdır. 70, lastik enine kesitinin lastik genişliğinin yüzde 70’i kadar yüksekliğe sahip olduğu anlamına gelir. 50, lastik yüksekliğinin lastik genişliğinin yarısı olduğu anlamına gelir. Uzman ayrıca 50 serisi veya 50 serisi lastiklerden bahsediyor.
Oran düştükçe, örneğin 225/45, lastik yanağı alçalır ve alçalır – sportif veya ayarlı arabaların tipik bir görünümü.
Lastik tipi
R, radyal anlamına gelir (genellikle hecelenir). Lastiğin destekleyici iskeleti olan radyal olarak düzenlenmiş karkas dişleriyle günümüzde kullanılan standart tasarımdır. Geçmişte yaygın olan ve D ile işaretlenen çapraz lastikler artık yalnızca eski model arabalarda kullanılabilir.
R harfinin ardından bir F geliyorsa, bu bir run-flat veya run-flat lastiktir. Prensip olarak, binek araçlara yalnızca tek tip lastikler takılabilir. Karışık lastiklere izin verilmez, istisnalara izin verilebilir.
Jant çapı
Harften sonraki sayı jant çapını ifade eder. Jant çapı, lastik kordonunun jant üzerinde durduğu halkada ölçülür, ölçüm genellikle inç (2,54 santimetre) olarak verilir. En yaygın ölçümler 10 ila 20 inç arasındadır.
Yük indeksi
Taşıma kapasitesi indeksi veya yük indeksi olarak da adlandırılır, LI kısaltması. Yük indeksi, lastiğin esnekliğini gösterir. Her bir LI değerine, 2,5 bar’lık belirli bir hava basıncında belirli bir lastik yük kapasitesi atanır. Lastik basıncındaki herhangi bir azalma, lastiğin yük kapasitesini azaltır.
Hız endeksine ek olarak yük endeksi, lastiklerin maksimum yük kapasitesini gösteren önemli bir bilgidir. Bu endeksin kendisi, bir tablo kullanılarak kilogram cinsinden tekerlek yüküne atanan bir koddur. Ayrıntılı bir yük endeksi tablosu, ayrıntılı PDF’de 2e maddesi altında bulunabilir.
Takılan lastikler en azından araç belgelerinde belirtilen LI’ye uygun olmalıdır, daha yüksek değerlere izin verilir. Bu kuralın istisnaları için ayrıntılı PDF’deki 3. maddeye bakın.
Lastiğin içindeki hava yükü taşır. Çok az lastik basıncı bu nedenle tehlikeli olabilir, en kötü durumda lastik aşırı ısınma ve mekanik aşırı yüklenme nedeniyle patlar.Hava basıncı doğruysa, sadece yolda daha güvenli olmakla kalmaz, aynı zamanda yakıttan da tasarruf edersiniz.
Hız İndeksi
Hız sembolü olarak da adlandırılır, kısaltması GSY’dir. Bu sıradaki son harf, lastiklerin sürülebileceği maksimum hızı gösterir. Aşağıdaki maksimum hızlar kod harflerine atanmıştır. Örneğimizdeki T, 190 km/s anlamına gelir.
210 km/saatin üzerindeki hızlar için onaylanan lastikler için (hız indeksi H), 210 km/saatin üzerindeki hızlarda lastik yük kapasitesi azalır
Ayrıntılı bir hız endeksi tablosu, ayrıntılı PDF’de f öğesi altında bulunabilir.
Yön bağlama
Özellikle özel profil tasarımına sahip lastiklerde. Dönüş, dönüş yönü, yön gibi tanımlamalar, dönüş yönünü gösteren bir okla birlikte lastiğin yanağında bulunabilir. Lastikleri takarken, belirtilen bu dönme veya çalışma yönüne uyulmalıdır.
Tek tek lastik tipleri, kanatta “Dış” veya “Dış Taraf” olarak etiketlenmiştir. Bu lastiklerin profilleri, lastikler takıldığında sağ ve sol taraf için “eşit olmayan” bir profil resmi oluşturacak şekilde tasarlanmıştır. Bu, üreticiler tarafından amaçlanmıştır ve lastik özellikleri üzerinde olumsuz bir etkisi yoktur.
Tüpsüz / tüpsüz
Yolcu lastikleri tipik olarak “iç lastiksiz” tiplerdir. Hortum çekmek sadece gereksiz değil, – birkaç istisna dışında – izin verilmiyor. Hava kaybı olan bir lastiğin patlaması durumunda, bir iç lastik takmak yalnızca kısa süreli geçici bir işlem olmalıdır. Çoğu zaman bu bile mümkün değildir.
Kış lastikleri / dört mevsim lastikleri
Kış lastiği satın alan herkes, yalnızca kaliteye, bireysel sürüş özelliklerine ve fiyata değil, aynı zamanda sözde “Alp” sembolüne de dikkat etmelidir. Ortasında kar tanesi bulunan üç köşeli dağ piktogramı, 1 Ocak 2018’den bu yana üretilen tüm kış lastikleri için zorunludur.
Önceki M+S işareti artık yeni üretilen kış lastikleri için yeterli değildir. Ancak bir geçiş dönemi için (30 Eylül 2024’e kadar), halihazırda M+S etiketiyle üretilmiş lastikler kış lastiği ihtiyacını karşılamaya devam ediyor. Tüketicilerin mevcut kış lastiklerini hemen değiştirmeleri gerekmiyor.
M+S ve/veya Alp piktogram sembolü ile işaretlenmiş kış ve dört mevsim lastiklerinin özel bir özelliği, hız endekslerinin (yukarıya bakın) aracın maksimum tasarım hızının (bbH) altında olabilmesidir. Koşul: Sürücü, görüş alanındaki bir çıkartma ile azaltılan maksimum hız hakkında bilgilendirilir. Alternatif olarak araç bilgisayarında örneğin ekrandaki bilgilerle birlikte hız sınırlayıcı gibi ilgili ayarlar da yapılabilir.
Aşıntı göstergesi
Lastik Sırtı Aşınma Göstergesi veya TWI olarak da adlandırılır. “TWI” harfleri (veya bir şirket logosu), lastiğin çevresinin altı noktasında sırtın her iki yanında kabartılmıştır. TWI işaretleri hizasında, ana profil oluklarının alt kısmına yükseltiler (çubuklar) iliştirilir. Bireysel TWI çubuklarına ek olarak diş derinliği düzenli olarak ölçülmelidir.
Mümkünse, lastik 1,6 mm’ye kadar aşınmamalıdır: Bazı lastik modellerinin yol tutuşu, ıslak ve karlı koşullarda 3 ila 4 milimetrelik diş derinliğinin altına önemli ölçüde düşer.
Üretim tarihi, “DOT numarası” ve “E” işareti
Bir lastiğin ne zaman üretildiğini lastiğin yanağında görebilirsiniz: yaş genellikle DOT numarasında dört basamaklı bir dizi olarak damgalanır. Tam DOT numarası, her biri dört karakterden oluşan üç bloktan oluşur. Üçüncü sayı bloğu, üretim tarihi ile ilgilidir. Genellikle bir şekilde oval bir şekilde yola çıkar. İlk iki hane üretim haftasını, son iki hane ise üretim yılını gösterir. Resimde, 0816 rakam dizisi şu anlama gelir: 2016’da 8. üretim haftası.
Gerçek şu ki: en iyi yeni lastik kulplar. Kullanılmamış yeni lastiklerle yaptığımız incelemeler, teknik özelliklerin yıllar içinde olumsuz yönde değişebileceğini göstermiştir. Hiçbir yeni lastik iki yaşından büyük olmamalıdır – sipariş verirken bunu belirtebilirsiniz.
Run-flat lastikler
Bu lastiklerin çoğu, aracı düşük şişirme basınçlarında bile taşıyabilen güçlendirilmiş lastik duvarlarına sahiptir. Hız ve sürüş tarzı acil duruma göre ayarlanmalıdır.
Araç kullanım talimatları, kullanım düzenlemeleri hakkında bilgi verir.
Şimdiye kadar, run-flat lastikler (RFT), geleneksel yanaklara sahip standart lastiklerle aynı şekilde çoğunlukla yan tarafta işaretlendi. Önümüzdeki birkaç yıl içinde, standart veya opsiyonel olarak run-flat lastiklerle donatılmış bireysel binek otomobillerin tescil sertifikalarına RF işaretli lastik boyutlarının girilmesi beklenmektedir.
Prensip olarak, araç üreticileri , tescil sertifikalarına standart boyutlar girilmiş ve bu nedenle standart lastiklerin kullanımına izin verilmiş olsa bile, yalnızca run-flat lastikler için tasarlanmış araçlara yalnızca run-flat lastiklerin takılmasını tavsiye etmektedir.
Yedek tekerlekler için lastikler
Bazı araçlar tam teşekküllü stepnelerle değil, acil durum tekerlekleriyle donatılmıştır. Bir lastiğin patlaması durumunda, örneğin bir sonraki servise giden yolculuğunuza yavaşça (genellikle maksimum 80 km/s hızla) devam etmenizi sağlamak için geçici bir çözüm olarak arızalı tekerleğin yerine bunlar takılabilir.
Acil durum tekerlekleri ve boyutları çoğunlukla araç belgelerine girilmez. Bu nedenle düzenli ve kalıcı olarak kullanılamazlar. Bu geçici stepnelerdeki lastikler, standart lastiklerdekilere benzer boyutlara sahiptir, örneğin T 155/70 R 17. Temel fark, lastik genişliğinden önce gelen büyük “T” harfidir. T harfi, yalnızca Geçici kullanım, yani yalnızca kısa süreli kullanım anlamına gelir.
Araç üreticisi tarafından aksi belirtilmedikçe, yukarıda belirtilen yük kapasitesine sahip olmak için lastiklerin 4,2 bar hava basıncına kadar şişirilmesi gerekir. Bu nedenle geçici stepnenin hava basıncı düzenli olarak kontrol edilmeli ve ayarlanmalıdır.
Kaplamalı lastikler
R ile işaretlenmiştir, yeniden kaplanmış, yeniden kaplanmış veya yeniden kaplanmıştır. Kaplama tarihi, tamamen yeni lastiklerin üretim tarihiyle aynı şekilde verilir. 2006’dan bu yana, yalnızca tamamen yeni lastikler gibi E-işareti taşıyan kaplanmış lastikler satılabiliyor. Yalnızca bu E işaretine sahip lastiklerin satın alınması tavsiye edilir.
Sıkça Sorulan Sorular?
Lastiklerde Yük indeksi neyi gösterir?
Cevap: Yük indeksi, lastiğin esnekliğini gösterir.
Lastiklerde Hız İndeksi sembolü nedir?
Cevap: Hız sembolü olarak da adlandırılır, kısaltması GSY’dir.
Lastik Sırtı Aşınma Göstergesi nedir?
Cevap: Lastik Sırtı Aşınma Göstergesi veya TWI olarak da adlandırılır. “TWI” harfleri (veya bir şirket logosu), lastiğin çevresinin altı noktasında sırtın her iki yanında kabartılmıştır.