Lastik değişimi: Lastikler veya tekerlekler nasıl değiştirilir?
Neler Okuyacaksınız?
Pratik bir kural şöyle der: Kış lastikleri 1 Aralık tan – 1 Nisan ayına kadar takılı olmalı ve ardından yaz lastikleri tekrar takılmalıdır. Tekerlek değiştirmeye ilişkin bilgi ve ipuçları.
- Her zaman kullanılmış lastiklerde hasar olup olmadığını kontrol edin
- Sabit bir hidrolik kriko önerilir
- Değiştirdikten sonra hava basıncını kontrol edin
Bir tekerleği değiştirmeden önce:
Değişikliği kendiniz yapmak istiyorsanız, önce gerekli araçları hazırlayın. Buna sabit bir kriko, kriko sehpası, çapraz tekerlek, tel fırça, vidalar için kutu, varsa jant kilidi anahtarı ve tork anahtarı dahildir.
İpucu: Aracın kullanım talimatları , krikonun araçta nerede olduğunu ve nasıl kullanılacağını anlatır. Tekerlekleri düzenli olarak kendiniz değiştirmek istiyorsanız, sağlam bir hidrolik kriko satın almalısınız.
Çelikten alaşımlı jantlara geçerken veya tersi durumda, genellikle farklı vidalar veya somunlar kullanılmalıdır. Aynısı hırsızlığı önlemek için jant kilitleri için de geçerlidir. Bu parçalar da kolayca bulunabilmelidir.
Vidaları ve diş derinliğini kontrol edin
Bijon veya somunlar herhangi bir hasar göstermemelidir. Vida bağlantılarının dişleri ve temas yüzeyleri temiz ve passız olmalıdır. Değilse, temizlemek için bir tel fırça kullanabilirsiniz. İplikler asla yağlanmamalıdır.
Özellikle önemli: Halihazırda kullanılmış olan lastiklerde hasar olup olmadığı kontrol edilmelidir. Öngörülen minimum diş derinliği 1,6 mm’dir. Ancak kış lastikleri için dört milimetre ve yaz lastikleri için üç milimetre öneriyoruz.
Adım adım jant değişimi
- El frenini çekin ve birinci vitese takın veya otomatik vites kolunu “P” konumuna getirin
- Tekerlek kapağını (varsa) çekerek çıkarın. Önce bijon somunlarını veya cıvatalarını yaklaşık çeyrek tur gevşetin
- Krikoyu gövde altı üzerinde doğru yere yerleştirin. Dikkat: Kullanım talimatlarındaki güvenlik talimatlarına uyun.
- Montaj yüksekliğine ulaşılana kadar aracı kaldırın
- Bijon somunlarını tamamen sökün
- Tekerleği çıkarın ve aracın altına yerleştirin. Hafif alaşım jantlar, çelik poyraların merkezlenmesinde oldukça sıkı olabilir
- Geçen sezon ön aksta olan tekerlek arka aksta olacak ve bunun tersi de geçerli. Bu şekilde, sırt mümkün olduğu kadar eşit şekilde aşınır
- Bazı lastikler tasarımda yönlüdür. Bu , lastiğin yan duvarındaki bir okla (dönme) tanınabilir. Yalnızca belirtilen yuvarlanma yönünde monte edilebilirler, bu nedenle çapraz bir değişim mümkün değildir.
- Yeni tekerleği takmadan önce tekerlek temas yüzeylerini temizleyin ve fren disklerine ve fren balatalarına bakın.
- Yeni tekerleği takın ve tekerlek çaprazı ile tüm tekerlek somunlarını elle sıkın
- Çıkarılan tekerleği aracın altından alın
- Arabayı, lastik yere değecek şekilde indirin
- Bijon somunlarını çapraz olarak belirtilen torkla sıkın. Burada büyük bir dikkatle ilerleyin. Dikkat: Stepneler için genellikle özel sıkma torkları belirtilir
- Sökülen tekerleklerin lastiklerini diş üzerinde işaretleyin , örneğin mum boya ile (“sağ ön” için “VR”, “arka sol” için “HL” vb.). Bu şekilde, bir sonraki değişiklik yaptığınızda belirsizliklerden kaçınabilirsiniz.
Tekerleği değiştirdikten sonra: Hava basıncını kontrol edin!
Yeni tekerleklerin ilk yolu lastik basıncını kontrol etmektir. Vida bağlantısını yaklaşık 50 km sonra tekrar kontrol edin ve gerekirse vidaları tekrar sıkın.
Tavsiye;
Tekerlekleri eksene göre en az her 8.000 ila 10.000 kilometrede bir değiştirin (yani, sağ ön tekerlekten sağa, vb.). Bu, farklı düzeylerde aşınma ve yıpranmayı bu şekilde önlersiniz.
Farklı kalan diş derinliğine sahip lastiklerde, daha büyük diş derinliğine sahip olanlar her zaman arka aksa aittir.
Tabii ki, aksa göre lastiklerin değiştirilmesi, yalnızca araçta örneğin bir spor şasinin parçası olabilecek farklı ebatlarda karma lastikler yoksa mümkündür. Daha fazla bilgi için aracınızın kullanım kılavuzuna bakın.
Lastikleri kendiniz değiştirmemek ne zaman daha iyidir?
Lastik değiştirme konusunda yeterli deneyiminiz yoksa, uzman bir atölyeyi ziyaret etmeyi tercih etmelisiniz. Bu, özellikle büyük, ağır SUV tekerleklerinin taşınması için geçerlidir.
Ayrıca, 2014’ten beri tüm yeni arabaların donatılması gereken lastik basıncı izleme sistemi (RKDS) ile ilgili bir sorun olabilir. Tekerleklerin basıncı veya boyutu değiştiğinde alarm verir.
Araç üstü elektroniğin yalnızca tekerleklerin dönme hareketlerini analiz ettiği dolaylı bir ölçüm sistemiyse, yeni lastikleri ilk sürüşte bir düğmeye dokunarak kalibre edebilirsiniz. Öte yandan, lastiklere monte edilmiş sensörlerin basıncı kablosuz olarak arabadaki bir kontrol ünitesine gönderdiği doğrudan bir ölçüm sistemi ise, işler karmaşıklaşır: Her bir sensörün özel bir cihazla “yeniden eğitilmesi” gerekir – ve sonra yine de lastiklere – veya uzman atölyeye girmelisiniz.
Sıkça Sorulan Sorular?
Kış Lastikleri hangi araçlarda zorunludur?
Cevap: Yük ve yolcu taşımacılığı yapan araçlarda zorunludur.
Kış Lastikleri hususi araçlarda takmak zorunlumu?
Cevap: Hususi araçlar için uygulama zorunlu değil ancak can ve mal güvenliğiyle sorunsuz seyahat için kış şartlarında tüm araçlarda kış lastiği kullanılması önem taşıyor.
Kış lastikleri hangi şartlarda fayda sağlar?
Cevap: Kış lastikleri, 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda, ıslak, karlı ve çamurlu zeminlerde yaz lastiklerine oranla daha iyi yol tutuşu ve yüksek güvenlik sağlıyor.