Teknik Kılavuz: Elektrikli Scooter Gaz Kelebeği
Neler Okuyacaksınız?
Bu teknik kılavuz, elektrikli scooterlar için dört farklı gaz kelebeği stilini kapsar:
Tetik , başparmak , döndürme ve tekerlek gazı. Artılarını ve eksilerini, neden birini diğerine tercih edebileceğinizi, onarım hususlarını ele alıyoruz ve ayrıca gaz kelebeği ile ilgili temel ergonomi ergonomisi üzerine hızlandırılmış bilgiler içerir.
Tetik Gazı
Öne Çıkanlar
- +Performans seviyesindeki scooterlarda en yaygın olanı
- +En yetenekli performans ve ayarlanabilirlik
- +Değiştirmesi en kolay
- – Genellikle torklu hızlanma ile sonuçlanır
- – Fren kolu aktivasyonunu engelleyebilir
Tetik Gaz Kelebeği Her Yerde
( Parmak ) gaz kelebeği , elektrikli scooterlara takılan en yaygın gaz kelebeğidir ve özellikle yüksek performanslı elektrikli scooterlar arasında yaygındır. Titan/Unicool yan ürünlerini (Apollo, Turbowheel, Zero gibi) satan yerleşik markaların yanı sıra Kaabo ve Minimotors scooter’ların tümü, parmak tetikli gaz kelebeğinin bir varyantını kullanır. Splach Turbo gibi daha yeni modeller bile, ekli LCD ekranla bu tarz tetikleme gazına sahiptir.
Gaz kelebeği artılarını tetikleyin
Çoğu yüksek performanslı scooter’ın standart olarak parmak tetikli kısmalarla gelmesinin ana nedeni , tork/hızlanma gücü, rejeneratif fren gücü, seyir kontrolü, kilometre sayacı ve ekran parlaklığı gibi işlevler dahil olmak üzere performans ayarlarına erişme ve bunları kontrol etme yetenekleridir. Bu gaz kelebeği stili, diğer stillerden daha sık torklu, ön tekerlekleri döndüren hızlanma sağlar ve yarış düzeyinde rekabet için kullanılan çoğu scooterda bulunan gaz kelebeğidir.
Gaz kelebeği eksilerini tetikleyin
Bu tarzı görmeye devam etmemizin bir başka nedeni de, hıza susamış çoğu sürücünün, tümsekler, dönüşler ve hızlı gidiş dahil olmak üzere herhangi bir hızda modüle etmenin en kolay yolunun gaz kelebeği olduğunu düşünmesidir. Bununla birlikte, diğerleri, bu tetik parmağı el pozisyonunun, özellikle destekleyici olmayan el tutamaçlarıyla birleştiğinde ellerinde kramplara neden olduğunu iddia ediyor. Hızlanma ayarlanabilse de, tetiği çalıştırmak, işaret parmağınızın başparmak gazını kontrol etmek için gereken basınçtan daha fazla güç gerektirir.
Ayrıca, her şeyin kokpite nasıl yerleştirildiğine bağlı olarak, tetiğe sahip olmak ve ön fren kolu (scooterinizde varsa) birlikte kalabalıklaşabilir. Bu, yolda bir tehlike fark ederseniz, sürüş sırasında frenlere ulaşmayı veya frenlemeyi zorlaştırabilir.
Ortak Tetik Gaz Kelebeği Modelleri
Parmak tetikli kısmaların iki ana modeli vardır: EY3 (EYE3) ve QS-S4 kısma. Her iki kısma kolunda da lastik düğmeler, bir LCD ekran ve sağ tarafta bir parmak tetiği bulunur.
EY3 ve QS-S4 tetik kısmalarına karşı
İşte iki stil arasındaki temel farklar.
EY3 (EYE3) Kısma | QS-S4 Gaz Kelebeği | |
---|---|---|
Ekran rengi | 1 renkli yazı tipi ile arkadan aydınlatmalı yeşil/mavi | 5 renkli yazı tipi ile arkadan aydınlatmalı ekran |
Su geçirmez | Numara | Evet* |
USB girişi | Numara | Evet |
Her iki ekran da arkadan aydınlatmalıdır, ancak EY3 renk düzeni sınırlıdır, oysa uyarı türlerine karşılık gelen renkler dahil olmak üzere QS-S4’te her tür veri için bir renk vardır. Her iki gaz kelebeği modeli de su geçirmez olmasa da, bu su geçirmez yedek modeller mevcuttur. Ayrıca uzman satıcılardan su yalıtım örtüleri satın alabilirsiniz.
İki kısma stili arasındaki en büyük fark, QS-S4 kısmanın ekranın arkasında 5V’ta ~500 mA akım sağlayabilen bir USB bağlantı noktasıyla birlikte gelmesidir. Bazıları elektronik cihazları şarj etmek için kullandığını bildirmiştir, ancak bu kullanım amacı değildir ve ekranı kızartabilir.
Başparmak Gazı
- +Doğrusal kontrol sağlar
- +Ergonomik el pozisyonu (genelde)
- +Fren aktivasyonuna müdahale etmez
- – Tak ve çalıştır konektörü olmayabilir
- – Modüle etmek genellikle gaz kelebeğini tetiklemekten daha zordur
Parmak gazı kelebeği, paylaşılan scooter pazarında kullanılanlar da dahil olmak üzere giriş seviyesi elektrikli scooterlarda en yaygın stildir. Birçok başparmak kelebeği, genellikle gövde üzerinde ortalanmış veya başparmak kelebeğine bağlı ayrı bir dijital ekranın eşlik ettiği, çıkarılamayan, değiştirilmesi zor bir bileşen olarak inşa edilmiştir. Bazıları hem hız ayarlamada hem de sürüş sırasında rahat erişimde olma açısından diğerlerinden çok daha iyi işlev gördüğünden, tüm başparmak gazları eşit yaratılmamıştır.
Genel olarak, başparmak gazları, elektrikli scooter sürmek için en ergonomik ve rahat olanlardır, çünkü başparmak gazı kontrol ederken sürüş elinizin tüm parmaklarla tutuşu korumasına izin verir. Ayarlı hız söz konusu olduğunda başparmak kısmaları en yumuşak olma eğilimindedir, ancak tümsekleri kontrol etmek daha zor olabilir. Genellikle gidonun iç kısmında, fren kolları ise genellikle dış tarafında konumlandıklarından, fren kontrollerine müdahale etmezler.
Ancak, takasa değmeyeceğini düşündüğümüz EMOVE Touring için başparmak kısma yükseltmesini beğenmedik. İlk olarak, çoğu başparmak kısma dikey yönde çalışır, yani aşağı doğru basarak etkinleştirirsiniz. Touring’in başparmak gazı yatay olarak yönlendirilmiştir, bu nedenle hızlanmak için gazı avucunuza doğru içeri doğru bastırırsınız. Bu, özellikle ekranın arkasındaki ultra kısa kablo ile birleştirildiğinde, gaz kelebeği ve ekranın gidon üzerinde konumlandırıldığı yeri ayarlama yeteneğinizi engellediğinde garip oldu.
Geniş bir kalite ve kullanım kolaylığı yelpazesine sahip olsa bile, başparmak kısma kolları, tetik kısmalarına göre daha dayanıklı olma eğilimindedir veya en azından hava koşullarına dayanıklı olma olasılığı daha yüksektir. Gaz kelebeği olan scooterların yalnızca yaklaşık %20’si IP derecesine sahipken, başparmak gazına sahip scooterların yaklaşık %53’ü IP derecesine sahiptir ( 181 scooter içeren bir veri tabanından ). Bu korelasyon, muhtemelen başparmak kısmalarının giriş seviyesi scooterlarla yaygın olarak eşleştirilmesinden ve üreticilerin kullanımı kolay ve kutudan çıkar çıkmaz yola (ıslak veya kuru) çıkmaya hazır sürücü dostu makineler üretme olasılığından kaynaklanmaktadır.
Büküm Gazı
Öne Çıkanlar
- +Motosiklet operasyonuna en yakın
- +İyi kontrol
- +Ergonomik el pozisyonu
- – Yaygın olmayan stil
- – Değiştirilemez
- – Fren aktivasyonunu engelleyebilir
Büküm kısma çok yaygın değildir (en azından elektrikli tekme scooterlarda ve oturmalı moped scooterlarda değil). Aslında, yalnızca üç elektrikli scooter’da büküm kısmalarını gördük: Glion Dolly , Fiido ve EMOVE Touring (yükseltme olarak). Glion ve Fiido, pil gücünü gösteren ve neredeyse başka hiçbir şey göstermeyen ekli tek renkli bir dijital pano ile aynı büküm kısmalarına sahiptir.
Hızlanmak için kauçuk tutma yerinin öndeki üçte birlik kısmını kavrayıp kendinize doğru yuvarlayın. Gerekirse hızlanırken bir çift parmağınızla frenleri tutup kapatabilirsiniz, böylece bu bükülme frenin çalışmasını engellemez. Neyse ki, bu ekran bir IPX6 taşıyorsu direnci derecesi. Glion Dolly teknik olarak IP derecelendirmesine sahip olmasa da, ekran ve döndürme kısma kolu öyledir.
Touring’deki döner gazı çalıştırmak için, tüm tutma yerini kendinize doğru döndürürsünüz ve bu tasarım, scooter açıkken dolaşırken birkaç kazadan fazlasına neden olmuştur. Hızlanmak için, scooter hıza ulaşana kadar tüm tutma yerini aynı konumda tutmanız gerekir, bu da tüm parmaklarınızı ve başparmağınızı kullanmanızı gerektirir, böylece hızlanırken gerçekten ön frenleri kapatamazsınız. Bu gaz kelebeği IP dereceli değildir ve bir motosiklet gaz kelebeğine çok benzer şekilde çalışmasına rağmen bizim favorimiz değildir.
Modellerinde döner gaz kelebeği kullanan çok fazla scooter üreticisi olmasa da, elektrikli bir scooter ile bir elektrikli scooter sürme şansı bulduğumuzda nasıl hissettirdiğini seviyoruz. Piyasadaki tekerlekli tekerlekli ilk ultra taşınabilir scooter olan Glion Dolly , basit bir döner gaz kelebeği ile çalışır ve kullanım kolaylığı ve hafif stili nedeniyle hala popüler bir modeldir. Motosikletlerin aynı zamanda döner gaz kelebeği kullandığı göz önüne alındığında, döner gaz kelebeği özellikle sürücünün oturmuş duruşu ve sınırlı azami hızı göz önüne alındığında iyi çalıştığından, Fiido’nun sürüşünün süper rahat olması son derece mantıklıdır.
Tekerlek Gazı
Öne Çıkanlar
- +Sezgisel ve güçlü kontrol
- +En ergonomik çalışma
- +Fren aktivasyonuna müdahale etmez
- – İnanılmaz derecede nadir
- – Kitle pazarına gelme olasılığı düşük
Tekerlek Kısılmaları Mükemmel Ama Nadirdir
Tekerlek gazı veya ayar düğmesi gazı, elektrikli bir scooter üzerinde görülmesi en sıra dışı olanıdır. Onları sadece nadir, çift motorlu elektrikli scooterlarda gördük. Aptalca hızlı, çılgınca pahalı Rion hyperscooter’lar ve piyasaya sürülmesinden bir yıldan kısa bir süre sonra iflas eden şirketi tarafından öksüz kalan çift motorlu bir scooter olan Boosted Rev var. Birkaç nedenden dolayı bu scooterlardan herhangi birini yolda görmeniz pek olası değildir.
Yıllar boyunca Rev’e bindik ve tekerlek gazı muhtemelen karşılaştığımız en iyi gaz kelebeği tasarımıdır. Eliniz rahat bir pozisyonda durur, direksiyonu hızlandırmak için içe doğru ve regen frenlerini devreye sokmak için dışa doğru döndürür. Bu doğal, sezgisel bir harekettir ve hızlanırken güçlü ön uç torku göz önüne alındığında bile Rev’i kontrol etmek kolay hissettirir. Tekerleği ileri doğru sert bir şekilde ittiğinizde, ön tekerlek patinaj yaparak kaldırımda zıplayacaktır. Gazı Rev’in 24.0 mph azami hızına kadar tutmak gerçekten dengeli hissettiriyor ve regen frenlerini uygulamak oldukça iyi hissettiriyor ancak hidrolik disk frenlerin sağladığı ısırma kadar etkili değil. Süspansiyonsuz bir scooter üzerinde hızı ayarlamak çok kolaydır ve mümkün olduğunca yumuşak bir sürüş sağlar.
Rion Eğrisi Kelebek Kelebek Kısma
Süspansiyon olmamasından bahsetmişken, Rion scooter’lardan ve özellikle kendimizi test etme zevkine sahip olmadığımız kavisli ayar çarkından bahsedelim. Rion’lar, saatte 70 milin üzerine çıktığı bildirilen üst düzey bileşenlere sahip elit yarış makineleri olarak lanse ediliyor. Viski gaz kelebeğini önlemek ve olağanüstü kontrol sağlamak için ileri teknoloji ile “makine kütüğü alüminyumdan” yapılmıştır. Ayar düğmesi tek yönlü (yalnızca hızlanma) veya Rev.
Tekerlek gaz kelebeği tasarımıyla, gidonu tüm parmaklarınızla kavrayabildiğiniz ve başparmağınızla baskı uygulamanız gerekmediği için (yalnızca ileri veya geri hareket) elinize daha az yük biner. Gerekirse, gazı bırakmanıza gerek kalmadan fren kollarını iki elinizle de kolayca kapatabilirsiniz. Bununla birlikte, ileri teknoloji ve gerekli dayanıklı bileşenler nedeniyle, giriş seviyesi elektrikli scooterlarda (veya herhangi bir altında) daha fazla tekerlek gazı görmemiz pek olası değildir.
Tak ve Çalıştır Konnektörler
Kablolama, bileşenleri scooter’a bağlamak için standartlaştırılmış fişler sağladığında, standart 5 veya 6 pimli bir konektörle bağlandıkları için bunlara tak ve çalıştır diyoruz.
Bu kablolama tarzı, anahtarlı ateşleme, voltmetre, ışıklar vb. gibi diğer elektronik aksamları takmanıza, çıkarmanıza veya değiştirmenize olanak tanır. Evrensel tak ve çalıştır konektörler göz önüne alındığında, gaz kelebeği tetikleyicilerini, scooter’a sabitlenmiş diğer gaz kelebeği stillerinden çok daha kolay arızalanırsa değiştirebilirsiniz.
Çoğu zaman gaz kelebeğinin arkasında takılı gaz kelebeğinin voltajını ve/veya modelini belirten etiketler bulunur ve gaz kelebeğinizi değiştirirken bu özellikleri yansıtmak önemlidir – hem satın alırken hem de voltajı scooter’ınıza uyacak şekilde ayarlarken.
Gaz kelebeği ve/veya ekranın yerel kablolama ile yerleşik olduğu elektrikli scooterlar, bu bileşenler artık çalışmadığında genellikle kullanılamaz hale gelir. Biraz teknik bilginiz yoksa ve büyük sökme işlemlerinde kendinizi rahat hissetmiyorsanız veya servisi bir profesyonele yaptırmıyorsanız, bu dahili bileşenleri değiştirmek zor olabilir (scooter’a bağlı olarak). Bu elektronik aksamları garanti kapsamında satıcı tarafından değiştirtebilirsiniz, ancak bu, garanti koşullarınıza ve satıcının hükümlerine bağlıdır.
Bilek Hareketleri ve Kısmalar
Gidonu nasıl tuttuğunuz, gaza bastığınız ve vücudunuzla nasıl tepki verdiğiniz ellerinize ve bileklerinize ne kadar baskı uyguladığınızı etkiler.
İyi (Nötr) Bilek Pozisyonu
Uzun süreli sürüş sırasında bilekleriniz için en iyi konum, elinizin gidonun üzerinde durduğu yerden bileğinizin aşağısına doğru hayali bir çizgi çizebileceğiniz nötr konumdur.
Kötü Bilek Pozisyonu
Diğer gaz kelebeği stillerinden daha fazla, tetik kısma kolları ön kolun hafif pronasyonuna veya ön kolunuzun vücudunuzdan dışarı doğru açı yapmasına neden olur. Tetik mekanizması genellikle gidonun en az 4 inç üzerinde olduğundan, diğer gaz kelebeği stillerinden daha fazla bilek uzatması gerektirirler. Elinizi bu açıyla bükmek en yaygın bilek hastalıklarından biri olan karpal tünel sendromuna neden olabilir.
Başparmak kısma, nasıl yapılandırıldığına bağlı olarak, bazı garip el konumlarına neden olabilir, ancak yine de tetiğe göre daha ergonomik bir uygulama sağlamalıdır. Her iki bükümlü gaz kelebeği stili, gidonun bir kısmını veya tamamını tutmanızı ve bileğinizi ileri ve geri döndürmenizi gerektirir, bu da genellikle elinizin bileğinizle hizasını bozar. Bileğinizin açısı üzerinde en az etkiye sahip olduğundan, tekerlek gazı ergonomi söz konusu olduğunda en iyisidir.
Özet
Her gaz kelebeği stilinin farklı yararları ve sakıncaları vardır ve benzersiz sürüş stiliniz ve scooter’ınız göz önüne alındığında, farklı stilleri kendiniz denemek, neyi tercih ettiğinizi öğrenmenin en iyi yoludur. Kaldırımı ve yüksek performanslı scooterları kovalamayı seviyorsanız, tetik veya tekerlek gazları muhtemelen favoriniz olacak. Seyirden daha çok ve daha az torktan hoşlanıyorsanız, başparmakla kısma muhtemelen sıkışıklığınızdır.
Burada gaz kelebeği stilinin bir tak ve çalıştır bileşeni olup olmadığı, genel olarak bir IP derecelendirmesi taşıyıp taşımadığı, stilin sürücünün fren uygulama becerisine müdahale edip etmediği ve ne kadar el yorgunluğu yaşayabilirsiniz.
Bunların, her gaz kelebeği türünün geniş yelpazesi hakkındaki genel anlayışımıza dayandığını ve belirli modellere ve mevcut bilgilere bağlı olduğunu unutmayın.
Tetiklemek | Baş parmak | Büküm | Teker | |
---|---|---|---|---|
Gaz tepkisi | tork | Doğrusal | Düz | Çok Doğrusal |
Tak ve oyna | 100% | %30 | %50 | %0 |
IP derecelendirme | %20 | %53 | %63 | emin değilim |
Fren paraziti | %20-50 | %0 | %20 | %0 |
El yorgunluğu | %40 | %20 | %60 | %5 |
Gaz tepkisi
Scooter’ın en yüksek performans modunda hızlanma nasıl hissettiriyor? Tetik gazına sahip scooter’lar genellikle torklu olacak şekilde ayarlanır ve sürülür. Başparmak ve tekerlek doğrusal kontrol sağlar, ancak genellikle başlangıç çizgisinden (en azından bindiklerimizden) kadar güçlü bir ısırmaya sahip değildir.
Tak ve oyna
Gaz kelebeğinin 6 pimli konektörlerle donatılmış olarak gelme olasılığı nedir? Tekerlek gaz kelebeği üzerinde tak ve çalıştır kabloları görmüyoruz ve giriş seviyesi scooterların çoğunda yerleşik başparmak kısıcılar var. Inokim Quick 4 Super gibi bazı yüksek performanslı scooter’larda yerleşik başparmak kısma kolları bulunurken, diğerlerinde tak ve çalıştır yoluyla bağlanan parmakla kısma yükseltmeleri bulunur.
IP derecelendirme
Gaz kelebeği stilinin bir hava direnci derecesi ile gelme olasılığı nedir? Bu, veri tabanlıdır, çünkü 181 elektrikli scooter arasında, IP derecelendirmeleri gaz kelebeği stilleri arasında bu şekilde serpilir. Tekerlek tarzı kısmaların suya dayanıklı olup olmadığı belli değil, ancak başparmak kısmalarının çoğunun IP dereceli olduğu açık.
Fren paraziti
Gaz kolunu kullanmanın fren kolunu kullanmayı engelleme olasılığı ne kadardır? Bu, büyük ölçüde her şeyin gidonuz üzerinde nasıl konumlandığına ve hangi gaza sahip olursanız olun elinizin nasıl konumlandığına bağlıdır. Bir tetik kelebeği ve döner gaz kelebeğinin frenlere, özellikle ön frenlere basma yeteneğinizi engellemesi daha olasıdır ve parmakla gaz kelebeğine veya tekerleğe vurmaya çalışmanın sizi durmanızı engellemesi neredeyse imkansızdır.
El yorgunluğu
Gaz kelebeğinin el yorgunluğuna neden olma olasılığı. Bükülme kelebeği, scooter’ı kavramak için tüm parmaklarınızı ve başparmağınızı gerektiren ve hızı hızlandırmak ve hızı korumak için bileğinizi sabit bir konumda tutmanızı gerektiren en fazla el yorgunluğuna neden olur. Tekerlek gaz kelebeği en az yorgunluğa neden olur ve yalnızca başparmağınızla ileri/geri hareket gerektirir.
Sıkça Sorulan Sorular?
Yüksek performanslı elektrikli scooterlarda hangi gaz kelebegi önerilir?
Cevap: Parmak gaz kelebeği kullanımı yaygındır.
Çoğu yüksek performanslı scooter’ın standart olarak parmak tetikli kısmalarla gelmesinin ana nedeni nedir?
Cevap: Tork/hızlanma gücü, rejeneratif fren gücü, seyir kontrolü, kilometre sayacı ve ekran parlaklığı gibi işlevler dahil olmak üzere performans ayarlarına erişme ve bunları kontrol etme yetenekleridir.