Katlanabilir Direksiyon Mili Nedir ve Nasıl Çalışır?
Neler Okuyacaksınız?
Direksiyon Mili Nedir?
Direksiyon mili, bir aracın direksiyon sisteminin bir parçasıdır ve direksiyon simidini direksiyon kutusuna veya dişli mekanizmasına bağlar. Direksiyon simidinin dönme hareketini direksiyon mekanizmasına ileterek, sürücünün aracın yönünü kontrol etmesini sağlar. Direksiyon mili genellikle bir metal çubuk veya borudan oluşur ve bir uçta direksiyon simidine, diğer uçta ise direksiyon kutusuna veya dişli mekanizmasına bağlanır. Ayrıca, esneklik ve düzgün hareket için evrensel mafsal veya diğer mekanizmalar da içerebilir.
Direksiyon Mili Ne İşe Yarar?
Direksiyon mili, bir aracın direksiyon sisteminin önemli bir parçasıdır ve aşağıdaki işlevleri yerine getirir:
- Direksiyon Hareketini Aktarır: Direksiyon mili, direksiyon simidinin dönme hareketini direksiyon kutusu veya dişli mekanizmasına ileterek aracın yönlendirilmesini sağlar. Sürücü, direksiyon simidini çevirdiğinde, bu hareket direksiyon miline aktarılır ve aracın yönü değiştirilir.
- Esneklik Sağlar: Direksiyon mili genellikle evrensel mafsal veya diğer esneklik mekanizmaları ile donatılmıştır. Bu sayede, direksiyon simidinin dönme hareketi düzgün bir şekilde direksiyon kutusuna veya dişli mekanizmasına iletilirken, aracın süspansiyon sistemi ve diğer bileşenlerinin hareketlerinden kaynaklanan titreşimler ve esnemeler absorbe edilir.
- Sürüş Kontrolünü Sağlar: Direksiyon mili, sürücünün aracı kontrol etmesini sağlar. Direksiyon simidinin dönme hareketi, direksiyon kutusu veya dişli mekanizması aracılığıyla tekerleklerin yönlendirilmesine ve aracın istenen yöne gitmesine olanak tanır. Bu sayede sürücü, aracın yönünü istediği gibi kontrol edebilir ve güvenli bir şekilde manevra yapabilir.
Direksiyon mili, aracın direksiyon sisteminin temel bir bileşeni olduğu için, güvenli ve etkili bir direksiyon sistemi için önemlidir.
Direksiyon Mili Çeşitleri?
Direksiyon mili çeşitleri, araçların farklı direksiyon sistemlerine ve yapılarına bağlı olarak değişiklik gösterebilir. İşte bazı yaygın direksiyon mili çeşitleri:
- Sabit Direksiyon Mili:Bu tür bir direksiyon mili, direksiyon simidinin dönme hareketini doğrudan direksiyon kutusuna veya dişli mekanizmasına ileten basit bir çubuktur. Esneklik sağlamak için evrensel mafsal veya diğer mekanizmalar içermeyebilir.
- Teleskopik Direksiyon Mili: Bu tür bir direksiyon mili, uzatılabilir veya çekilebilir bir yapıya sahiptir. Sürücünün direksiyon simidini istediği konuma ayarlamasına olanak tanır. Genellikle teleskopik direksiyon milleri, sürücüye daha ergonomik bir sürüş pozisyonu sağlamak için kullanılır.
- Çift Mil (Double U-Joint) Direksiyon Mili: Bu tür bir direksiyon mili, iki evrensel mafsal veya U-joint aracılığıyla direksiyon simidini direksiyon kutusuna veya dişli mekanizmasına bağlar. Bu yapı, direksiyon sistemindeki açısal değişiklikleri daha iyi absorbe eder ve daha esnek bir hareket sağlar.
- Elektrik Destekli Direksiyon Mili: Bu tür bir direksiyon mili, elektrik destekli direksiyon sistemlerinde kullanılır. Direksiyon simidinin dönme hareketi, elektrik motorları aracılığıyla güçlendirilir ve direksiyon kutusuna veya dişli mekanizmasına iletilir. Bu sayede sürüş daha kolay ve konforlu hale gelir.
Bu sadece bazı yaygın direksiyon mili çeşitleridir ve araç üreticileri farklı tasarımlar ve yapılar kullanabilir. Direksiyon mili, aracın direksiyon sisteminin önemli bir parçası olduğu için, aracın marka ve modeline bağlı olarak çeşitlilik gösterebilir.
Katlanabilir Direksiyon Mili Nedir ve Nasıl Çalışır?
Katlanabilir direksiyon mili, araçlarda kullanılan bir güvenlik özelliğidir. Bu özellik sayesinde direksiyon milinin belli bir noktada katlanması sağlanır. Genellikle araçlarda ön koltuklarda hava yastığı bulunması durumunda, olası bir kaza durumunda hava yastığının etkinliğini artırmak için kullanılır.
Katlanabilir direksiyon mili, çarpışma anında sürücünün direksiyona doğru itilmesini önlemek için tasarlanmıştır. Eğer bir kaza meydana gelirse ve sürücü direksiyona doğru itilirse, direksiyon mili katlanarak sürücünün üzerine doğru hareket etmez. Bu sayede sürücünün baş ve göğüs bölgesine zarar gelme riski azalır.
Bu özellik, araçlarda genellikle bir çift kilit mekanizması kullanılarak sağlanır. Normal sürüş koşullarında direksiyon mili sabit bir şekilde çalışırken, çarpışma anında kilit mekanizması devreye girerek direksiyon milinin katlanmasını sağlar.
Katlanabilir direksiyon mili, sürücü güvenliğini artıran önemli bir özelliktir ve birçok araçta standart olarak bulunur.
Katlanabilir direksiyon kolonu, bir tür gelişmiş direksiyon kolonudur. Arabalardaki pasif güvenlik sisteminin bir parçasıdır. Çoğu binek araç, normal direksiyon kolonu yerine genellikle katlanabilir versiyonu kullanır. Aynı zamanda ‘Enerji emici direksiyon kolonu’ olarak da bilinir. Mühendisler, önden çarpma durumunda sürücünün yaralanma riskini azaltmak için bunu icat etti.
Tipik bir direksiyon kolonunun işlevi, direksiyon simidinin hareketini aracın yer tekerleklerine aktarmaktır. Bunu direksiyon dişli kutusu ve ilgili bağlantılar aracılığıyla yapar. Önceki nesil araçlar, direksiyon kolonunda sağlam bir şaft kullanıyordu. Amaca iyi hizmet etmesine rağmen, güvenlik tehdidi açısından bir dezavantajı vardı.
Mühendisler konuyla ilgili çeşitli çalışmalar yürüttüler. Böyle bir aracın önden şiddetli bir darbe alması durumunda, direksiyon milinin sağlam çubuğu sürücünün başını ve göğüs kafesini incitir. Böylece yaralanmaların ciddiyetini yükseltir. Otomotiv mühendislerinin katlanabilir direksiyon kolonlarını icat etmelerinin ana nedeni budur. Sürücüleri olası yaralanmalardan korurlar.
Yapısal açıdan bakıldığında, katlanabilir kolon, ‘tüp içinde tüp’ tipi bir yapıya sahiptir. Özel bir yatak ve sızdırmazlık yardımıyla birbirine geçen içi boş çelik borulardan oluşur. Araç, şiddetli bir önden darbe ile karşılaştığında, bu boru yapısı çöker ve darbenin enerjisini emer. Böylece, sürücünün vücudunun hasar görme riskini önemli ölçüde azaltır.
Günümüzde çoğu üretici , binek araçlar için standart donanım olarak Katlanabilir direksiyon kolonları sunmaktadır.
Katlanabilir Direksiyon Kolonunu çalışırken izleyin:
Sıkça Sorulan Sorular?
Katlanabilir direksiyon neden icat edildi?
Cevap: Mühendisler, önden çarpma durumunda sürücünün yaralanma riskini azaltmak için bunu icat etti.
Katlanabilir Direksiyon güvenlik sisteminin parçasımıdır?
Cevap: Katlanabilir direksiyon kolonu, bir tür gelişmiş direksiyon kolonudur. Arabalardaki pasif güvenlik sisteminin bir parçasıdı
Katlanabilir Direksiyon yaralanmaları engellermi?
Cevap: Aracın önden şiddetli bir darbe alması durumunda, direksiyon milinin sağlam çubuğu sürücünün başını ve göğüs kafesini incitir. Böylece yaralanmaların ciddiyetini yükseltir. Otomotiv mühendislerinin katlanabilir direksiyon kolonlarını icat etmelerinin ana nedeni budur. Sürücüleri olası yaralanmalardan korurlar