Şanzıman Nasıl Çalışır? Dişli Oranı Nedir?
Şanzıman Nasıl Çalışır Özet?
Şanzıman, bir aracın motorundan gelen gücü tekerleklere aktaran bir mekanizmadır. Şanzımanın temel işlevi, motorun dönme hareketini tekerleklere uygun bir şekilde iletmektir. İşte şanzımanın nasıl çalıştığına dair genel bir açıklama:
- Debriyaj: Şanzımanın çalışması, debriyajın devreye girmesiyle başlar. Debriyaj, motor ile şanzıman arasındaki bağlantıyı sağlar. Sürücü, debriyaj pedalını kullanarak motorun gücünü geçici olarak keser.
- Vites Seçimi: Şanzıman, farklı hızlarda hareket etmek için birden fazla vites oranına sahiptir. Sürücü, vites kolu veya vites düğmeleri gibi kontrolleri kullanarak istediği vitesi seçer. Daha düşük bir vites, daha yüksek bir tork sağlar, ancak daha düşük bir hızda hareket etmeyi gerektirir. Daha yüksek bir vites, daha yüksek bir hız sağlar, ancak daha düşük bir torka sahiptir.
- Dişli Kutusu: Şanzımanın içinde bir dizi dişli bulunur. Bu dişliler, motorun dönme hareketini tekerleklere iletmek için birbirine bağlanır. Vites seçimi, hangi dişlilerin birbirine bağlandığını belirler. Daha düşük bir vites seçildiğinde, daha küçük dişliler kullanılır ve daha yüksek bir tork sağlanır. Daha yüksek bir vites seçildiğinde, daha büyük dişliler kullanılır ve daha yüksek bir hız sağlanır.
- Debriyajın Serbest Bırakılması: Sürücü, debriyaj pedalını bıraktığında, debriyajın serbest bırakılması gerçekleşir. Bu, motorun gücünün şanzımana aktarılmasını sağlar. Debriyajın serbest bırakılmasıyla birlikte, dişliler birbirine bağlanır ve güç tekerleklere iletilir.
- Tork Dönüşümü: Şanzıman aynı zamanda tork dönüşümü sağlar. Tork dönüşümü, motorun düşük devirlerde bile yüksek bir tork üretmesini sağlar. Bu, aracın daha kolay hareket etmesini ve yüksek tork gerektiren durumlarda daha fazla güç sağlamasını sağlar.
Bu, şanzımanın genel çalışma prensibidir. Ancak, farklı araç tipleri ve şanzıman sistemleri farklı çalışma prensiplerine sahip olabilir. Örneğin, otomatik şanzımanlar, manuel şanzımanlardan farklı bir şekilde çalışır ve vites değişimini otomatik olarak gerçekleştirir.
Şanzıman Nasıl Çalışır?
Bir dişli kutusu, çeşitli dişliler, senkronize manşonlar ve metal bir mahfaza içine yerleştirilmiş bir vites değiştirme mekanizması içerir. Genellikle alüminyum/demir dökümden yapılan metal yuva, tüm dişlileri barındırır. Şanzıman, ‘şanzıman’ sisteminin bir parçasıdır. Dişliler, motor gücünün tekerleklere iletilmesinde önemli bir rol oynar.
Aktarım Nedir?
Motor gücünün tekerleklere iletilmesine yardımcı olan tüm aktarma organları bileşenleri , ‘İletim’ sisteminin bir parçasıdır. Şanzımanın ayrılmaz bir parçası olduğu. Bu bileşenler arasında debriyaj, dişli kutusu, kaplinler, kardan mili, aks milleri ve diferansiyel bulunur. Genel olarak, ‘Şanzıman’ genellikle arabanın şanzımanını ifade eder. Bununla birlikte, bazı araba tasarımları vites kutusu ve diferansiyel tertibatını ‘Şanzıman’ veya ‘Trans-Axle’ adı verilen tek bir birimde birleştirir.
Dişli Oranı nedir?
Dişli oranı, giriş ve çıkış dişlileri arasındaki orandır. Dişli kutusundaki tahrik dişlisi ve tahrik dişlileri dişli oranlarını tanımlar. Giriş dişlileri motorun tahrikini alır ve sırayla tekerlekleri tahrik eden çıkış dişlilerini döndürür. Çıkış dişlisinin dönüş sayısının giriş dişlisinin dönüş sayısına oranına Dişli Oranı denir.
Aşağıdaki formül Dişli Oranını da elde edebilir:
Dişli Oranı = Çıkış dişlisinin diş sayısı / no. giriş dişlisinin diş sayısı
Örneğin, hayırsa. giriş (sürüş) dişlisindeki dişli sayısı = 30, hayır. çıkış (sürülen) dişlisindeki dişlilerin sayısı = 105
Ardından Dişli oranı = 105/30 = 3,5:1 çünkü çıkış (tahrik edilen) dişliyi 1 devir döndürmek için giriş (tahrik) dişlisini 3,5 devir döndürmeniz gerekir.
Bir MUV dişli kutusundaki tipik bir Dişli oranları tablosu:
Aşağıda, bir MUV şanzımanında bulunan bir dişli oranı tablosu verilmiştir.
Vites | Oran |
1. vites _ | 3,78:1 |
2. vites _ | 2,20:1 |
3. vites _ | 1,42:1 |
4. vites _ | 1:1 |
5. vites (Overdrive ) | 0,83:1 |
Ancak vites oranları araçtan araca değişir. Örneğin, ağır bir yük taşıdıkları için vites oranları, kamyonlardaki arabalardan tipik olarak daha yüksektir.
Şanzıman nasıl çalışır?
Bir dişli kutusu, farklı boyutlarda dişliler içerir. Bunun başlıca nedeni , yola, araziye ve yüke bağlı olarak aracın tekerleklerde gereken torka yönelik değişen talepleridir. Örneğin, bir araç yokuş tırmanıyorsa, düz bir yolda seyir halinde olduğundan daha yüksek torka ihtiyaç duyar.
Ayrıca, birinci vites bir dişli kutusundaki en büyüğüdür ve minimum hız üretirken maksimum tork çıkışı sağlar. Bu nedenle, sürücüler yokuş çıkarken kullanırlar. 1. ve son vites arasındaki tüm viteslerin boyutu azalan bir oranda değişir. Böylece çekme kabiliyeti ve hızın değişen bir kombinasyonunu sağlar. Böylece aracı ivmesinde herhangi bir düşüş olmadan sorunsuz bir şekilde kullanabilirsiniz. Şanzıman, temel olarak, aracın her koşulda sürülebilirliğini artırır.
Overdrive nedir?
Buna karşılık, son vites veya en üst vites, bazen bir Aşırı Hız, en küçük boyuttadır. Ancak, minimum çekiş ancak maksimum hız sağlar. Overdrive’lı bir vites kutusu, çıkışının motora bağlanan girişinden daha yüksek olduğu anlamına gelir. Başka bir deyişle, aşırı hız dişlisi motor devrinden daha hızlı döner. Böylece motor araç hızına göre daha düşük devirde çalıştığı için daha yüksek devir ve daha iyi verim sağlar.
Ayrıca, bazı gelişmiş tasarımlarda genellikle iki olmak üzere birden fazla ‘Overdrive’ dişlisi vardır. Böylece Dual Overdrive (diğer adıyla ‘Double Top’), bir araçta daha da yüksek hız ve daha iyi verimlilik sağlar.
Şanzıman Çalışması:
Genel olarak, geleneksel bir şanzımanda giriş ve çıkış olmak üzere iki dişli seti vardır. Giriş dişlileri karşı mile sabitlenmiştir, bu da onları tek bir birim haline getirir. Yataklar üzerinde serbestçe dönen ana mil üzerindeki dişlileri tahrik eder. Böylece dişli kutusu ana mile takılan dişliye bağlı olarak tahriki tekerleklere iletir. Ayrıca vites manşonunu istediğiniz vitese doğru ittiğinizde o dişli ana mile kilitlenir ve onu döndürür. Böylece ana mil takılı dişlinin hızında dönerek, takılı dişlinin oranına göre çıkış sağlar.
Şanzıman: Hız ve Çekiş
Temel olarak, otomobil kullanırken hem hıza hem de çekişe ihtiyacınız var . Vites kutusundaki vitesler, sürüş koşullarına bağlı olarak bunlardan birini seçmenize yardımcı olur. Daha düşük vites, yani 2. ve 1. vites size en mükemmel çekişi verirken, daha yüksek vitesler, yani 5. ve 6. vites (varsa) size en yüksek hızı verecektir. Ayrıca şanzımandaki vites sayısı, çekiş ve hızın mükemmel kombinasyonunu sağlar. Böylece, sürücünün/sürücünün verimliliği artırmak için en uygun kombinasyonu seçmesine yardımcı olur. Bu nedenle yol ve yük koşullarına göre doğru vites seçimi çok önemlidir. Kısa vitesle daha iyi hızlanma veya hızlanma elde edersiniz, uzun vites ise size daha yüksek azami hız sağlar.
Şanzıman Çeşitleri:
Genel olarak, bir otomotiv dişli kutusunun başlıca dört kategorisi vardır:
- Manuel – Bir arabada 6 adede kadar ileri vites ve bir kamyonda 13 adede kadar ileri vites ile.
- Tam Otomatik Şanzıman – 10 vitese kadar.
- Sürekli Değişken Şanzıman – CVT.
- Otomatikleştirilmiş Manuel Şanzıman (AMT) – 5 vitese kadar.
- Çift Kavramalı Şanzıman – (DCT).
Vites değiştirme mekanizmasına göre, üreticiler otomotiv vites kutularını üç kategoriye daha ayırır:
- Sürgülü ağ – tipik olarak iki tekerlekli araçlarda/bisikletlerde kullanılır
- Sabit örgü – tipik olarak eski nesil kamyonlarda kullanılır
- Synchromesh – yeni nesil otomobillerde ve kamyonlarda kullanılır
Vites değiştirme mekanizmasının konumuna göre:
- Kolon Değiştirme – Direksiyon kolonuna monte edilmiş, elle çalıştırılan vites kolu.
- Floor Shift – Zemine monte edilmiş, elle çalıştırılan vites kolu
- Vites Değiştiriciler – Direksiyon simidine takılı, parmaklarla çalıştırılan vites değiştiriciler.
Ayrıca Eaton ve ZF , dünyadaki saygın dişli kutusu üreticilerinden bazılarıdır.
Bir Şanzımanın Nasıl Çalıştığını Buradan İzleyin:
Sıkça Sorulan Sorular?
Şanzıman Çeşitleri nelerdir?
Vites kutusu çeşitleri nelerdir?
Cevap: Sürgülü ağ ,Sabit örgü, Synchromesh
Overdrive nedir?
Cveap: Overdrive daha iyi yakıt tüketimi, daha az gürültü ve daha az aşınmaya yol açan dakika başına azaltılmış motor devri (RPM) ile sürekli hızda seyreden bir otomobilin çalıştırılmasıdır.