Bağımsız Ön Süspansiyon Sistemi
Neler Okuyacaksınız?
Bağımsız ön süspansiyon sistemi, aracın ön tekerleklerinin yoldaki düzensizliklere bağımsız olarak tepki verebilmesini sağlayan bir süspansiyon sistemidir. Bu sistemde her bir tekerlek ayrı ayrı hareket edebilir ve bir tekerlek üzerindeki düzensizlikler diğer tekerlek üzerindeki hareketi etkilemez.
Bağımsız ön süspansiyon sistemi, aracın yol tutuşunu ve sürüş konforunu arttırır. Yolun eğimli veya düzensiz olduğu durumlarda tekerleklerin bağımsız hareket edebilmesi, aracın daha iyi bir yol tutuşu sağlamasına yardımcı olur. Ayrıca, tekerleklerin bağımsız hareket etmesi, aracın sarsıntıları daha iyi absorbe etmesini sağlar ve sürücüye daha konforlu bir sürüş deneyimi sunar.
Bağımsız ön süspansiyon sistemi, genellikle çift salıncaklı veya MacPherson tipi süspansiyon sistemleri olarak adlandırılan farklı tasarımlarla uygulanır. Çift salıncaklı süspansiyon sistemi, her bir tekerleğin ayrı ayrı bir salıncak üzerinde hareket etmesini sağlar. MacPherson tipi süspansiyon sistemi ise tekerleklerin birbirine bağlı olduğu bir salıncak üzerinde hareket etmesini sağlar.
Bağımsız ön süspansiyon sistemi, araçların performansını ve güvenliğini arttıran önemli bir özelliktir. Bu sistem, aracın yol tutuşunu iyileştirir, sürüş konforunu arttırır ve yolcuların sarsıntılardan daha az etkilenmesini sağlar. Ayrıca, aracın frenleme ve viraj alma performansını da olumlu yönde etkiler.
Askı Sisteminin Amacı:
Kiriş veya rijit aks ön süspansiyonunun bir dizi dezavantajı nedeniyle , üreticiler binek otomobiller için doğaçlama bir versiyon, yani bağımsız ön süspansiyon kullanırlar. Bununla birlikte, önceki nesil araçlar, basit tasarımı nedeniyle sert aks ön süspansiyonu kullanıyordu. Ayrıca üretimi ve bakımı daha ucuzdur.
Ayrıca, şok emme özelliği zayıftır, bu da inişli çıkışlı bir sürüşe ve dengesizliğe neden olur. İdeal olarak, iyi bir ön süspansiyon sistemi yaylanma ve sönümleme özelliklerine sahip olmalıdır.
Bağımsız Ön Süspansiyon Sistemi:
Bu sistemde tekerlekler , bir tekerleğin hareketi diğerine bağlı olmayacak şekilde çerçeveye bağlanır. Bu nedenle, her bir tekerlek ayrı bir süspansiyon ünitesi görevi görür. Herhangi bir tekerleğin yükselişi ve düşüşü diğeri üzerinde doğrudan bir etkiye sahip değildir. Sonuç olarak, her tekerlek diğer ön tekerleğin hareketinden bağımsız olarak düz konumunu koruyabilir.
Bugün, çoğu binek otomobil bağımsız ön süspansiyon kullanıyor. Daha yumuşak yaylanma hareketi, iyileştirilmiş direksiyon geometrisi ve tekerleklerin yola daha iyi yapışmasını sağlar. Ek olarak, bu süspansiyon aracın sürüş ve yol tutuş özelliklerini geliştirir. Böylece yolculara daha iyi sürüş konforu sunar.
Bağımsız Ön Süspansiyon Sistemi Çeşitleri:
Bu sistem aynı zamanda paralelkenar tipi askı sistemi olarak da bilinir. Bunun nedeni, üst kol, alt kol ve saplama aksının bağlandığında bir paralelkenar şekli oluşturmasıdır. Saplama aksı taşıyıcısına veya direksiyon mafsalına bağlanan bir üst kol ve alt koldan oluşur. Genellikle alt kol üst koldan daha büyüktür ve paralel olmayabilirler.
1.Helezon Yaylar tip I:
Bu tasarım, süspansiyona yaylanma etkisi sağlayan helezon yaylar kullanır. Yay, üst ve alt kolların arasına oturur. Alt kol çerçeveye tek noktadan bağlanır.
2. Helezon yay tip II:
Bu, helezon yayların da kullanıldığı en yaygın tasarımdır. Yay, üst ve alt kolların arasına oturur. Ancak alt kol çerçeveye iki noktadan tutunmaktadır.
3. Helezon Yay tip III:
Üçüncü tipte helezon yay, üst kol ile araç gövdesinin bir parçası olan yay kulesi veya yuvası arasına oturur.
4. Burulma Çubuğu:
Bu tasarım, burulma çubuğu olarak bilinen çelik bir çubuk kullanır. Yük altında üst ve alt kolları paralel tutmak için bir yay görevi görür. Bir ucu alt kola, diğer ucu ise bir çapaya oturur; çerçeve traversine sabitlenmiştir.
5. Yaprak yay:
Bu tasarım, süspansiyonun yaylanma hareketi için helezon yay yerine yaprak yay kullanır. Yaprak yayın bir ucu şasi çerçevesine, diğer ucu ise alt kola takılır.
6. McPherson Dikme:
Bu tasarım, yay ve amortisörden oluşan özel bir ünite kullanır. Adını onu icat eden McPherson’dan almıştır ve dolayısıyla adıdır. Üreticiler bu tasarımı özellikle tek horoz gövde yapımında kullanırlar.
7. Çift Salıncaklı Süspansiyon:
Bu, bağımsız ön süspansiyonun doğaçlama bir versiyonudur. Bu tasarımda, genellikle helezon yayın içine bir amortisör takılır. Şokları emmek için üreticiler her bir salıncak kemiği ile araba çerçevesi/gövdesi arasında bir yay ve bir hidrolik amortisör sağlar. Helezon yayın üst ucu, şasi çerçevesine kaynaklanmış olan yay dirseğinde bulunan kauçuk bir yuvaya oturur . Helezon yayın alt ucu, alt bağlantıdaki bir yay yuvasına oturur.
Alt bağlantının bir ucu eksantrik bir pim ve burçlar aracılığıyla şasi çerçevesi traversine dönerken diğer ucu bir bilyeli mafsal ile saplama aksının altına bağlanır. Üst salıncak kemiğinin açık ucu, bir mil ve burçlar aracılığıyla çerçeveye döner. Üst salıncak kemiğinin kapalı ucu, bir bilyeli mafsal ile saplama aksının tepesine bağlanır. Ek olarak, alt salıncak kemiği ile gövde/şasi arasına bağlanan bir payanda veya ‘fren çubuğu’ fren kuvvetlerini emer. Rot ayarı sırasında bu fren çubuğunun boyu değiştirilerek kastor ayarı yapılır .
Bağımsız Ön Süspansiyonun Avantajları:
- Düşük yaysız ağırlık.
- Sert tipe kıyasla daha yumuşak süspansiyon.
- Daha iyi sürüş kalitesi.
- Geliştirilmiş araç stabilitesi.
- Direksiyon geometrisi üzerindeki kötü etkinin üstesinden gelir.
- Motoru barındırmak için daha fazla alan.
Daha fazla bilgi için lütfen buraya tıklayın.
Bağımsız Ön Süspansiyonu çalışırken izleyin:
Sıkça Sorulan Sorular?
Araçta Askı Sistemi ne işe yarar?
Cevap: Kiriş veya rijit aks ön süspansiyonunun bir dizi dezavantajı nedeniyle , üreticiler binek otomobiller için doğaçlama bir versiyon, yani bağımsız ön süspansiyon kullanırlar.
Binek otomobillerden hangi süspansiyon kullanılıyor?
Cevap: Bugün, çoğu binek otomobil bağımsız ön süspansiyon kullanıyor. Daha yumuşak yaylanma hareketi, iyileştirilmiş direksiyon geometrisi ve tekerleklerin yola daha iyi yapışmasını sağlar.
Bağımsız Ön Süspansiyonun faydaları nedir?
Cevap: Düşük yaysız ağırlık, Sert tipe kıyasla daha yumuşak süspansiyon, Daha iyi sürüş kalitesi, Geliştirilmiş araç stabilitesi, Direksiyon geometrisi üzerindeki kötü etkinin üstesinden gelir, Motoru barındırmak için daha fazla alan.