Bağımsız Süspansiyon Nedir? – Otomobillerde Bağımsız Süspansiyon Çeşitleri
Her tekerleğin kendi yay ve amortisörüne sahip olduğu bir süspansiyon sistemidir.
Neler Okuyacaksınız?
Bağımsız Süspansiyon Nedir?
Bağımsız süspansiyon, bir aracın tekerleklerinin birbirinden bağımsız olarak hareket etmesini sağlayan bir süspansiyon sistemidir. Bu sistemde her tekerlek, kendi yay ve amortisörüne sahiptir. Bu sayede bir tekerlek bir engelle karşılaştığında, diğer tekerlekler bundan etkilenmez ve yol tutuşu ve konfor artar.
Bağımsız süspansiyonun avantajları:
- Daha iyi yol tutuşu: Bağımsız süspansiyon, her tekerleğin zemine daha iyi tutunmasını sağlar. Bu da özellikle virajlarda ve engebeli arazilerde daha iyi yol tutuşu sağlar.
- Daha konforlu sürüş: Bağımsız süspansiyon, yol darbelerinin ve titreşimlerin kabine aktarılmasını azaltır. Bu da daha konforlu bir sürüş deneyimi sağlar.
- Daha iyi frenleme: Bağımsız süspansiyon, frenleme sırasında tekerleklerin zemine daha iyi tutunmasını sağlayarak frenleme mesafesini kısaltır.
- Daha az lastik aşınması: Bağımsız süspansiyon, lastiklerin daha eşit şekilde aşınmasını sağlayarak lastik ömrünü uzatır.
Bağımsız süspansiyonun dezavantajları:
- Daha pahalı: Bağımsız süspansiyon sistemleri, geleneksel aks sistemlerinden daha pahalıdır.
- Daha karmaşık: Bağımsız süspansiyon sistemleri, geleneksel aks sistemlerinden daha karmaşıktır ve bu da onarım ve bakım maliyetlerini artırabilir.
Bağımsız süspansiyon sistemleri:
Bağımsız süspansiyon sistemlerinin birçok farklı türü vardır. En yaygın türlerden bazıları şunlardır:
- Çift salıncaklı süspansiyon: Bu sistemde, her tekerlek iki salıncaklı kola bağlıdır. Salıncak kollar, yay ve amortisörü taşır.
- MacPherson süspansiyonu: Bu sistemde, her tekerlek tek bir salıncaklı kola ve bir amortisöre bağlıdır.
- Çok bağlantılı süspansiyon: Bu sistemde, her tekerlek birden fazla bağlantı noktasına bağlıdır. Bu, süspansiyonun daha fazla ayarlanabilirlik sunmasını sağlar.
Bağımsız süspansiyon, günümüzde birçok modern araçta kullanılan bir teknolojidir. Bu sistem, yol tutuşu, konfor ve frenlemeyi önemli ölçüde iyileştirir.
Bağımsız süspansiyon hakkında ek bilgiler:
- Bağımsız süspansiyon, ilk olarak 19. yüzyılda geliştirilmiştir.
- 1950’lerde ve 1960’larda, bağımsız süspansiyon sistemleri birçok Avrupa ve Japon otomobilinde kullanılmaya başlandı.
- 1990’lardan beri, bağımsız süspansiyon sistemleri birçok Amerikan otomobilinde de kullanılmaktadır.
Umarım bu bilgiler bağımsız süspansiyon hakkında bilgi edinmenize yardımcı olmuştur.
Arka Koldan Bağımsız Süspansiyon
Tasarım:
Arka Kol, dingil mesafesi ve kaster açısında hafif bir değişiklikle sabit iz ve tekerlek tutumunu koruyan Bağımsız Süspansiyon türlerinden biridir. Tekerlek poyrasını taşıyan mile bağlanan arka kola bağlı bir helezon yaya sahiptir. Tekerlek yukarı ve aşağı hareket ettiğinde, yayı sarar ve gevşetir. Bazı tasarımlar ayrıca helezon yay yerine bir burulma çubuğu kullanır.
Kayar tip süspansiyon sistemlerinde, saplama aksı çerçeve elemanları içinde dönebildiği gibi yukarı ve aşağı hareket edebilir. Ancak tekerlek izi, tekerlek tutumu ve dingil mesafesi, tekerleğin yükselişi ve düşüşü boyunca değişmeden kalır. Öte yandan, dikey kılavuz süspansiyon sistemi aks pimini doğrudan çerçevenin traversine bağlar. Ayrıca aşağı-yukarı kayabilir. Böylece yayları sıkıştırır ve genişletir.
Bağımsız Süspansiyon Çeşitleri
Tork Çubuğu:
Diğer bağımsız Süspansiyonların yanı sıra tork çubuğu, aksın şasi ile doğru hizalanmasını sağlar. Aynı zamanda yaylar üzerindeki tüm baskıları gidermeye yarar. Üreticiler, tork çubuğunun bir ucunu aksa veya aks muhafazasına sağlam bir şekilde sabitler. Ardından, diğer ucu döner bir montaj kullanarak çerçeveye tuttururlar. Tork Kolu, bu tip Bağımsız Süspansiyonlarda Tork Çubuğunun diğer adıdır.
Sabitleyici:
Tüm bağımsız ön uç süspansiyon tasarımları için bir dengeleyici veya sallanma çubuğu gereklidir. Viraj alırken aracın her iki tarafa yuvarlanma veya devrilme eğilimini azaltır. Daha yumuşak yayların ve bağımsız ön uç süspansiyonunun kullanılması, bu yuvarlanma veya devrilme eğilimini artırır.
Bir dengeleyici, her iki ucunda kolları olan bir alaşımlı çelik çubuktur. Üreticiler bu kolları bağımsız süspansiyonun veya aksın alt salıncak kemiğine bağlar. Ayrıca şaseye sabitlenmiş burç yatakları da desteklemektedir. Çapraz elemana paraleldir.
Her iki tekerlek de aynı miktarda yukarı veya aşağı saptığında, denge çubuğu yatakların içinde döner. Bununla birlikte, yalnızca bir tekerlek saptığında, dengeleyicinin yalnızca bir ucu hareket eder. Böylece bağımsız süspansiyonun iki tarafı arasında yay görevi gören denge çubuğunu büker. Bu şekilde dengeleyici, virajlarda aracın yalpalamasını veya yana yatmasını azaltır.
Mercedes-Benz , BMW , Toyota , Honda ve Nissan gibi çoğu modern otomobil markası , arabalarında bu tür bağımsız süspansiyonları kullanır.
Bağımsız Bir Süspansiyon Sistemini Çalışır Halde İzleyin:
Sıkça Sorulan Sorular?
Tork Çubuğu nedir?
Bağımsız Süspansiyonların yanı sıra tork çubuğu, aksın şasi ile doğru hizalanmasını sağlar. Aynı zamanda yaylar üzerindeki tüm baskıları gidermeye yarar.
Süspansiyondaki Sabitleyici ne işe yarar?
Cevap: Viraj alırken aracın her iki tarafa yuvarlanma veya devrilme eğilimini azaltır.
Süspansiyonda yumuşak yay kullanılırsa ne olur?
Cevap: Yumuşak yayların ve bağımsız ön uç süspansiyonunun kullanılması, bu yuvarlanma veya devrilme eğilimini artırır.
Bağımsız Süspansiyonun Avantajları Nelerdir?
Daha iyi yol tutuşu: Bağımsız süspansiyon, her tekerleğin zemine daha iyi tutunmasını sağlar. Bu da özellikle virajlarda ve engebeli arazilerde daha iyi yol tutuşu sağlar.
Daha konforlu sürüş: Bağımsız süspansiyon, yol darbelerinin ve titreşimlerin kabine aktarılmasını azaltır. Bu da daha konforlu bir sürüş deneyimi sağlar.
Daha iyi frenleme: Bağımsız süspansiyon, frenleme sırasında tekerleklerin zemine daha iyi tutunmasını sağlayarak frenleme mesafesini kısaltır.
Daha az lastik aşınması: Bağımsız süspansiyon, lastiklerin daha eşit şekilde aşınmasını sağlayarak lastik ömrünü uzatır.Bağımsız Süspansiyonun Dezavantajları Nelerdir?
Daha pahalı: Bağımsız süspansiyon sistemleri, geleneksel aks sistemlerinden daha pahalıdır.
Daha karmaşık: Bağımsız süspansiyon sistemleri, geleneksel aks sistemlerinden daha karmaşıktır ve bu da onarım ve bakım maliyetlerini artırabilir.Bağımsız Süspansiyon Hangi Araçlarda Kullanılır?
Bağımsız süspansiyon, günümüzde birçok modern araçta kullanılan bir teknolojidir. Özellikle performans ve konfor odaklı araçlarda daha yaygındır.
Bağımsız Süspansiyon Hakkında Bilmeniz Gereken Başka Bir Şey Var mı?
Bağımsız süspansiyon, yol tutuşu, konfor ve frenlemeyi önemli ölçüde iyileştiren bir teknolojidir. Ancak, daha pahalı ve karmaşık olması nedeniyle her araçta kullanılmaz.
Ek Bilgiler:
Bağımsız süspansiyonun ilk olarak 19. yüzyılda geliştirildiğini ve 1950’lerde ve 1960’larda yaygınlaşmaya başladığını biliyor muydunuz?
Bağımsız süspansiyon sistemlerinin birçok farklı türü olduğunu ve en yaygın türlerin çift salıncaklı süspansiyon, MacPherson süspansiyonu ve çok bağlantılı süspansiyon olduğunu biliyor muydunuz?
Bağımsız süspansiyon hakkında daha fazla bilgi edinmek isterseniz, internette ve kitapçılarda birçok kaynak bulabilirsiniz.