Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi – ABS Nedir?
ABS, Türkçe Kilitlenme Karşıtı Fren Sistemi anlamına gelen "Anti-lock Braking System" kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır.
Neler Okuyacaksınız?
ABS Nedir? – ABS Özet Bilgi
ABS, Anti-lock Braking System (Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi) kelimelerinin kısaltmasıdır. Bu sistem, araçların ani frenlemelerde tekerleklerin kilitlenmesini önleyerek sürücünün direksiyon hakimiyetini korumasına yardımcı olur.
Normal frenlemede sürücü frene bastığında, frenleme kuvveti tekerleklere aktarılır. Eğer sürücü aşırı güçle veya kaygan zeminde frene basarsa tekerlekler kilitlenebilir. Kilitlenen tekerlekler kayar ve yol tutuşunu kaybeder. Bu durumda sürücü direksiyonu çevirse bile araç düz bir şekilde kaymaya devam eder.
ABS ise, tekerleklerin devrini sensörler aracılığıyla sürekli olarak takip eder. Eğer bir tekerleğin kilitlenmeye başladığını algılarsa, frenleme kuvvetini otomatik olarak azaltır ve tekrar arttırır. Bu sayede tekerlekler kilitlenmeden maksimum frenleme performansı sağlanır.
ABS’nin Avantajları:
- Daha kısa fren mesafesi: ABS sayesinde tekerlekler kilitlenmediği için aracın durma mesafesi kısalır. Bu durum özellikle kaygan zeminlerde kazaları önlemede önemli rol oynar.
- Direksiyon hakimiyeti: ABS sayesinde sürücü ani frenlemelerde bile direksiyonu çevirebilir ve aracı manevra yapabilir. Bu durum kazalardan kaçınma açısından önemlidir.
- Daha güvenli sürüş: ABS, sürücünün ani tepkilerine bağlı kalmadan güvenli bir şekilde fren yapmasını sağlar.
Genel olarak ABS tüm yeni araçlarda standart bir güvenlik özelliği olarak yer alır. ABS’nin varlığı araç güvenliğini arttırdığı için yeni bir araba alırken ABS olup olmadığına dikkat edilmelidir.
Kilitlenmeyen Fren Sistemi (ABS): Yapım ve Çalışma
Kilitlenmeyen Fren Sistemi (ABS), aracın bir tür aktif güvenlik sistemidir. Patinaj önleyici fren sistemi olarak da bilinir. Bu sistem, acil bir durumda sürücü aniden frene bastığında devreye giriyor. Kilitlenmeyen fren sisteminin arabalarda ve bisikletlerde kullanılması artık dünyanın birçok yerinde zorunludur.
Kilitlenme Önleyici Frenlere duyulan ihtiyaç:
Sürücü, yüksek hızlı bir araca aniden fren yaptığında, her zaman ‘tekerlek kilidi’ olasılığı vardır. Tekerlek kilidi, ilgili tekerleğin yavaşça durmak yerine aniden durması anlamına gelir. Tekerlek kilitlenmesi nedeniyle sürücü aracın kontrolünü kaybeder ve araç yoldan çıkar. Böylece ölümlü bir kaza gerçekleşir. Bu tür durumlarla karşılaşmamak için üreticiler ABS kullanmaktadır.
ABS Bileşenleri:
ABS aşağıdaki bileşenlere sahiptir:
Tekerlek hız sensörleri, her tekerleğin hızını sürekli olarak izler. Tüm tekerlekler karşılaştırılabilir hıza sahip olduğu sürece, sistem bunların çalışmasına müdahale etmez. Bununla birlikte, hız sensörleri tekerleklerden herhangi birinin hızının büyük ölçüde düştüğünü tespit ederse, bu, söz konusu tekerleğin kilitleneceği anlamına gelir.
Ancak kilitli tekerlek aracın dengesini engeller. Böylece araç , sürücü tarafından verilen direksiyon girişine yanıt vermeyi durdurur. Bu esnada araç da savrulmaya başlayarak ölümlü bir kazaya sebep oluyor. Böyle bir aksiliği önlemek için ABS devreye giriyor.
ABS Nasıl Çalışır?
Tekerlek hız sensöründen çok düşük hız sinyali aldıktan sonra, ABS modülü fren kontrol ünitesine o tekerleğin frenleme kuvvetini azaltmasını emreder. Frenleme kuvvetinin azaltılması, o tekerleğe etki eden fren hattındaki hidrolik basıncın azaltılması anlamına gelir. Fren Kontrol Ünitesi, sistemdeki valfler yardımıyla hat basıncını düşürür.
Fren kuvveti azaldığında tekerlek daha hızlı dönmeye başlar ve böylece tekerlek kilitlenmesi önlenir. Tekerlek kilitlenmediği için aracın yönlendirilebilirliği bozulmadan kalır. Böylece aracın savrulmadan sürücünün girişine göre hareket etmesi anlamına gelir. Fren Kontrol Ünitesi normal çalışmaya geri döndükten sonra, bir pompa yardımıyla fren hattının hidrolik basıncını da eski haline getirir.
ABS Avantajları Nelerdir?
- ABS, panik frenleme sırasında aracın yönlendirilebilirliğini ve dengesini korur.
- Özellikle ıslak zeminde fren mesafesini %10 veya daha fazla azaltır.
ABS Dezavantajları:
Kilitlenmez Fren Sisteminin belki de tek dezavantajı daha yüksek maliyetidir. Son zamanlarda, Kilitlenmez Fren Sistemi takılı bisiklet veya araba satın almak, müşteriye önemli ölçüde maliyetlidir. Ancak bu yüksek maliyet, bu sistemin sağladığı gelişmiş güvenliği tamamen dengeliyor. Ayrıca otomobil endüstrisi, kilitlenmeyen fren sisteminin düşük maliyetli bir versiyonunu geliştirmek için çalışıyor.
ABS’nin Sınıflandırılması:
Hız sensörlerinin ve valflerin sayısına bağlı olarak, Kilitlenmeyen Fren Sistemi aşağıdaki tiplerdendir:
Sr. Hayır. | ABS tipi | Tanım |
1 | Dört kanallı dört sensörlü ABS | Her tekerleğin ayrı bir valfi ve sensörü vardır |
2 | Üç kanallı dört sensörlü ABS | (i) Her tekerlek için ayrı bir sensör. (ii) Ön tekerlekler için ayrı valfler.(iii) Yalnızca bir valf tarafından kontrol edilen arka tekerlekler. |
3 | Üç kanallı üç sensörlü ABS | (i) Ön tekerlekler için bir valf ve bir sensör. (ii) Arka tekerlekler için bir valf ve bir sensör. |
Kilitlenmeyen fren sistemi devreye girdiğinde, sürücü fren pedalında titreşimler hissedebilir. Ancak, frenleme durumunun ciddiyetine bağlıdır. Bu nedenle, kesinlikle normaldir. Ancak, sistemin düzgün çalışmasını önlemek için bu aşamada fren pedalını bırakmamalısınız.
Motosiklet ABS’si:
Motosiklet ABS’si, bir araba ABS’sinin küçük ölçekli bir versiyonudur. Bununla birlikte, çalışması, tam ölçekli araba versiyonuna tamamen benzer. Ayrıca, yalnızca iki tekerlek olması nedeniyle daha az valf ve tekerlek hız sensörü gerektirir.
Bosch’a göre , motosiklet ABS’si kullanmak motosikletin dengesini ve sürüş konforunu artırır. Şirket ayrıca kilitlenme önleyici fren sistemini kullandığında fren mesafesinin önemli ölçüde azaldığını da kanıtladı.
Kilitlenmeyen Fren Sistemini iş başında izleyin:
Sıkça Sorulan Sorular?
ABS Fren ne zaman devreye girer?
Cevap: Bu sistem, acil bir durumda sürücü aniden frene bastığında devreye giriyor.
ABS Fren parçaları nelerdir?
Tekerlek hız sensörünün ne işe yarar?
Cevap: Tekerlek hız sensörleri, her tekerleğin hızını sürekli olarak izler. Tüm tekerlekler karşılaştırılabilir hıza sahip olduğu sürece, sistem bunların çalışmasına müdahale etmez.