EFi ,MPFi , GDi: Elektronik Yakıt Enjeksiyon Teknolojisi Nasıl Çalışır?

EFi, MPFi, GDi

EFi, Elektronik Yakıt enjeksiyonu (EFi) anlamına gelirken, MPFi veya MPi, Çok Noktalı Yakıt enjeksiyonu ve GDi, Doğrudan Benzin Enjeksiyonu anlamına gelir. Bütün bunlar, benzinli veya benzinli yakıtlı motorların ağırlıklı olarak kullandığı yakıt enjeksiyon sistemi türleridir. Tüm bu terimler, yeni nesil Petrol Enjeksiyon sistemlerini ifade eder.

Daha önce, eski motorlar, bazı eksikliklerinin üstesinden gelmek için karbüratörün yerini alan basit Yakıt Enjeksiyonu (Fi) kullanıyordu. Mekanik bir cihaz olan karbüratör , daha iyi emisyon kontrolü için artan talepleri karşılamak için doğru bir hava-yakıt oranını kontrol etme konusunda tam olarak yeterli değildi.

Bu nedenle, birinci nesil Yakıt Enjeksiyon teknolojisi ile değiştirildi. Bu yöntemde, benzin yakıtı, benzini deliklerinden kaldıran bir karbüratördeki bir venturi tüpünde oluşturulan emişinin aksine, bir enjektör aracılığıyla zorlanarak atomize edilir. Bu nedenle, önceki nesil karbüratör ile yeni nesil Yakıt Enjeksiyon (EFi) sistemi arasında temel bir fark vardır.

Daha önce, birinci nesil Yakıt Enjeksiyonu, bir enjektör ve bir mekanik yakıt pompasından oluşan basit bir tasarıma sahipti. Temel olarak yakıt pompası, enjektörü hidro-mekanik olarak açmak için yeterli basıncı sağladı. Daha sonra bu sistem, birinci nesil Elektronik Yakıt Enjeksiyon sistemleri veya EFi olan bir ECU tarafından elektrikle çalışan Enjektörü içerecek şekilde yükseltildi.

Gaz Kelebeği Gövdesi Enjeksiyonu (TBI)

Gaz Kelebeği Gövdesi Enjeksiyonu, Merkezi Yakıt enjeksiyon sistemi olarak da bilinir. Kelebek vananın (gaz kelebeği) üzerine yerleştirilmiş elektrikle kontrol edilen bir yakıt enjektöründen oluşur ve gaz kelebeği gövdesine yakıt püskürtür.

EFi MPFi GDi Elektronik Yakit Enjeksiyon Teknolojisi Nasil Calisir 1
1. Nesil EFi – Gaz Kelebeği Gövdesi Enjeksiyon Sistemi – TBI

Tek Noktadan Yakıt Enjeksiyonu

Tek Noktalı Yakıt Enjeksiyonu, elektronik olarak kontrol edilen Yakıt Enjeksiyonunu (EFi) kullanan ikinci nesil Yakıt Enjeksiyon sistemidir. Ayrıca, bir ECU , sensörler ve aktüatörler yardımıyla enjeksiyon zamanlamasını doğru bir şekilde yönetir. Atomize formda benzin sağlayan “tüm silindirlerde ortak” bir  enjektör kullandı.

EFi MPFi GDi Elektronik Yakit Enjeksiyon Teknolojisi Nasil Calisir 2
2. Nesil EFi – Tek Nokta Enjeksiyon Sistemi – Manifold Enjeksiyonu

Ancak mühendisler onu gaz kelebeği gövdesindeki önceki konumundan emme manifolduna taşıdı. Burada benzin gelen hava ile karışır. Ardından, hava-yakıt karışımı (şarj olarak bilinir) her bir silindire gider. Bu nedenle, benzin enjeksiyonu emme manifoldunun içinde gerçekleştiği için bu sisteme “Manifold Enjeksiyonu” da denir.

Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyonu (MPFi)

Ayrıca üreticiler, dört silindirli bir motorda dört enjektör sağlayan ‘her silindir için bir’ enjektör içerecek şekilde Manifold enjeksiyon sistemini geliştirdiler. Mühendisler bu elektronik kontrollü, üstün teknolojiyi “Sıralı yakıt enjeksiyonu”, diğer adıyla Çok Girişli / Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyonu veya kısaca MPFi / MPi olarak etiketlediler.

EFi MPFi GDi Elektronik Yakit Enjeksiyon Teknolojisi Nasil Calisir 3
3. Nesil EFi – Çok Noktalı Yakıt Enjeksiyonu – MPFi

MPFi, “Ateşleme Sırasına  ” veya “belirli bir sıraya” göre bir “yakıt rayı” yoluyla doğru miktarda yakıt sağlamak için her silindir için ayrı enjektör kullanır. Ayrıca MPFi sistemi, her bir  enjektörü ayrı ayrı yöneterek yakıt miktarını ve enjeksiyon zamanlamasını değiştirerek daha fazla hassasiyet sağlar. Böylece performansı artırır ve emisyonları etkin bir şekilde kontrol eder.

Bu teknoloji aşağıdaki parçalardan oluşur:

1. Enjektörler
2. Yakıt Pompası
3. Yakıt Rayı
4. Yakıt Basınç Sensörü
5. Motor Kontrol Ünitesi
6. Yakıt Basınç Regülatörü
7. Çeşitli Sensörler – Krank/Kam Konum Sensörü, Manifold Basınç sensörü, Oksijen Sensörü

Benzin Doğrudan Enjeksiyon (GDI)

Benzin Direkt Enjeksiyonu (GDI), en son EFi teknolojisi olan Petrol Direkt Enjeksiyonu / Kıvılcım Ateşlemeli Direkt Enjeksiyon (SIDI) / Yakıt Tabakalı Enjeksiyon (FSI) olarak da bilinir. Ayrıca benzini çok yüksek basınçta püskürten özel enjektörler kullanır. MPFi sisteminden farklı olarak bu enjektör, tıpkı dizel motorlarda olduğu gibi benzini doğrudan yanma odasına püskürtür.

EFi MPFi GDi Elektronik Yakit Enjeksiyon Teknolojisi Nasil Calisir 4
4. nesil EFi – Doğrudan Benzin Enjeksiyonu – GDi

Sofistike ‘ Motor Yönetim Sistemi ‘ ( EMS ), hava ve yakıt karışımını hassas bir şekilde kontrol eder. Hava ve benzinin karışımı, emme manifoldundan ziyade yanma odasının içinde gerçekleşir. Böylece, bu yöntem yanma işlemi üzerinde daha fazla kontrol sağlar. Ayrıca, ultra-zayıf yanma hava-yakıt oranlarını içeren çoklu yanma modları da sağlar. Günümüzde yeni nesil motorlar , motor performansını artıran bir Turboşarj ile birlikte GDI kullanıyor.

Benzinli Motorlarda Yakıt Enjeksiyonunun Faydaları

1. Daha yumuşak ve daha güvenilir motor tepkisi
2. Jiklenin ortadan kaldırılması ve daha kolay soğuk çalıştırma
3. Aşırı ortam sıcaklıklarında bile daha iyi motor çalışması
4. Daha yumuşak motor rölantisi ve çalışması
5. Artan yakıt verimliliği
6. Azalan CO2 emisyonları

Sıkça Sorulan Sorular?

EFi Nedir?

Cevap: EFi Elektronik Yakıt enjeksiyonu anlamına gelir.

MPFi veya MPi Nedir?

Cevap: MPFi veya MPi, Çok Noktalı Yakıt enjeksiyonu anlamına gelir.

GDi Nedir?

Cevap: GDi, Doğrudan Benzin Enjeksiyonu anlamına gelir.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu