Düzenli Araç Bakımı Nasıl Yapılır?
Neler Okuyacaksınız?
Düzenli Araç Bakımı Nasıl Yapılır? -Periyodik Araç Bakımı: Düzenli araç bakımı, yatırımınızı korumanın en iyi yollarından biridir; ayar yaptırmak aracınızın ömrünü uzatacaktır. Sürüşünüzü tekrar uyumlu hale getirmenin birkaç yolunu görmek için kılavuzumuza göz atın.
Düzenli Araç Bakımı Nasıl Yapılır?- Ayarlama Nedir?
“Ayarlama” terimi, otomobillerin şafağında icat edildiğinden bu yana büyük ölçüde değişti. 50 yılı aşkın bir süredir, bir ayar, aracın ateşleme sisteminin – kesici noktaları ve kondansatör – değiştirildiği ve/veya ayarlandığı, yeni bir distribütör kapağı, rotor ve bujilerin takıldığı, ateşleme zamanlamasının ayarlandığı ve aracın karbüratörü anlamına geliyordu. optimum performans için ayarlandı ve “ayarlandı” (dolayısıyla terim). Süreç, bir müzik enstrümanını akort etmek kadar karmaşıktı – ateşleme ve yakıt doldurma, optimum performans için birbiriyle mükemmel bir uyum içinde çalışmak zorundaydı, bu terim böyleydi.
Eski araçlarda bu olağan bir durumdu. Elektronik ateşleme, nokta tipi sistemlerin yerini aldığından, tapalar, kapak, rotor ve karbonhidrat ayarlamalarına olan ihtiyaç hâlâ oradaydı, ancak nihayetinde, DIS (dağıtıcısız) ateşleme sistemleri ve bilgisayar tabanlı yakıt enjeksiyonu norm haline geldiğinde bu bile ortadan kalktı. Günümüzde aracın motor bilgisayarı ve motor aksamları, bu sistemleri sürekli olması gerektiği yerde çalışır durumda tutmaktadır.
Bugün, en basit haliyle, bir ayar biraz yanlış bir isimdir – aracınızda bir dizi temel rutin bakımın gerçekleştirildiği her zamanı tanımlamak için eski bir kelimedir. Düzenli ayarlamalar bir aracın ömrünü uzatabilir ve tam performans potansiyelinde çalışmasını sağlamaya yardımcı olabilir. Tipik olarak, bir ayarın ne zaman yapılacağı kullanıcı el kitaplarının düzenli bakım bölümünde yer alır.
Arabanızı bugün ayarlamak pek çok anlama gelebilir. Arabanın filtrelerini, kayışlarını, hortumlarını ve sıvılarını kontrol etmek iyi bir fikirdir. Ayrıca, bujilerinizi ve/veya kablolarınızı/bobin körüklerinizi en son ne zaman değiştirdiğinizi bilmiyorsanız, şimdi iyi bir zaman olabilir. Birçoğunun değiştirilmesi gerekmeyebilir, ancak kontrol edilmediği takdirde büyük sorunlara dönüşebilecek küçük sorunları durdurma şansı verecektir. Aşağıda listelenen onarımlardan bazılarının nasıl yapıldığını öğrenmek istiyorsanız, Nasıl Yapılır makalelerimizden birine bakın . Araca özgü daha ayrıntılı bilgilere ihtiyacınız varsa, Onarım Yardımı kılavuzlarımıza ve şemalarımıza bakın .
Bir ayarda kontrol etmeniz gereken parçaları ve sistemleri bulmak için aşağıdaki listeye göz atın. Bunların hepsini her seferinde yapmanız gerekmez, ancak bunların doğru çalıştığından emin olmak her zaman iyi bir fikirdir.
Aracınıza bir tuning yaptırarak büyük faydalar elde edebilirsiniz. Orijinal performansı korumanın en iyi yollarından biridir. Aslında, ayarı çok bozuk olan bir arabayı tamir etmek, hem motor performansında hem de yakıt ekonomisinde gözle görülür bir artış sağlayabilir*. Bugün en iyi durumda çalışan bir araç, yarının maliyetli onarımlarını önler ve azaltır. Ayar kılavuzu, bujiler, buji kabloları, hava filtresi ve yakıt filtresi gibi bir aracı ayarlarken değiştirilen ortak parçaları size gösterecektir. Ayrıca, kaputun altındaki kayışlar, hortumlar ve sıvılar gibi diğer bileşenleri kontrol etmek için harika bir zaman.
Düzenli Araç Bakımı Nasıl Yapılır?- Ayarlama Neleri İçerir?
1- Fişler, Kablolar ve Diğer Ateşleme Parçalarını Değiştirin
Ateşleme sistemi, yanma odanızdaki hava/yakıt karışımını ateşleyen bujiler, buji telleri, bobinler ve diğer elektrikli bileşenlerden oluşur. Sistem, yıllar içinde büyük ölçüde değişti ve daha yeni ateşleme sistemlerinin belirli bir kilometrede yalnızca bujilerin ve kabloların/bobin pabuçlarının değiştirilmesini gerektirdiği. Daha önce belirtildiği gibi daha eski araçlarda bir dağıtıcı kapağı ve rotor olabilir ve hatta daha eski araçlarda kesici noktalar olabilir.
Bujiler
- Bujiler, yüksek ısı ve sabit elektrik arkından zamanla aşınan metal bir uca (elektrot) sahiptir.
- Aşınmış bujilerin bir belirtisi , bir silindirdeki yakıt/hava karışımının tutuşmaması durumunda teklemedir.
- Bujileri değiştirirken, orijinal ekipman (OE) tarafından tavsiye edilen metalden bujilerin kullanılması önemle tavsiye edilir. Hangi buji metalinin sizin için uygun olduğunu öğrenmek için kullanıcı el kitabınıza, onarım el kitabınıza veya bujilerle ilgili diğer bloglarımızı inceleyin.
- Takmadan önce tapaların dişlerine hafif bir tutukluk önleyici madde uyguladığınızdan emin olun (dişler dışında başka bir yere tutukluk önleyici uygulama yapmaktan kaçının).
Birden çok fiş için bir bobin kullanan DIS (dağıtıcısız) uygulamalarda, üretici tarafından önerilen şekilde Çift Platin veya İridyum fiş kullandığınızdan emin olun.
Ateşleme Telleri
- Ateşleme kabloları zamanla kopacak ve sonunda arızalanacaktır.
- Arızalı bir telin belirtileri kaba rölanti, tekleme, performans kaybı ve sonunda ölü bir silindirdir.
- Bir distribütör kapağını veya ateşleme kablolarını değiştirirken, her seferinde bir kabloyu eski kapaktan yeni kapağa aktarın. Bu, ateşleme sisteminin çapraz kablolanmasını önler, bu da motorun kaba çalışmasına neden olur. Bir buji önyükleme aracı kullanarak bu işi kolaylaştırabilirsiniz .
- Ark oluşmasını önlemek ve gelecekte körüğün çıkarılmasını kolaylaştırmak için çizmelerde dielektrik gres kullanın.
- Kablolarınızın güvenli olduğundan ve egzoz bileşenlerinden uzağa yönlendirildiğinden emin olun.
Ateşleme Bobinleri
Bobinler, düşük akü voltajını binlerce volta dönüştürür. Zamanla bu yüksek voltajlı elektrik bobinleri aşındırır.
Bobinlerinizin aşınmış olabileceğine dair işaretler arasında motor teklemeleri, zayıf hızlanma, kaba rölanti ve azaltılmış gaz kilometre sayılabilir.
Bazı araçlar, tipik olarak valf kapaklarının yanında bulunan bobin paketlerini kullanırken, diğerleri bujilerin üzerinde veya yakınında bulunan fişte bobin tasarımı kullanır.
Fiş üzerinde bobin bobinlerinin körüğüne dielektrik gres sürün.
Dağıtıcı Kapağı, Rotor ve Kesici Noktalar
- Dağıtıcı içindeki rotorun çok sayıda dönüşü, metal temas noktasının aşınmasına neden olur.
- Arızalı bir distribütör kapağı, teklemelere veya daha ciddi durumlarda çalıştırmama durumuna neden olur.
- Ayarlama yapılırken hem kapağın hem de rotorun aynı anda değiştirilmesi önerilir.
- Ateşleme kablolarını teker teker eski kapaktan yeni kapağa aktarın. Bu, ateşleme sisteminin çapraz kablolanmasını önler, bu da motorun kaba çalışmasına neden olur. Bir buji önyükleme aracı kullanarak bu işi kolaylaştırabilirsiniz.
- 1974 öncesi eski araçlarda genellikle düzenli olarak ayarlanması/değiştirilmesi gereken kesici noktalar bulunur.
2- Aracınıza Yeni Temiz Filtreler Takın
Aracınızdaki filtreler şunlardan oluşur: yağ, yakıt, hava ve kabin hava filtreleri. Filtreler, kirletici parçacıkların motorunuzdaki ve ilgili sistemlerdeki hayati bileşenlere ulaşmasını engeller. Temiz bir filtreye sahip olmak, motor performansını ve verimliliğini artırır. Kirli filtreler, aracınızın ihtiyacı olan havayı, yakıtı ve yağı almak için daha çok çalışmasına neden olur. Bu, motorunuzu durdurabilir veya uygun basınçta hava, yağ veya yakıt verme kabiliyetini azaltabilir.
Motor Hava Filtresi
- Her galon yakıt için binlerce galon havayı filtreler ve zamanla tıkanır.
- Tıkanmış hava filtreleri performansı düşürebilir, ancak yakıt enjeksiyonlu motorlardaki MPG’leri düşürmez. Karbüratörlü motorlarda tıkalı hava filtreleri, MPG’leri %2-6 ve %14′e kadar azaltabilir.
- Hava filtrenizi değiştirmek genellikle basit bir iştir,
Kabin Hava Filtresi
- Bazı araçlarda kabin hava filtreleme sistemi bulunur ve bu nedenle aracın içindeki havayı temiz tutmak için değiştirilebilir bir filtre elemanı bulunur.
- Kirli bir kabin hava filtresi, aracınızın yolcu bölmesine toz, polen, egzoz dumanı ve diğer kirletici maddelerin girmesine izin verebilir ve araca hava akışını kısıtlayabilir.
- Kabin hava filtrelerinin çoğuna kolayca erişilebilir ve değiştirilmesi 15 dakikadan az sürer.
Yağ Filtresi
- Kirli yağ, dahili motor bileşenlerinde aşırı aşınmaya neden olabilir.
- Bir yağ filtresi, hayati motor yağını kirlenmeden filtrelemek için kullanılır ve önerilen aralıklarla değiştirilmediği takdirde tıkanabilir.
- Şiddetli tıkanma durumlarında yüksek yağ basıncına neden olabilir.
- Önerilen aralıklarla her yağ değişiminde değiştirilmelidir.
PCV Vana
- Pozitif Karter Havalandırma Valfi zamanla karbon birikmesi nedeniyle tıkanabilir.
- Arıza, motorun yağı çok daha hızlı tüketmesine, kötü yakıt doldurma koşullarına, teklemelere ve karterde biriken basınç nedeniyle contaların gerçekten patlamasına neden olabilir.
- PCV Valfinin değiştirilmesi genellikle kolaydır. Çoğu durumda, birkaç dakika içinde değiştirilebilir.
3- Yeni Kayışlar ve Hortumlarla Yardımcı Sistemlerinin Performansını Arttırın
Kayışlar, krank mili kasnağının dönme kuvvetini alternatöre, su pompasına, hidrolik direksiyon pompasına ve diğer sistemlere aktaran aksesuar tahrik sisteminizin kasnaklarını birbirine bağlar. Hortumlar hayati sıvıları motor boyunca aktarır. Kayışlar ve hortumlar, sıcak ve soğuk gibi maruz kaldıkları unsurlar ve aracın günlük kullanımı ile sürekli kullanım nedeniyle zamanla yıpranırlar. Sonunda aşınırlar, parlarlar, kırılgan hale gelirler, çatlarlar ve hatta kırılırlar.
Motor Kayışı
- Serpantin kayışı, motorunuzun ön tarafındaki bir dizi kasnak üzerinde hareket eder.
- Kayış aşınır ve ısıya ve strese maruz kaldığı için değiştirilmesi gerekir.
- Kayış(lar)ı çatlak, yıpranma, camlanma veya sıvı bulaşması açısından inceleyin. Bu koşullardan herhangi biri kayışın kaymasına veya kırılmasına neden olabilir.
Kayış Gergisi
- Kayış gergisi, doğru kayış gerginliğini korur.
- Zayıf bir kayış gergisi, kayışın erken aşınmasına neden olur.
- “Sıkı veya yapışan” bir kayış gergisi, su pompasının ve diğer aksesuar yataklarının erken aşınmasına neden olur.
- Kayış kapalıyken, gericiyi hareket yayından döndürün. Düzgün hareket etmeli ve sıkı bir gerginlik sağlamalıdır.
- Kayış kapalıyken avara ve gergi kasnağını ve aksesuar kasnakları düzgün hizalama ve düzgün dönüş için kontrol edin – herhangi bir kasnakta herhangi bir pürüz veya gürültü algılanırsa – hemen değiştirin.
Triger Kayışı
- Triger kayışı, birçok motorda dahili mekanik zamanlamayı kontrol eder. Bu kayış genellikle 80.000 – 100.000 millik bir yaşam döngüsüne sahiptir ve daha sonra kayışı çalıştıran tüm gerici veya rölanti bileşenleriyle birlikte değiştirilmelidir.
- Çoğu araçta bir triger kayışı kırıldığında, piston açık kalmış valflerle temas edebilir ve bu da feci hasara neden olur.
- Triger kayışı karmaşık bir iştir ve önerilen kilometre aralıklarında değiştirilmelidir.
- Triger kayışınızı incelerken, kam ve krank contalarında sızıntı olup olmadığını kontrol etmek için zaman ayırın.
- Bazı araçlarda triger kayışı yerine triger zinciri bulunur. Zamanlama zincirlerinin tipik olarak sık sık değiştirilmesi gerekmez ve genellikle çok daha uzun bir kullanım ömrüne sahiptir, ancak zinciri gergin tutan gergi bileşenleri arızalanabilir.
Hortumlar
- Radyatör hortumları ve ısıtıcı hortumları, emilen ısıyı dışarı atmak için soğutma sıvısını motor ve radyatörde dolaştırır.
- Hortumların çoğu kauçuktan yapılmıştır ve zamanla bozulur. Hortumlarınızı şişme, şişkinlik veya sızıntı açısından inceleyerek değiştirme zamanının geldiğini öğrenebilirsiniz. Motor soğukken, sert ve yumuşak noktaları hissetmek için hortumları sıkın.
- Hortum kelepçelerinde de hasar veya gerginlik kaybı olup olmadığını kontrol edin. Motorunuz sıcakken birinin gitmesine izin vermek istemezsiniz.
- Bir hortum arızalanırsa, motor aşırı ısınabilir. Aşırı ısınma motorda ciddi, bazen onarılamaz hasara neden olabilir.
4- Aracınızın Sıvı Kontrolünü Yapın
Aracınızın düzgün çalışması için motor yağı, soğutma sıvısı, fren sıvısı, şanzıman sıvısı ve hidrolik direksiyon sıvısı gereklidir. Kirlenmiş sıvılar dahili bileşenlerde aşırı aşınmaya neden olabilir. Pahalı hasarlar oluşmadan önce bu sıvıların bakımını yaparak uzun vadede paradan tasarruf edebilirsiniz. Her sıvı türü için düzenli değişim aralıkları vardır ve bu nedenle önerilen servis aralıklarında değiştirilmeleri gerekir.
Motor Yağı
- Yağ, motorunuzda dolaşırken ve ısı ve basınca maruz kaldıkça kirlenir.
- Bir yağ filtresi, büyük parçacıkların devridaim etmesini engelleyecektir, ancak yağın koruyucu bir yağlama bariyeri oluşturmasını engellemeyecektir.
- Yağ değişimi sırasında yağ filtresini değiştirin.
- Yağ, üreticinin önerdiği kilometre veya zaman aralıklarında değiştirilmelidir, kullanıcı el kitabınıza bakın.
Soğutma Sıvısı
- Soğutma sisteminiz yazın motorunuzun aşırı ısınmasını, kışın ise motorunuzun donmasını engeller.
- Soğutma sıvısı sonunda bozulacak ve kirlenecek, bu da akışın ve sıvının korozyonla savaşma yeteneğinin bozulmasına neden olacaktır.
- Soğutma sisteminizi, birikintileri düzenli olarak gidermek için özel olarak tasarlanmış bir yıkama ürünüyle yıkamak, soğutma sisteminizin performansını artıracaktır.
- Aracınız için önerilen soğutma sıvısını belirlemek için her zaman kullanım kılavuzuna bakın. Farklı üreticiler, farklı tipte soğutma sıvılarının kullanılmasını gerektirir ve üretici tarafından belirtilenden farklı bir sıvı kullanılması motor hasarına neden olabilir.
- Soğutma sıvısını doğru miktarda su ile karıştırdığınızdan emin olun veya dökmeye hazır, önceden karıştırılmış bir ürün kullanın.
- Soğutma sıvınızı değiştirmeye karar verirseniz, soğutma sıvısı boşaltma ve doldurma kılavuzumuza göz atın .
Fren Hidroliği
- Fren hidroliği aracınız için hayati önem taşıyan bir sıvıdır, onsuz duramazsınız.
- DOT 3 ve DOT 4 fren hidroliği higroskopiktir, bu da sıvının havadaki nemi emeceği anlamına gelir. Bu eklenen nem, sıvıların bir hidrolik sıvı olarak verimli çalışma yeteneğini azaltır ve fren sisteminde dahili korozyona neden olur.
- Koyu veya çamurlu görünen sıvı, higroskopik kirlenmenin kesin bir işaretidir.
- Fren sıvısının taze sıvıyla değiştirilmesi ve yeni temiz sıvının tüm sistem boyunca akmasını sağlamak için fren sisteminin havasının alınması önerilir.
- 2 yıl önerilen değiştirme aralığıdır.
Otomatik Şanzıman Yağı (ATF)
- Otomatik şanzımanlar, çalışmak için dişlilerle birlikte sürtünme paketlerini kullanır ve bu da sürtünmeyi düzenlemek için bir sıvıya ihtiyaç duyar. Bu, bir ton ısı oluşturur ve dahili bileşenlerin aşınmasına ve şanzıman sıvısının kirlenmesine neden olur. Bu aşınma ve yıpranma, üreticinin şanzıman sıvısı ve filtre değişimi tavsiyesine uyulmasını zorunlu kılar.
- Kahverengi şanzıman sıvısı, sıvının değiştirilmesi gerektiğinin bir göstergesidir ancak sıvı çamurluysa veya çok yanık kokuyorsa DEĞİŞTİRMEYİN, bunun yerine profesyonel bir teşhis ve nasıl ilerleyeceğiniz konusunda görüş almak için aracınızı bir profesyonele götürün.
- Önerilen değişim aralıkları ve kullanılacak doğru sıvı türü için kullanıcı el kitabınıza başvurduğunuzdan emin olun.
Hidrolik Direksiyon Sıvısı
- Zamanla kirlenme, hidrolik direksiyon pompasının aşınmasına neden olabilir.
- Servo direksiyon sıvınızın çamurlu görünmediğinden ve depodaki MAX ve MIN seviyeleri arasında olduğundan emin olun.
- Önerilen değişim aralıkları ve kullanılacak doğru sıvı türü için kullanıcı el kitabınıza başvurduğunuzdan emin olun.
Aracınıza bir tuning yaptırarak büyük faydalar elde edebilirsiniz. Orijinal performansı korumanın en iyi yollarından biridir. Aslında, ayarı çok bozuk olan bir arabayı tamir etmek, hem motor performansında hem de yakıt ekonomisinde gözle görülür bir artış sağlayabilir*.
Bugün en iyi durumda çalışan bir araç, yarının maliyetli onarımlarını önler ve azaltır. Ayar kılavuzu, bujiler, buji kabloları, hava filtresi ve yakıt filtresi gibi bir aracı ayarlarken değiştirilen ortak parçaları size gösterecektir. Ayrıca, kaputun altındaki kayışlar, hortumlar ve sıvılar gibi diğer bileşenleri kontrol etmek için harika bir zaman.
Sıkça Sorulan Sorular?
Ateşleme Bobini arızası nasıl belli olur?
Cevap: Bobinlerinizin aşınmış olabileceğine dair işaretler arasında motor teklemeleri, zayıf hızlanma, kaba rölanti ve azaltılmış gaz kilometre sayılabilir.
Yakıt Filtresini Değiştirmezsek ne olur?
Cevap: Kirli yakıt ve kirlenmiş yakıt depoları, yakıt filtrenizi tıkayabilir ve düşük yakıt basıncına yol açarak bazen