Paslı Motosiklet Zinciri Nasıl Temizlenir?

Bahar güneşinin nihayet motosikletinizi garajdan çıkararak sezonun ilk sürüşüne çıkacak kadar parıldaması çok güzel bir duygu.

Ancak motosiklet zinciriniz paslanmış, aşınmış veya motosikletinizin momentumunu bozacak kadar kuruysa, sürüşünüz kısa kesilebilir.

Bu makale, bir motosiklet zincirindeki pası çıkarmak için yedi adımı ve zincirin kurtarılıp kurtarılamayacağını veya değiştirilmesi gerekip gerekmediğini nasıl anlayacağınızı listeler.

1. Motosikletinizin Marka ve Model Yılı Kılavuzuna Bakın

Başlamadan önce, önerilen zincir bakımı için kullanıcı el kitabınıza başvurmanız önemlidir.

Farklı model motosikletler, farklı zincir türleri, gevşeklik gereksinimleri ve yağlama aralıkları kullanabilir.

Kullanıcı el kitabınızda belirtilen zincir servisi ve önleyici bakım talimatlarına uyulmaması, zincirinizin daha hızlı aşınmasına neden olabilir. Ayrıca, yanlış tipte zincir yağlaması kullanmak durumu daha da kötüleştirebilir.

2. Tasarruf Edilmeye Değer Olduğundan Emin Olmak İçin Zinciri İnceleyin

Bir motosiklet zincirinden pası çıkarmanın ilk adımı, kurtarılabileceğinden emin olmak için oksitlenmiş zinciri incelemektir. Bunu yapmak, çabaya değip değmeyeceğini de belirlemenizi sağlayacaktır.

Zincir gerginliği ve durumu için üreticinin spesifikasyonlarına da başvurarak, minimum kullanım gereksinimlerini karşıladığından emin olmalısınız.

Bunu yaparken, önerilen temizlik ve bakım prosedürlerini okuyun ve yönergelerini ne sıklıkta takip ettiğinizi değerlendirin.

Erken yakalarsanız bir zincirden pası çıkarmak kolay olsa da, bir zincir belirli bir noktanın üzerinde paslandığında, çıkarma işlemi onu değiştirmekten daha az ekonomik hale gelir.

Bazı teknisyenler, zincir baklalarınızın %10’undan fazlası paslanmışsa, zinciri değiştirmenin temizleyip yeniden kullanmaktan daha güvenli olduğunu söylüyor.

Ayrıca, paslı zincirinizin kurtarılabilir olup olmadığını belirlemek için bisikletin geçmişini ve sahibinin sürüş ve saklama alışkanlıklarını göz önünde bulundurmalısınız.

Mevcut zincir takıldığından beri motosikleti ne sıklıkta kullandığınızı da göz önünde bulundurmalısınız. Bu durumda, kullanımdan dolayı zincirin ne kadar aşınma ve yıpranmaya maruz kaldığını değerlendirmeniz gerekecektir.

Pas, aşırı nem ve oksijen maruziyetine yanıt olarak metal üzerinde meydana gelen kimyasal bir reaksiyondur.

Bu nedenle rutin olarak yağmura, kara, neme, tuzlu hava veya suya ve yol tuzlarına maruz kalan bir motosiklet zincirinde pas, korozyon veya demir oksit oluşur.

Ayrıca, motosikletinizin nemli veya kapalı alanlarda, aşındırıcı havadaki kimyasallarla birlikte depolanmasından da kaynaklanabilir.

Motosikletinizin sorumlu bir şekilde kullanıldığından ve depolandığından ve zincirinizin yağlanıp zararlı sürüş koşullarına maruz kalmaya hazır olduğundan emin olduğunuzu varsayalım.

Bu durumda, bir sonraki adım, değiştirilmesi gerekip gerekmediğini veya pas tabakasının çıkarılacak kadar hafif olup olmadığını belirlemek için zinciri incelemektir.

Aşağıdaki ipuçlarını göz önünde bulundurun.

  • Yüzeyindeki huysuz pas tabakasının altında orijinal renginin ne kadarının bulunduğunu görmek için zinciri inceleyin.
  • Zinciri herhangi bir talaş, eğilme veya bükülme açısından inceleyin. Zincirin metali zarar görmüşse değiştirilmesi gerekir.
  • Hareket edemeyecek kadar sert olmadıklarından veya yumuşak bir şekilde esnemediklerinden emin olmak için bağlantıları kaldırın.
  • Zinciri kırık baklalar veya çatlaklar açısından inceleyin.
  • Zincir makaralarınız ve dişlileriniz gibi diğer aktarma organı bileşenlerini pas kaynaklı aşınma açısından inceleyin. Hasarlı dişliler, zinciri tamir ettikten sonra bile zincirinize daha fazla zarar verecektir.

Gevşek bir motosiklet zincirinin nasıl tespit edileceğini de kontrol etmek isteyebilirsiniz .

3. Karbonat Çözeltisini Fırçayla Uygulayın

Motosiklet zincirindeki pası çıkarmak için kullanabileceğiniz başka bir yöntem de kabartma tozu solüsyonu hazırlayıp bir fırça veya süngerle uygulamaktır.

İşte izlenecek bir rehber:

  1. İlk olarak, kalın bir macun oluşana kadar karbonatı suyla karıştırın.
  2. Ardından, altındaki metale zarar vermeden pası ovmak için yeterince kalın bir sünger veya fırça ile solüsyonu zincire uygulayın.
  3. Zinciri kabartma tozu macunu ile kaplamak için fırça veya sünger kullanın ve bu sırada pası temizleyin.
  4. Karbonat solüsyonunu 15 dakika bekletin. Bu, kabartma tozu içindeki kimyasalların oksidasyonu parçalamasına ve metalden pası gevşetmesine izin verir.
  5. Bir ovma süngeri veya eski bir diş fırçası alın, gevşeyen pası fırçalayın ve karbonat hamurunu çıkarın.
  6. Zinciri, kabartma tozu ve hala yapışmış olabilecek gevşek pas parçacıklarından arındırılana kadar yumuşak suyla durulayın.
  7. Zinciri yumuşak bir havluyla iyice kurulayın.

Biraz pas kalırsa yağlama için son bölüme geçmeden önce yukarıdaki yöntemi tekrarlayabilir veya aşağıda açıklanan diğer yöntemlerden birini deneyebilirsiniz.

Not: Her zaman olduğu gibi, bu makalede belirtilen yöntemlerden herhangi birini denemeden önce motosikletinizin markası ve modeli için kullanıcı ve servis kılavuzlarına bakmanızı öneririz.

Üreticinin önerilerine bizim ve web’de karşılaştığınız diğer önerilerin yerine öncelik vermek en iyi uygulama değildir.

4. Zinciri WD-40’a batırın

Motosiklet zincirinizdeki pası gidermeye yönelik bir diğer pratik adım, WD-40 gibi metali aşındırmayan çok amaçlı bir spreyi doğrudan zincirin paslı kısımlarına püskürtmektir.

Aşağıda izlenmesi gereken basit bir kılavuz bulunmaktadır.

  1. WD-40’ı doğrudan zincirin paslı kısmına püskürtün ve en az 5 dakika bekletin.
  2. WD-40 ıslandıkça pası çözecek ve metal zincirden gevşetecektir.
  3. Zinciri bir tel fırça veya sağlam bir diş fırçasıyla pas zincirden pul pul dökülmeye başlayana kadar fırçalayın ve kalan tüm paslar gevşeyene kadar devam edin.
  4. Tüm pas giderilene veya en azından gevşeyene kadar bu işlemi tekrarlayın.
  5. Zinciri hafif suyla durulayın.
  6. Motosiklet zincirinizi iyice kurulayın.

WD-40’ın metal yüzey kirini etkili bir şekilde çözüp gevşetebilmesine rağmen, uzun süreli bir yağlayıcı olması amaçlanmamıştır. Bu yağlayıcı, kalın korozyon katmanlarını ortadan kaldırmayabilir veya zincirinizin gelecekte daha fazla paslanmasını önlemeyebilir.

Biraz pas kalırsa son bölüme geçmeden önce aynı yöntemi tekrar deneyebilir veya aşağıda açıklanan diğer yöntemlerden birini inceleyebilirsiniz.

5. Sirke Limon Suyu Sıkın ve Ovalayın

Önceki iki yöntemden birini kullandığınızı ve zincirinizin çoğunlukla passız olduğunu, ancak bazı hafif pas lekelerinin hala motosiklet zincirinizi kapladığını varsayalım.

Bu durumda, limon suyu veya sirke gibi doğal bir asit uygulayarak ve pasa sürterek kalanları çıkarabilirsiniz.

Bunun nasıl yapılacağı ile ilgili aşağıdaki kılavuzu izleyin:

  1. Asitli limon suyunu zincirdeki paslı yerlere sıkın.
  2. Limon suyunun 15 dakika – 1 saat pasın içinde kalmasına izin vererek pası nötralize etmesine, metal zincir üzerindeki tutuşunu azaltmasına ve çıkarılmasını kolaylaştırmasına izin verin.
  3. Pastan kurtulmak ve fazla limon suyunu çıkarmak için zinciri çelik yün veya güçlü bir fırça ile ovun. Gerektiği kadar tekrarlayın.
  4. Zinciri hafif suyla durulayın.
  5. Tüm nem gidene kadar zinciri yumuşak bir havluyla iyice kurulayın.

Bir motosiklet zincirindeki pası çıkarmak için limon suyu kullanmanın faydaları, doğal özelliklerinden kaynaklanmaktadır.

Limon suyu diğer pas sökücü kimyasallar gibi cildinize ve ciğerlerinize zarar vermez. Ayrıca birçok evde ucuz ve kolayca erişilebilir.

Ayrıca, limon suyu oldukça asidiktir, bu da pası nötralize etmek ve çözmek için pratiktir.

Oksidasyona ek olarak, bu meyve suyu metal yüzeylerde de birikebilen kireç gibi alkali lekeleri çıkarır.

Özellikle pas kaplaması kalınsa ve motosiklet zincirinizi kapsamlı bir şekilde kaplıyorsa, limon suyunun diğer yöntemlerden daha az etkili olduğunu unutmayın.

Limon suyunun ıslanması da uzun zaman alır. Bazı kaynaklar sadece 15 dakikada etkili olabileceğini söylerken, diğerleri pası tamamen nötralize etmesi için bir veya birkaç saat gerektiğini iddia ediyor.

6. Paslı Zincire Gazyağı Sürün

Bir motosiklet zincirindeki son pası çözmek için kullanabileceğiniz bir başka standart ürün de kerosendir. İşlem sırasında yağlarken zincirin performansını, dayanıklılığını ve güvenli işlevselliğini geri kazanmasına yardımcı olabilir.

Bununla birlikte, şimdiye kadar bahsedilen diğer bazı yöntemlerden farklı olarak, motosiklet zincirinize kerosen uygulamak, zincirin bisikletten çıkarılmasını gerektirir. Bunun dışında, aşağıdaki adımlara ihtiyacınız olacak.

  1. Önce, ürünün talimatlarını izleyerek veya daha önce bahsedilen yöntemlerden birini kullanarak zinciri bir zincir temizleme spreyi ile temizleyin.
  2. Zinciri durulayıp iyice kuruttuktan sonra motosikletinizden çıkarın.
  3. Zinciri, kerosen ile dolu temiz, dayanıklı bir kaba batırın.
  4. Zinciri eldivenli olarak kerosen kabından çıkarın ve bir tel fırça ile pastan arındırın.
  5. Zinciri hafif suyla durulayın.
  6. Motosiklet zincirinizi nemsiz kalana kadar iyice kurulayın.
  7. Önleyici bakım amacıyla zincirinizi yağlamak, greslemek veya cilalamak için son bölümdeki veya kullanım kılavuzundaki adımları izleyin.
  8. Motosiklet zincirinizi yeniden takın.

Gazyağı nispeten ucuzdur ve izini sürmesi kolaydır. Özellikle daha önce açıklanan yöntemlerden biriyle temizlendikten sonra, bir motosiklet zincirinde hafif ila orta dereceli pasın işlenmesinde etkilidir.

7. Gelecekte Aşınmayı Önlemek İçin Motosiklet Zincirini Zincir Balmumu İle Yağlayın ve Yağlayın

Zincir mumu, motosiklet zincirinize uygun şekilde uygulandığında sürtünmeyi önleyen kalın ve yapışkan bir maddedir. Ayrıca ilk neme, aşınmaya, korozyona ve paslanmaya karşı korur.

Paslanmış motosiklet zincirinizi temizledikten veya değiştirdikten sonra, zincir gresi olarak da adlandırılan zincir cilası uygulamak, yeni/onarılmış zincirin ve dişlilerinin ömrünü uzatacaktır.

Zincir mumu sadece zincirinizin dayanıklılığını uzatmakla kalmaz, aynı zamanda gelecekte bağlı olan zincire daha fazla kir ve nemin girmesini de önler.

Ayrıca zincirin yağlanması, zincirin aşırı ısınmasını ve sürtünme nedeniyle şekil değiştirmesini de önler.

Bu yöntemi kullanmak için aşağıdaki adımları izleyin.

  1. Zinciri, OEM tarafından önerilen bir perakende zincir temizleme spreyi veya yukarıda açıklanan yöntemlerden biriyle temizleyin.
  2. Önceki bölümdeki adımları izleyerek kerosene batırın.
  3. Zincir kirden, pastan ve eski zincir yağından arındırıldığında, mikrofiber bir havluyla iyice kurulayın veya basınçlı havayla kurutun.
  4. Kapatma anahtarınızın “kapalı” olarak ayarlandığından ve bisikletinizin boşta olduğundan emin olun.
  5. Arka tekerlek yerden kalkacak şekilde bisikletinizi bir lifte veya bir orta sehpaya koyun.
  6. Zinciri döndürmek için motosikletinizin arka lastiğini döndürün, serbest elinizle salınım kolunun altına zincir cilasını üstüne püskürtün.
  7. Orta sehpanız veya kaldıracınız yoksa, bir arkadaşınız dönen zincire püskürtürken siz motosikleti boşta yürütebilirsiniz.
  8. Tüm zincir baklalarını ve makaraları zincir mumu veya gresi ile kaplayın.
  9. Bisikletinizin zincirinin dış tarafını kaplamış olabilecek fazla cilayı bir bezle silin.
  10. Bu işlemi, kullanım kılavuzundaki özelliklere bağlı olarak veya çamurlu, ıslak veya tozlu koşullarda sürdükten sonra her 300 – 500 milde bir tekrarlayın.

Sıkça Sorulan Sorular?

Motosiklet Zincir gerginliği nasıl olmalıdır?

Cevap: Zincir gerginliği ve durumu için üreticinin spesifikasyonlarına da başvurarak, minimum kullanım gereksinimlerini karşıladığından emin olmalısınız.

Kaynak: motorandwheels.com/removing-rusty-motorcycle-chain/

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu