Araba Lastik Rotasyonu Nasıl Yapılır?

Lastik rotasyonuna geçerek aracınızın sağlığı konusunda proaktif davrandığınız için size aferin, başkalarının da bu kadar dikkatli olmasını dileriz. Lastiklerinizin rotasyonunu yapmak, lastiklerin performans özelliklerini korumak ve hepsinden önemlisi paradan tasarruf etmek için çok önemlidir. 

Araba Lastik Rotasyonu Yapımı Özet:

Araba lastik rotasyonu, lastiklerin eşit aşınma sağlamak ve ömrünü uzatmak için düzenli olarak yer değiştirmesini içeren bir işlemdir. İşte araba lastik rotasyonunun nasıl yapılacağı adımları:

  1. Araştırma yapın:
  • Araç üreticisinin önerilerini ve lastik üreticisinin talimatlarını kontrol edin. Her araç ve lastik modeli için farklı rotasyon yöntemleri olabilir.
  1. Araçı düz bir zemine park edin:
  • Araçı düz bir zemine park edin ve el frenini çekin. Güvenlik için aracın hareket etmesini önlemek önemlidir.
  1. Lastik basınçlarını kontrol edin:
  • Lastik basınçlarını kontrol edin ve gerekirse ayarlayın. Her lastiğin doğru basınçta olduğundan emin olun.
  1. Lastikleri yer değiştirin:
  • Ön tekerlekleri arka tekerleklerle ve arka tekerlekleri ön tekerleklerle yer değiştirin. Örneğin, ön sol tekerleği arka sol tekerkle, ön sağ tekerleği arka sağ tekerkle değiştirin.
  • Eğer aracınızda yedek lastik varsa, bu lastiği rotasyona dahil edebilirsiniz. Yedek lastiği rotasyon sırasında kullanarak lastiklerin eşit aşınmasını sağlayabilirsiniz.
  1. Lastikleri sıkıca takın:
  • Lastikleri sıkıca takın ve somunları elinizle sıkıca çevirerek kontrol edin. Lastiklerin düzgün bir şekilde yerleştirildiğinden emin olun.
  1. Rotasyon şemasını takip edin:
  • Eğer aracınızın rotasyon şeması varsa, bu şemayı takip edin. Şema yoksa, lastiklerin yer değiştirdiği sırayı not alın ve bir sonraki rotasyonda bu sırayı takip edin.

Not: Araba lastik rotasyonu, lastiklerin eşit aşınmasını sağlamak ve ömrünü uzatmak için önemlidir. Eğer lastik rotasyonunu kendiniz yapmak istemiyorsanız, bir otomotiv servisine başvurarak profesyonel yardım alabilirsiniz.

Araba Lastik Rotasyonu Yapım Adımları:

Bir arabanın lastiği sürekli bir bozulma durumundadır ve siz de eşit bir aşınma sağlamak istiyorsunuz. Ağırlık, agresif sürüş, engebeli yollar ve hava koşullarının tümü lastiğin aşınmasında ve yıpranmasında rol oynar. Bu durdurulamaz ama lastiklerinizi arabanızın bir köşesinden diğer köşesine döndürerek yönetebilirsiniz. Bu, aşınmanın eşitlenmesine ve lastik ile kaldırım arasında sağlam bir temas alanının korunmasına yardımcı olur, bu da daha iyi kavrama sağlamaya yardımcı olur. 

Araç sahipleri, aracın talimatlarında ve kullanıcı kılavuzunda veya lastiklerle birlikte gelen talimatlara göre lastiklerinin rotasyonunu yapmalıdır. Endişelenmeyin, yardım etmek için buradayız. O halde gelin bu konuya geçelim, lastiklerinizi nasıl ve ne sıklıkta rotasyona tabi tutmanız gerektiğini açıklamasına izin verin.

Araba Lastik Rotasyonu Nasil Yapilir 1

Lastiklerinizi Ne Sıklıkta Döndürmelisiniz?

Kullanıcı el kitabınız size özel aracınız için yönergeler ve talimatlar verecektir, ancak genel bir kural olarak lastiklerinizi yaklaşık olarak her 5.000 milde bir rotasyona tabi tutmalısınız. Yağı her değiştirdiğimizde veya diğer düzenli bakımı yaptığımızda lastik dişlerinde eşit olmayan aşınma olup olmadığını kontrol etme eğilimindeyiz. Eğer bu, yağ değişim aralıklarına uyuyorsa, her ikisini de aynı anda yapma alışkanlığını edinmek, hiçbir rotasyonu kaçırmadığınızdan emin olmanın harika bir yoludur.

Lastiği Döndürmek Nedir?

Lastiği döndürmek, bir tekerleği çıkarıp onu arabanızın başka bir tekerleğiyle değiştirmektir. Lastiklerin rotasyonu sırasında lastiklerinizin yeri, aracın tipine ve lastik tipine bağlı olarak belirli bir düzende değiştirilir. Kısacası lastikleri aracın etrafında döndürüyorsunuz ama daire şeklinde değil.

Lastik Dönüş Güvenliği

Lastiklerinizin rotasyonunu yapmak basit bir iştir, ancak dikkatli olmazsanız aceleyle tehlikeli hale gelebilir. Aracı havaya kaldıracağız, dolayısıyla her zamanki KKD’nin yanı sıra bazı ek güvenlik donanımlarına ihtiyacınız olacak. Tekerleklere takoz koymak ve kriko sehpaları kullanmak, kriko kullanırken kolayca meydana gelebilecek kazalardan kendinizi korumanın en iyi yoludur . Bunun dışında, sadece sağduyunuzu kullandığınızdan emin olmanız gerekir ve sorun yaşamazsınız.

Araba Lastik Rotasyonu Nasil Yapilir 2

Lastiklerinizi Rotasyona Almak İçin İhtiyacınız Olan Her Şey

Lastiklerin döndürülmesi, teknik olarak bir aracın standart makaslı krikosu ve yedek lastiği ile yapılabilecek oldukça basit bir işlemdir. Ancak bunu mümkün olduğunca güvenli ve hızlı bir şekilde yapmanızı istiyoruz. Koruma ve rahatlık için aşağıdaki araçları kullanın. 

Araç Listesi 

Lastikler Nasıl Döndürülür? 

Çalışma alanı hazır olduğunda harekete geçme zamanı gelir, ancak tüm lastiklerin ve arabaların aynı olmadığını anlamak önemlidir. Lastikler yönlü ve yönsüz olarak ikiye ayrılabilir ve her araç türü farklı dönme düzenleri gerektirir. Açıklamamıza izin verin.

Yönsüz Lastikler

Yönsüz lastikler aracın her iki tarafında da kullanılabilir, ancak aracın aktarma organları tipine bağlı olarak önceden belirlenmiş bir dönüş düzeninin takip edilmesi önemlidir. 

Araba Lastik Rotasyonu Nasil Yapilir 3

FWD, RWD ve 4WD araçlarda lastikleri döndürmek için gerekli modeller

Önden Çekişli

Gerekli Desen: Her iki ön lastik de arkaya doğru kayar. Arka lastikler öne ve çapraz taraflara doğru hareket eder.

  1. Aracı park edin ve daha fazla güvenlik sağlamak için tekerleklerin arkasına takozlar yerleştirin.
  2. Ön sürücü tarafında, aracı krikoyla yukarı kaldırın ve kriko standına indirin. (Bu size yabancıysa, Araba Nasıl Kaldırılır bölümünü ziyaret edin )
  3. Anahtar veya darbeli anahtarla tekerleğin bijon somunlarını sökün.
  4. Tekerleği çıkarın.
  5. Ön yolcu tarafında, aracı krikoyla kaldırın, ardından kriko sehpasına indirin.
  6. İkinci tekerleği çıkarın.
  7. Arka yolcu tarafında, aracı krikoyla kaldırın ve tekerleği çıkarın.
  8. Arka yolcu tarafındaki tekerleği alın ve ön sürücü tarafına yerleştirin.
  9. Ön yolcunun yan tekerleğini tutun ve arka yolcunun yanına koyun. 
  10. Bijon somunlarını elle sıkın.
  11. Arka yolcu tarafı köşesini indirin ve sürücü tarafı yolcu köşesini kaldırın. 
  12. Ön sürücü tarafındaki tekerleği alın ve arka sürücü tarafına yerleştirin.
  13. Arka sürücü tarafındaki tekerleği tutun ve ön yolcu tarafına yerleştirin.
  14. Bijon somunlarını elle sıkın.
  15. Arabanın ön kısmını krikoyla kaldırın, kriko sehpalarını çıkarın ve arabayı indirin. 
  16. Bir tork anahtarı kullanarak tüm bijon somunlarını üretici spesifikasyonlarına göre sıkın.

Arkadan Çekiş/Dört Tekerden Çekiş:

Gerekli Desen: Her iki arka lastik de çaprazlama olmadan öne doğru hareket eder . Ön lastikler arkaya ve çapraz taraflara doğru hareket eder.

  1. Aracı park edin ve ek bir güvenlik katmanı için tekerleklerin altına tekerlek takozları yerleştirin.
  2. Ön sürücü tarafında, aracı krikoyla yukarı kaldırın ve kriko standına indirin. 
  3. Şu köşeyi kriko standının üzerine bırakın.
  4. Arka yolcu tarafında, aracı krikoyla kaldırın ve kriko sehpasına yaslanın.
  5. Bijon somunlarını darbeli anahtar veya anahtarla sökün ve tekerleği çıkarın.
  6. Ön yolcu tarafında, aracı krikoyla kaldırın ve kriko sehpasına yaslanın.
  7. Bijon somunlarını darbeli anahtar veya anahtarla sökün ve tekerleği çıkarın.
  8. Ön yolcunun yan tekerleğini alın ve arka sürücü tarafına yerleştirin.
  9. Arka yolcu tarafının yan tekerleğini tutun ve ön yolcu tarafına yerleştirin. 
  10. Bijon somunlarını elle sıkın.
  11. Ön yolcu tarafı köşesini indirin ve ön sürücü tarafını yukarı kaldırın. 
  12. Arka sürücü tarafındaki tekerleği alın ve ön sürücü tarafına yerleştirin.
  13. Ön sürücü tarafındaki tekerleği tutun ve arka yolcu tarafına yerleştirin.
  14. Bijon somunlarını elle sıkın.
  15. Arabayı krikoyla kaldırın, kriko standlarını çıkarın ve arabayı yere indirin. 
  16. Bir tork anahtarı kullanarak tüm bijon somunlarını üretici spesifikasyonlarına göre sıkın.
Araba Lastik Rotasyonu Nasil Yapilir 4

Dönen yönlü ve kademeli lastikler için gerekli modeller

Kademeli Lastikler : 

Gerekli Desen: Ön lastikleri soldan sağa ve sağdan sola değiştirin. Arka lastikleri soldan sağa ve sağdan sola değiştirin.

  1. Ek bir güvenlik katmanı için tekerleklerin arkasına tekerlek takozları yerleştirin.
  2. Arka sürücü tarafında, aracı krikoyla kaldırın, kriko sehpasını yerleştirin ve bijon somunlarını ve tekerleği çıkarın.
  3. Arka yolcu tarafında, aracı krikoyla kaldırın, kriko sehpasını yerleştirin ve bijon somunlarını ve tekerleği çıkarın.
  4. Arka yolcu tarafı tekerleğini arka sürücü tarafına doğru hareket ettirin.
  5. Arka sürücü tarafındaki tekerleği arka yolcu tarafına doğru hareket ettirin.
  6. Bijon somunlarını elle sıkın, kriko sehpasını çıkarın ve arabayı yere bırakın.
  7. Arka bijon somunlarını bir tork anahtarı kullanarak üreticinin belirttiği numaraya kadar sıkın.
  8. Ön tekerlekler için adımları tekrarlayın.

Yönlü Lastikler

Yönlü lastiklerde lastikler aracın aynı tarafında kalır ve ön veya arka lastiklerle yer değiştirmek üzere düz ileri veya geri hareket ettirilir. 

  1. Kademeli lastikleri döndürmek için yukarıdaki adımları kullanın. Ancak tekerlekleri yan yana değiştirmek yerine, her tekerleği yalnızca önden arkaya ve arkadan öne değiştirin.
  2. Yukarıdaki talimatları izleyin. 
Araba Lastik Rotasyonu Nasil Yapilir 5

Araba Lastik Rotasyonu Nasıl Yapılır İle İlgili Video

Dönen lastikler, görsel yardımlardan büyük ölçüde yararlanan bir şeydir. Web’in sunduğu en iyi bilgileri aldığınızdan emin olmak istiyoruz. Bu nedenle, konuyu daha iyi kavramanıza yardımcı olmak için konuyu ayrıntılı olarak açıklayan aşağıdaki videoyu ekledik.

Sıkça Sorulan Sorular?

  1. Araba lastik rotasyonu ne sıklıkla yapılmalıdır?

    Araba lastik rotasyonu genellikle her 8.000 ila 10.000 kilometrede bir yapılması önerilir. Ancak, aracınızın kullanım koşullarına, lastik tipine ve üreticinin önerilerine bağlı olarak bu süre değişebilir. Araç ve lastik üreticisinin talimatlarını kontrol etmek en iyisidir.

  2. Lastik rotasyonu neden önemlidir?

    Lastik rotasyonu, lastiklerin eşit aşınmasını sağlamak ve ömrünü uzatmak için önemlidir. Ön tekerlekler genellikle daha hızlı aşınırken, arka tekerlekler daha az aşınır. Rotasyon, lastiklerin aşınma oranını dengelemek ve daha uzun süre dayanmalarını sağlamak için yapılır.

  3. Lastik rotasyonu nasıl tasarruf sağlar?

    Lastik rotasyonu, lastiklerin eşit aşınmasını sağlayarak daha uzun ömürlü olmalarını sağlar. Eşit aşınma, lastiklerin daha uzun süre kullanılabilmesini ve daha az sıklıkla yeni lastik almanızı gerektirir. Bu da tasarruf sağlar.

  4. Hangi lastiklerin nereye yerleştirilmesi gerektiğini nasıl bilebilirim?

    Aracınızın rotasyon şemasını kontrol edebilirsiniz. Eğer bir şema yoksa, genel olarak ön tekerlekler arka tekerleklerle, arka tekerlekler ise ön tekerleklerle değiştirilir. Ancak, aracınızın özelliklerine ve lastik tipine bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Aracınızın kullanım kılavuzunda veya lastik üreticisinin talimatlarında bu bilgilere ulaşabilirsiniz.

  5. Lastik rotasyonu için profesyonel yardım almalı mıyım?

    Lastik rotasyonu, deneyimli bir kişi tarafından yapılabilir. Ancak, eğer lastik rotasyonu konusunda deneyiminiz yoksa veya kendinize güvenmiyorsanız, bir otomotiv servisine başvurarak profesyonel yardım almanız en iyisidir. Uzmanlar, doğru rotasyon yöntemini kullanarak lastiklerinizi en iyi şekilde yerleştirebilirler.

    Not: Araba lastik rotasyonu, lastiklerin eşit aşınmasını sağlamak ve ömrünü uzatmak için önemlidir. Eğer lastik rotasyonunu kendiniz yapmak istemiyorsanız, bir otomotiv servisine başvurarak profesyonel yardım alabilirsiniz.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu