Araç Direksiyonu Kronik Titreme Sorunları

Arabanın Direksiyon Titriyor Mu? En Yaygın 8 Neden

Titreyen veya titreyen bir direksiyon simidi, arabanızı sürerken karşılaşacağınız en yaygın sorunlardan biridir. Biraz can sıkıcı olmaktan tehlikeli olmaya kadar değişebilir, bu nedenle sorunları tespit eder etmez düzeltmek isteyeceksiniz.

Titreşimin birçok farklı nedeni olabilir ve her birinin neden ortaya çıkabileceğini ve bunların nasıl düzeltileceğini ele alacağız.

Dengesiz Veya Hasarlı Lastikleriniz Olabilir

Dengesiz lastikler, eksik tekerlek ağırlıklarından veya lastikler arasındaki farklı hava basınçlarından kaynaklanabilir.

Lastiklerin bir tarafta veya diğer tarafta olması veya önden arkaya olması önemli değildir. Bu koşullardan herhangi biri, sürdüğünüz herhangi bir hızda direksiyon simidini sallayabilir.

Nasıl Düzeltilir

Lastiklerdeki en kolay düzeltme, önce hava basıncını kontrol etmektir. Lastiklerin uygun şişirme seviyesinde olduğunu doğrulamak için basit bir hava basıncı göstergesi yeterlidir.

Her lastiği kontrol edin ve gerekirse hava basıncını ayarlayın. Hava basıncını kontrol ettikten sonra hala bir titreşim veya sarsıntı hissediyorsanız, lastiklerin bir servis tarafından balans ayarının yapılması gerekebilir.

Her bir lastiği çıkarabilir, lastik ve jant grubunu dengeleyebilir ve montaj yüzeylerini titreşim sorununa katkıda bulunabilecek kir veya korozyon açısından inceleyebilirler.

Titreşimin bir başka nedeni de aşınmış veya hasar görmüş lastikler olabilir. Lastiklerinizin bir kenarının çok daha fazla aşındığını veya lastik sırtının eksik olması nedeniyle hasar gördüğünü fark edebilirsiniz.

Bu iki sorun, siz daha hızlı araç kullandıkça daha fazla titreyebilir, ancak düzeltilebilir. Önemli lastik aşınmasına neden oluyorsa süspansiyon hizalamasının kontrol edilmesi ve ayarlanması gerekebilir. Hasarlı lastikler değiştirilmelidir.

Tekerlek Hizalamanızın Ayarlanması Gerekiyor

Hizalama sorunuyla araç kullanmak, durumun ne kadar kötü olduğuna bağlı olarak fark edilebilir veya fark edilmeyebilir.

Ayak parmağı hizalaması bozuksa ancak lastikler yan yana eşit derecede kötüyse, yalnızca hafif bir titreşim hissedebilirsiniz. Biri diğerinden önemli ölçüde uzaktaysa, direksiyon simidinde hafif ila şiddetli bir sallanma hissedebilirsiniz.

Nasıl Düzeltilir

Ayak parmağı hizalama ayarı evinizde veya garajınızda yapılabilir, ancak süspansiyon ve direksiyondaki her şeyi ayarlamak için basit araçlar ve sabır gerekir.

İşlemden emin değilseniz, arabanızı hizalamayı kontrol edebilecek ve ayarlayabilecek bir mağazaya götürün. Mağaza, burun ayarını doğrulayabilir ve üreticinin ayarlarında belirtilen özellikler dışındaysa kaster ve kamber ayarlarını düzenleyebilir.

Süspansiyon Bileşenleri Aşınmış Olabilir

Süspansiyon bileşenleriniz de dahil olmak üzere arabanızdaki her şey kullanımla birlikte eskir.

Süspansiyonun her bağlantı noktasında üreticinin kauçuk burçları kullanılır ve bunlar zamanla çürür. Bozunmaya başladıklarında, daha fazla NVH’nin (Gürültü, Titreşim ve Sertlik) süspansiyondan direksiyon simidine geçmesine izin verecekler.

Nasıl Düzeltilir

Süspansiyon bileşenleri ve burçlar değiştirilebilir. Süspansiyon sistemini kontrol etmek için aracı kaldırmanız ve krikolar üzerinde desteklemeniz gerekecektir.

Daha sonra titreşimi doğrudan direksiyon simidine aktarabilecek aşınmış burçları arayabilirsiniz. Aşınmış burçlar yeni bir süspansiyon bileşeni veya satış sonrası burçlarla değiştirilebilir.

Üreticinin burcunu doğrudan değiştirmek veya poliüretan veya Delrin’e yükseltmek için kauçuktan yapılmış birçok burç mevcuttur. Daha sıkı bir malzemedirler ve daha fazla titreşim iletirler ancak kauçuk muadillerine göre daha uzun süre dayanabilirler.

Tekerlekleriniz Hasarlı Olabilir

Büyük çaplı tekerleklerin çukurlardan ve yoldaki döküntülerden zarar görme olasılığı daha yüksektir. Genellikle tümsekleri ve çukurları emmeyecek daha küçük yan duvarlı bir lastiğin yanı sıra daha uzun yan duvarlı bir lastik kullanırlar.

Çukurlar ve kalıntılar tekerleği bükebilir veya tekerleğin yüzeyine zarar verebilir ve araç sürüldüğünde titreşime veya sarsıntıya neden olabilir. Ne kadar hızlı sürerseniz; direksiyon simidinde daha fazla titreşim hissedilecektir.

Nasıl Düzeltilir

Hasarlı tekerlekler tamir edilebilir ancak tekerleği tamamen değiştirmek daha ekonomik olabilir. Üreticinin tekerleğini değiştirmek için satıcı ve ikincil tedarikçiler aracılığıyla temin edilebilen orijinal tekerlekler mevcuttur.

Eğer bunlar mevcut değilse, hasarlı tekerleğinizi tamir edebilecek bir jant tamircisi bulabilirsiniz. Onarım süreci başlamadan önce tekerleğin güvenli bir şekilde sabitlenebildiğinden emin olmak için tekerleği incelemeleri gerekecektir.

Fren Rotorlarınız Eğrilmiş Veya Aşınmış Olabilir

Fren rotorları, frene bastığınızda arabanızın yavaşlamasına yardımcı olur. Rotorlar eğrilmiş veya aşınmışsa, frenlerin uygulanması direksiyon simidine aktarılan bir titreşim oluşturabilir.

Ağır bir yük taşıyarak uzun bir yokuştan aşağı inmek veya sürüş sırasında frenleri basılı bırakmak gibi frenlerin yoğun kullanımı sırasında bükülme meydana gelebilir.

Nasıl Düzeltilir

Fren rotorları, korunması gereken minimum güvenli kalınlığa sahiptir. Eğrilmişlerse, yerel bir otomobil parçası mağazası veya makine atölyesi, kalınlığın gereken minimum değerden fazla olması durumunda rotorun yüzeylerini döndürebilir. Rotor çok ince ise yenisiyle değiştirilmesi gerekir.

Ayrıca fren balatalarının kalınlığını kontrol etmeli ve çok ince ise yeni balatalarla değiştirmelisiniz. Aşınmış tüm bileşenlerin aynı anda değiştirilmesi daha kolay ve daha ekonomiktir.

Tekerlek Rulmanlarını Aşınmış Olabilir

Tekerlek yatakları kullanıldıkça aşınır ve aşınmış yataklar, sürüş sırasında titreşim oluşturan metal-metal temasına izin verebilir. Araba sürerken cıvıl cıvıl bir ses veya sürtünme sesi çıkarabilirler.

Yatakların aşınmış olması nedeniyle tekerlekte ekstra yukarı-aşağı hareket olduğunu da fark edebilirsiniz. Tekerlek yatakları yaklaşık 85.000-100.000 mil (137.000-161.000 km) dayanır, ancak sürekli olarak kötü yol koşullarında veya sık sık nemde araç kullanıyorsanız daha erken aşınabilirler.

Nasıl Düzeltilir

Tekerlek yatakları değiştirilebilir ancak işin tamamlanması için özel bir yatak çekme aleti gerekebilir.

Çoğu rulman, direksiyon mafsalına veya göbeğine bastırılır ve sökülüp yenisiyle değiştirilmesi için hidrolik pres gerekir. Direksiyon mafsalını veya göbeğini, halihazırda yeni rulmanı takılı olan yenisiyle değiştirmek daha ekonomik olabilir.

Rulmanlardan biri aşınmışsa diğerlerini de kontrol ettiğinizden emin olun. Biri bozulursa diğerleri de tükenmek üzere olabilir. Birden fazla rulmanı ayrı ayrı değiştirmek yerine aynı anda değiştirmek daha ekonomik olacaktır.

Tahrik Aksınız Hasarlı Olabilir

Arabanızda, gücü şanzımandan tekerleklere ileten akslar bulunabilir.

Yakın zamanda bir çukura çarptıysanız, bir kazaya karıştıysanız veya yoldaki molozlara çarptıysanız aksınızı bükmüş olabilirsiniz. Bükülmüş tahrik aksları, sürüş sırasında bir titreşim üretir ve bu, direksiyon simidine iletilebilir.

Nasıl Düzeltilir

Akslar onarılabilir, ancak aksı düz bir şekilde geriye doğru bükmek ve ardından dönerken titreşimi ölçmek için özel makineler gerekir. Hasarlı aksın satın alınabilir olması halinde yenisi ile değiştirilmesi daha ekonomik olabilir.

Motor Ve Şanzıman Takozlarını Aşınmış Olabilir

Motorunuz ve şanzımanınız, motor çalışırken doğal olarak titreşimler üretir. Her birinde arabadan ve direksiyon simidinden gelen titreşimleri yalıtmak için kauçuk kullanan montaj noktaları bulunur.

Bağlantılar aşınmışsa, rölantide veya hızda titreşim araç gövdesine ve direksiyon simidine iletilecektir.

Motorunuz düşük rölantide çalışıyorsa veya tekleme yapıyorsa normalden daha fazla titreşim üretebilir. Bu aşırı titreşim, montaj parçaları aracılığıyla daha önce tespit edilenden daha fazla iletilebilir.

Nasıl Düzeltilir

Motor ve şanzıman takozları yeni ünitelerle değiştirilebilir. Yeni kauçuk takozlar, motordan ve şanzımandan gelen doğal titreşimleri daha iyi izole etmelidir.

Motorda düzensiz bir rölanti veya tekleme varsa, aşırı titreşimin oluşmasını önlemek için bu durum teşhis edilmeli ve düzeltilmelidir.

Sıkça Sorulan Sorular?

Lastik basınçlarının düşük olması titremeye neden olurmu?

Cevap: Her lastiği kontrol edin ve gerekirse hava basıncını ayarlayın. Hava basıncını kontrol ettikten sonra hala bir titreşim veya sarsıntı hissediyorsanız, lastiklerin bir servis tarafından balans ayarının yapılması gerekebilir.


Hız yaparken direksiyonun neden titrer?

Cevap: Hız yaparken direksiyonun titremesi birkaç farklı nedenle olabilir:

Denge sorunu: Araç hızlandığında, tekerleklerin dengesiz olması veya tekerlek yataklarının bozulması gibi nedenlerle direksiyon titreyebilir.

Lastik sorunu: Eğer lastikler düzgün bir şekilde dengelenmemiş veya aşınmış ise, hızlanırken direksiyon titreyebilir.

Fren sorunu: Fren balatalarının aşınması veya fren disklerinin bozulması gibi durumlarda, hızlanırken direksiyon titremesi yaşanabilir.

Süspansiyon sorunu: Süspansiyon sistemindeki bir arıza veya hasar, hız yaparken direksiyonun titremesine neden olabilir.

Direksiyon sistemi sorunu: Direksiyon kutusu veya direksiyon bağlantılarındaki bir sorun, hızlanırken direksiyonun titremesine yol açabilir.

Bu nedenlerden dolayı direksiyonun titremesi, aracın güvenliği açısından önemli bir sorundur ve bir uzmana gösterilmesi gerekmektedir.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu