Ateşleme Bobinleri Nasıl Değiştirilir?
Neler Okuyacaksınız?
Ateşleme Bobini Arıza Belirtileri
Ateşleme bobini, aracın ateşleme sisteminin önemli bir parçasıdır ve motorun silindirlerine yüksek voltajlı elektrik akımı sağlar. Ateşleme bobini arızalandığında, araç performansında düşüşler ve sorunlar ortaya çıkabilir. İşte ateşleme bobini arızası belirtileri:
- Motor Titremesi: Ateşleme bobini arızalandığında, motor titremesi veya sarsıntıları hissedebilirsiniz. Bu titreme genellikle motor çalıştırıldığında veya hızlanırken daha belirgin olabilir.
- Zorlu Motor Çalıştırma: Ateşleme bobini arızası, motorun zorlu bir şekilde çalışmasına neden olabilir. Motorun ilk çalıştırılması veya soğuk havalarda çalıştırılması daha zor olabilir.
- Güç Kaybı: Ateşleme bobini arızası, aracın gücünde düşüşe neden olabilir. Araç hızlanırken veya yokuş yukarı çıkarken zorlanabilir ve güç kaybı yaşanabilir.
- Yakıt Verimliliğinde Azalma: Ateşleme bobini arızası, yakıt verimliliğinde azalmaya neden olabilir. Aracın daha fazla yakıt tüketmesine ve düşük kilometre yapmasına sebep olabilir.
- Motor Arızası Işığının Yanması: Ateşleme bobini arızası, aracın motor arıza ışığının yanmasına neden olabilir. Bu durumda, aracın bir arıza tespit cihazıyla kontrol edilmesi ve hata kodlarının okunması önemlidir.
- Zorlu Vites Değişimi: Ateşleme bobini arızası, vites değişimlerinde sorunlara neden olabilir. Vites geçişleri sırasında sarsıntılar, vitesin takılmaması veya geçişlerin sert olması gibi sorunlar yaşanabilir.
Eğer ateşleme bobini arızası belirtileri yaşıyorsanız, aracınızı bir otomobil servisine götürmeniz ve bir uzmana danışmanız önemlidir. Uzmanlar, ateşleme bobinini kontrol edecek ve gerekli onarımları yapacaktır.
Ateşleme Bobinleri Nasıl Değiştirilir?
Düzgün çalışan bir ateşleme bobini olmadan, arabanız kötü çalışacaktır. Arızalı bir ateşleme bobini ile ilgili semptomlar arasında yanıp sönen/yanan bir Kontrol Motoru Işığı (CEL), teklemeler, sarsıntı hissi, sert rölanti, düşük yakıt ekonomisi ve artan emisyonlar yer alır.
İhmal edilirse, yanmamış yakıtın katalitik konvertöre girmesi konvertörün aşırı ısınmasına ve içindeki metal alaşımların zarar görmesine neden olabilir. Aynı ham yakıt ayrıca piston segmanları ve silindir duvarındaki yağı “yıkayabilir” ve motorunuzun daha hızlı aşınmasına neden olur. Bu belirtileri yaşıyorsanız, sorun en kısa sürede giderilmelidir.
Bir ateşleme bobinini değiştirmek, yerel alacağınız aletlerle evde yapabileceğiniz temel bir onarım prosedürüdür. Bununla birlikte, günümüz araçlarının çoğu, özellikle motorları yanlara yerleştirilmiş durumdayken, ateşleme bobininin test edilmesini/değiştirilmesini biraz daha karmaşık hale getirebilir. Bu kılavuza göz atın ve işi doğru yapmak için ne gerektiğini öğrenin.
1- Önce Güvenlik
Motorun soğuk olduğundan emin olun, acil durum frenini çekin ve kaputu açın. Başka herhangi bir şey üzerinde çalışmadan önce negatif akü kablosunun bağlantısını kesin. Not: Kabloyu çıkarmadan önce aracın onarım kılavuzunu kontrol edin.
Bazı araçlar, özellikle uzun bir süre boyunca akü kablosu çıkarıldığında olumsuz tepki verir. Bir hafıza koruyucu/sürdürücü kullanılabilir, ancak elektrik hasarını veya diğer baş ağrılarını önlemek için önce kontrol edin.
2- Ateşleme Bobinlerini Çıkartın
Ateşleme bobini değişimi, bazı araçların motorlarında zorlayıcı olabilir. Karşılaşacağınız en büyük engel, erişilebilirlik ve bujiye yapışan ve sökme işlemi sırasında parçalanan ateşleme bobini izolatör pabuçları gibi yapışan bileşenlerdir.
Bazı ateşleme bobinlerine ulaşmak zor olabilir ve üst plenum/emme manifoldunun çıkarılmasını gerektirebilir. Bu durumlarda yeni bir plenum contası gerekecektir. Aracınız ve motorunuz için Onarım Kılavuzunu kontrol edin.
Ateşleme bobinleri yerleştirildikten ve erişilebilir hale getirildikten sonra, hasar görmesini önlemek için elektrikli plastik örgü konektörünü dikkatlice ayırın. Bazı durumlarda eskime ve bozulma nedeniyle plastik konektör kırılabilir. Konnektörü değiştirmek zor olabilir, bu yüzden hazırlıklı olun ve dikkatli olun.
Ardından, bobin tutma cıvatasını/cıvatalarını sökün ve bobini çıkarın. İzolatör körüğünün bujiden kaymasını sağlamak için genellikle bir döndürme hareketi gereklidir. Yırtılırsa, sıkışmış kısmı bujiden çıkarmak için bir kazma ve/veya iğne uçlu pense gerekir.
Buji porselenine zarar vermemeye dikkat edin çünkü bu teklemeye neden olur ve iş bittikten sonra başladığınız yere geri dönersiniz. Birden fazla bobini değiştiriyorsanız, her seferinde her birini değiştirmek her zaman iyi bir fikirdir. Bir seferde iki veya daha fazlasını çıkarıyorsanız, Her bir bobin pigtail konektörünü numaralara yapıştırarak tanımlayın veya önceden bir resim çekin.
Bobin çıkarıldıktan sonra, körükte ve buji kuyusunun içinde yağ veya antifriz kontaminasyonu olup olmadığını kontrol edin. Varsa, gelecekteki hasarı ve yeni bileşenin tekrar tekrar arızalanmasını önlemek için sızıntı onarılmalıdır.
3- Ateşleme Bobinlerini Multimetre ile Test Edin
Aracınızın CEL’i yanıp sönüyorsa, büyük olasılıkla PCM’de (aracın bilgisayar beyni) depolanan bir tekleme kodu vardır. Kodu okumak için bir kod okuyucu kullanın. Çoğu durumda kod, arızalı silindiri tekleme ile tanımlayacaktır. “Başarısız bobin” değil, “tekleme” terimine dikkat edin. Teklemeler birçok nedenden kaynaklanabilir.
Buji gibi ilgili ateşleme sistemi parçaları veya yakıt enjektörü gibi yakıt sistemi bileşenleri, vakum kaçağı veya hatta düşük silindir sıkıştırması oluşturan dahili bir mekanik motor sorunu, yanlış ateşleme semptomlarının potansiyel kaynaklarıdır. Ateşleme bobini arızası yaygındır, ancak şüpheniz varsa test etmek için birkaç seçenek vardır.
Bobinlere kolayca erişilebiliyorsa, şüpheli bobini motordaki başka bir bobinle değiştirmeyi deneyin. Tekleme şüpheli bobini diğer silindire “takip ederse”, bobin arızalanmıştır. Sınırlı erişim nedeniyle bu mümkün değilse, bir multimetre kullanın ve bobinin birincil ve ikincil sargısını test edin.
Bunu nasıl yapacağınızdan emin değilseniz, kılavuzumuza bakın. Normal aralığın dışında bir okuma alırsanız, bobini değiştirmeniz gerekecektir. Kullanıcı el kitabı normal direnç aralığını listelemelidir.
Artık bobinin (varsa) arızalanıp arızalanmadığını bildiğinize göre, yeni bobini takmaya hazırsınız. Bunu yapmadan önce, bujiyi çıkarıp kontrol etmek iyi bir fikirdir. Yine kirlenme olup olmadığını kontrol edin ve yağ veya soğutma sıvısı sızıntılarını onarın. Ayrıca, buji kuyusundaki kalıntıları kontrol edin ve temizleyin.
4- Ateşleme Bobinlerini Yağlayarak Takın
Doğru bobine sahip olduğunuzu doğrulayın. Uzunluk ve pigtail bağlantılarını ve terminal pimlerini karşılaştırın. Ardından, yedek ateşleme bobini izolatör körüğünün/korumasının iç ucuna dielektrik gres uygulayın. Bu, neme karşı iyi bir sızdırmazlık sağlayacak ve gelecekte çıkarılmasına yardımcı olacaktır. Bobini dikkatlice bujiye doğru iterek takın.
Ardından, bobin tutma cıvatasını yeniden takın ve ardından elektrik örgüsünü dikkatlice yeniden bağlayın. Çok az miktarda dielektrik gres kullanılabilir ve bobine veya pigtail/konnektöre uygulanabilir. Konektörün sıkıca oturduğundan ve konektör tırnağının devreye girdiğini ve bobine kilitlendiğini hissettiğinizden emin olun.
5- Ateşleme Bobinlerinin Çalışmasını Kontrol Edin
Kalan bileşenleri yeniden kurun. Negatif akü kablosunu takın, motoru çalıştırın ve arabanızı test sürüşüne çıkarın.
Sorunun giderildiğinden emin olduğunuzda sorun kodlarını silin.
Sıkça Sorulan Sorular?
Arızalı bobin nasıl anlaşılır?
Cevap: Bobinlere kolayca erişilebiliyorsa, şüpheli bobini motordaki başka bir bobinle değiştirmeyi deneyin. Tekleme şüpheli bobini diğer silindire “takip ederse”, bobin arızalanmıştır.
Ateşleme Bobini değişimi zormu?
Cevap: Karşılaşacağınız en büyük engel, erişilebilirlik ve bujiye yapışan ve sökme işlemi sırasında parçalanan ateşleme bobini izolatör pabuçları gibi yapışan bileşenlerdir.
Bazı ateşleme bobinlerine ulaşmak zor olabilir ve üst plenum/emme manifoldunun çıkarılmasını gerektirebilir.
Bu durumlarda yeni bir plenum contası gerekecektir.
Aracınız ve motorunuz için Onarım Kılavuzunu kontrol edin.