Fren Balataları ve Rotorları (Diskleri) Nasıl Değiştirilir?
Neler Okuyacaksınız?
- 1 1- Fren Balataları ve Rotorları (Diskleri) için Önce Güvenlik Önlemlerinizi Alın
- 2 2- Fren Hidroloği Seviyesini Kontrol Edin
- 3 3- Aracı Kaldırın ve Tekerleği Çıkarın
- 4 4- Civata ve Kaliperi Çıkarın
- 5 5- Eski Pedleri ve Rotoru Çıkarın
- 6 6- Rotorun Montaj Yüzeiği Temizleyin
- 7 7- Yeni Rotoru Temizleyin
- 8 8- Fren Donanımını Kurun
- 9 9- Fren Balatalarını Takmaya Hazırlayın
- 10 10- Fren Kaliperini ve Pistonu Kontrol Edin, Ardından Sıkıştırın
- 11 11- Pergeli Takın
- 12 12- Fren Hidroliği Deposunu Kontrol Edin
- 13 13- Frenleri Pompalayın
- 14 14- Fren Hidroliği Deposunu Tekrar Kontrol Edin
- 15 15- Tekerleği Takın ve Aracı İndirin
- 16 16- Kolay Bir Sürüş Yapın
- 17 Sıkça Sorulan Sorular?
Kendi balatalarınızı ve rotorlarınızı değiştirmek, fren değiştirme maliyetlerinden tasarruf etmenin harika bir yoludur. Bu sadece paradan tasarruf etmenin harika bir yolu değil, aynı zamanda orta düzeyde beceriye sahip bir DIYer tarafından birkaç saat içinde yapılabilecek nispeten basit bir iştir.
Bu makale, fren balatalarını ve rotorlarını değiştirmeye yönelik genel bir kılavuzdur.
Balatalarda aşınma belirtileri olup olmadığını görsel olarak inceleyerek yeni frenlere ihtiyacınız olup olmadığını öğrenebilirsiniz. Herhangi bir kötü fren belirtisi fark ederseniz bunu hemen yapmalısınız.
Bunlar ciyaklama, gıcırdama veya gıcırdama, pedalda titreşim, direksiyon simidinin titremesi (veya sallanması) gibi sorunları içerebilir. Frenleri değiştirdikten sonra, ne zaman değiştirdiğinizi takip etmek akıllıcadır, böylece frenlerinizi ne zaman değiştirmeniz gerektiğini veya en azından bir sonraki adımda onları incelemeniz gerektiğini bilirsiniz.
1- Fren Balataları ve Rotorları (Diskleri) için Önce Güvenlik Önlemlerinizi Alın
Aracı kuru, düz bir yüzeye park edin ve tekerlek takozları takın. Koruyucu gözlük ve koruyucu eldiven giydiğinizden emin olun . Arabayı kaldırırken dikkatli olun. Kriko ve kriko sehpaları için güvenli kriko noktaları kullanın.
2- Fren Hidroloği Seviyesini Kontrol Edin
Kaputu açın ve fren hidroliği deposunu kontrol edin. Doluysa, bir miktar sıvının çıkarılması gerekir. Bu, fren kaliperi pistonunu sıkıştırırken taşma nedeniyle dökülmeyi önlemeye yardımcı olacaktır.
3- Aracı Kaldırın ve Tekerleği Çıkarın
Tekerlek yerde ve sabitken bijon somunlarını bir kesici çubuk ve lokma ile gevşetin. Aracı güvenli bir noktadan hidrolik kriko ile kaldırın.
Uygun noktaların altına bir kriko sehpası yerleştirin ve aracı güvenli bir şekilde kriko sehpalarının üzerine indirin. Bijon somunlarını ve tekerleği çıkarın.
4- Civata ve Kaliperi Çıkarın
Kaliper cıvatalarına kolayca ulaşabilmeniz gerekir. Direksiyonu sola veya sağa çevirmek daha kolay erişim sağlayacaktır. Kaliper çıkarıldıktan sonra elastik bir kordonla asın. Not: Kaliperin çıkarılması aracınızda farklı adımlar gerektirebilir.
5- Eski Pedleri ve Rotoru Çıkarın
Eski balataları düzensiz aşınma kalıpları açısından inceleyin. Düzensiz aşınma, yağlayıcı eksikliği, aşınmış balata veya kaliper donanımı veya yapışan bir kaliper pistonu nedeniyle balatanın veya balataların ‘yapıştığının’ bir göstergesidir. Fren balatası kutusunda, eşit olmayan aşınma olup olmadığını incelerken başvurulacak bir kılavuz olacaktır.
Pedler kapandığında, rotoru çıkarın. Birçok araçta, rotoru çıkarmak için kaliper montaj braketini çıkarmanız gerekecektir. Fren kaliperi, mil tertibatına cıvatalanan fren kaliperi montaj braketine cıvatalanır. Fren rotorunu çıkarmak için önce fren kaliperini çıkarın ve ardından fren kaliper braketini çıkarın. Bu, rotora erişime izin verecektir.
Rotoru çıkarırken paslanmaya veya düzensiz aşınmaya dikkat edin. Göbek tertibatından çıkarmayı tamamlamak için PB B’laster gibi pas nüfuz edici bir maddenin veya bir tokmağın yardımına ihtiyacınız olabilir
6- Rotorun Montaj Yüzeiği Temizleyin
Göbek yüzeyinin pas ve birikintileri gidermek için tel fırça ile temizlenmesi gerekir. Bu, yeni rotorun göbeğe aynı hizada oturmasını sağlayacak ve pedal titreşimi olasılığını ortadan kaldıracaktır. Bir kağıt yaprağı kadar ince pas, pedal titreşimine dönüşebilir.
7- Yeni Rotoru Temizleyin
Biraz Fren Temizleyici alın. Duralast Altın Rotorlar, paslanmaya karşı koruyucu bir kaplamaya sahiptir, bu nedenle, bunlara sahipseniz bu adımı atlayabilirsiniz. Yeni Rotoru Takın
8- Fren Donanımını Kurun
Fren donanımını yeni donanımla değiştirin. Eski fren donanımı aşındığında, düşük durma hızlarında fren sesi şeklinde duyulan titreşimler oluşturur. Bu klipsler her fren işinde değiştirilmelidir. Donanımı kurmadan önce sürgü temas noktalarına fren yağı uyguladığınızdan emin olun.
9- Fren Balatalarını Takmaya Hazırlayın
Pedleri doğru takmak için aşınma sensörü konum yönüne dikkat edin. Farklı balatalar değişen aşınma sensörü yerleşimine sahiptir. Bazı balata setlerinde sadece iç balatalarda, bazılarında dört pedin tamamında aşınma sensörleri bulunur ve bazılarında aşınma sensörleri yoktur. YENI FREN BALATALARI TAKIN.
10- Fren Kaliperini ve Pistonu Kontrol Edin, Ardından Sıkıştırın
Fren kaliperine ve pistona bakın ve herhangi bir fren hidroliği sızıntısı olup olmadığını kontrol edin. Kaliper ve piston temizse, kaliper pistonunu güvenli bir şekilde oturtmak için ön/arka disk fren balatası ayırma setini kullanın. Bazı arka disk frenlerde, kaliper pistonları vidalanır ve disk fren pabuç ayırıcı setinin düzgün oturması gerekir.
11- Pergeli Takın
Pergeli elastik kordondan çıkarın ve tekrar takın. ÇOK ÖNEMLİ – Kaliper cıvatalarını FAZLA SIKMAYIN. Bu çok daha büyük sorunlara yol açabilir. Cıvataları bir lokma ile sıkmaya başlayın, ardından cıvataları doğru şekilde sıkmak için bir tork anahtarı kullanın. Uygun tork özellikleri için bir servis kılavuzuna başvurun.
12- Fren Hidroliği Deposunu Kontrol Edin
Gerekirse maksimum dolum çizgisine kadar tamamlayın. Bir sonraki adıma geçmeden önce fren hidroliği haznesi kapağının takılı olduğundan emin olun. Bu dökülmeyi önleyecektir.
13- Frenleri Pompalayın
Bu, fren sıvısının düzgün şekilde akmasını ve sistemin çalışmasını sağlayacaktır. Araçta oturun ve sertleşene kadar fren pedalına yavaşça basın. DİKKAT Fren pedalına zemine kadar BASMAYIN. Bu, fren ana silindir tertibatında dahili hasara neden olabilir.
14- Fren Hidroliği Deposunu Tekrar Kontrol Edin
Gerekirse tekrar doldurun. Dökülmeyi önlemek için kapağı her zaman doldurduktan sonra tekrar takın.
15- Tekerleği Takın ve Aracı İndirin
Araç kaldırılmış durumdayken tekerleği takın ve bijon somunlarını sıkın. Aracı bir kriko ile kaldırın, kriko ayaklarını çıkarın, tekerlek tam temas edene kadar aracı indirin ve bijon somunlarını bir tork anahtarıyla sıkın. Aracınız için uygun tork için kullanım kılavuzuna bakın. Sürüşten önce fren pedalının sağlam olduğundan emin olun.
16- Kolay Bir Sürüş Yapın
Yeni frenleri devreye sokmak için güvenli ve kolay bir sürüş yapın. Güvenli bir yolda, yaklaşık 50mph hızlanın. Çok sert olmamak kaydıyla frene basın ve yavaşça aracın hızını 30mph’ye indirin.
Frenlerin soğumasını sağlamak için 2 ila 3 dakika bu hızda sürmeye devam edin. Yeni frenler günlük kullanıma hazır olana kadar bu işlemi dört ila beş kez tekrarlayın. Bu işlem yataklama frenleri olarak bilinir .
Not: Bu adımlar, çoğu aracın ön disk frenlerindeki fren balatalarını ve rotorlarını değiştirmek için genel bir taslak sunar. Bazı adımlar yıl, marka ve modele göre değişiklik gösterebilir. Daha spesifik bilgiler için bir onarım kılavuzuna veya araca özel videolara başvurun.
Sıkça Sorulan Sorular?
Fren Balatası değişiminde alınacak önlemler nelerdir?
Cevap: Aracı kuru, düz bir yüzeye park edin ve tekerlek takozları takın. Koruyucu gözlük ve koruyucu eldiven giydiğinizden emin olun . Arabayı kaldırırken dikkatli olun. Kriko ve kriko sehpaları için güvenli kriko noktaları kullanın.
Tekerlek bijonları nasıl sökülmeli?
Cevap: Tekerlek bijonları aracı kriko ile kaldırmadan önce Bijon anahtarı ile gevşetilir, sonrasında araç kaldırılıp somunlar sökülebilir.