Honda XR600 ve 650L Sorunları
Honda XR600 ve 650L'de En Yaygın 6 Sorun Açıklandı
Neler Okuyacaksınız?
Ne zaman yeni bir bisiklet almak üzere pazara girseniz ya da kendinizi, ne olduğunu anlayamadığınız bir bisiklete sahip bulursanız, bisikletin maruz kaldığı bazı yaygın sorunlara kendinizi alıştırmak iyi bir fikirdir.
Bugün Honda‘nın ünlü XR serisine odaklanacağız; bu eski motosikletlerin bazı sorunları, bunların nasıl düzeltileceği ve insanların onlar hakkında söyledikleri de dahil.
Honda XR600 ve 650L Kronik Sorunları
Honda XR600 ve 650L, enduro ve off-road motosiklet severler arasında oldukça popüler iki modeldir. Sağlam yapıları ve güçlü motorlarıyla bilinmelerine rağmen, zamanla bazı kronik sorunlar da ortaya çıkabilir. Bu yazıda, XR600 ve 650L’nin en yaygın kronik sorunlarını ve çözümlerini inceleyeceğiz.
- Yağ Sızıntıları: XR600 ve 650L modellerinde, conta ve keçeler zamanla aşınabilir ve yağ sızıntılarına neden olabilir. Düzenli bakım ve kontrol önemlidir.
- Valf Tıkırtısı: Valf aralıklarının ayarlanmaması veya aşınma sonucu ortaya çıkan tıkırtı sesidir. Vaktinde ayarlanmazsa motor hasarına yol açabilir.
- Stator Arızası: Elektrik sistemini besleyen stator arızalanırsa motosiklet çalışmaz.
- Devir Dairesi Sorunu: Elektronik ateşleme sistemi ile ilgili bir sorundur. Motosiklet rölantideyken veya düşük devirde çalışırken stop edebilir.
Transmisyon:
- Debriyaj Kayması: Debriyaj diski aşınmış veya yağlanmışsa kavrama yeteneğini kaybeder. Vites geçişlerinde kayma hissedilebilir.
- Vites Atlama: Vites değiştirici veya dişlilerde aşınma olması durumunda vites atlama sorunu ortaya çıkabilir.
- Süspansiyon Sızıntısı: Süspansiyon keçeleri zamanla aşınabilir ve sızıntıya neden olabilir. Süspansiyon performansını düşürür ve motosikletin dengesini bozabilir.
- Süspansiyon Aşınması: Süspansiyon bileşenleri zamanla aşınabilir ve sertlik kaybeder. Bu durum yol tutuşunu ve konforu olumsuz etkiler.
Diğer:
- Elektrik Sorunları: Akü arızası, sigorta atması ve kablo kopmaları gibi elektriksel sorunlar da zamanla ortaya çıkabilir.
- Fren Aşınması: Fren balataları ve diskleri düzenli olarak kontrol edilmeli ve aşındıklarında değiştirilmelidir.
- Lastik Aşınması: Düzenli olarak kontrol edilmeli ve aşındıklarında değiştirilmelidir.
Önemli Notlar:
- Bu liste kapsamlı değildir ve XR600 ve 650L’de görülebilecek tüm sorunları içermez.
- Motosikletinizin size uzun yıllar hizmet verebilmesi için düzenli bakım yaptırmak ve kullanıcı el kitabına uymak önemlidir.
- Herhangi bir sorunla karşılaşırsanız, bir motosiklet tamircisine danışmanız gerekir.
Ek Bilgi:
- XR600 ve 650L forumları ve internet sitelerinde kullanıcıların yaşadığı sorunlar ve çözümleri hakkında bilgi bulabilirsiniz. Bu size potansiyel sorunlara karşı hazırlıklı olma imkanı sağlar.
- Özellikle motosikletinizin yılına göre bilinen kronik sorunları araştırmak faydalı olabilir.
Honda XR600 ve 650L Sorunları Nelerdir?
Adil olmak gerekirse, XR’ler hakkında oldukça fazla araştırma yaptık, çünkü onları çok seviyoruz!
Bununla birlikte, araştırma sayfalarının her köşesini araştırdık ve Honda XR600 ve 650L ile ilgili en yaygın 6 sorunu derledik.
1. Sert Başlangıçlar (30-40 Krank Gibi Demek İstiyoruz)!
Arazi motosikletleri ve eski motosikletlerin çoğu, neredeyse tüm modern modellerde stokta bulunan elektrikli motor marş motorlarından daha ilkel çalıştırma teknolojisi kullanır. Bisikletinizi çalıştırmanın bu modu hemen hemen her durumda işe yarayacaktır; bu özellikle elektrikli motor marş motorlarının tümü eninde sonunda arızalanacağından özellikle kullanışlıdır.
Bisikletinizin tekmeyle çalıştırılması veya krankla çalıştırılması, doğrudan motorun krank miline bağlanan harici bir kol kullanır.
Bu krank koluna doğrudan kuvvet uygulandığında, iyi bir basınçla aşağı doğru tekme atılarak motorun çalıştırılması sağlanır.
Honda XR 600 ve 650L daha eski bisikletlerdir ve bisikleti çalıştırmak için bir de basınç azaltma kolu kullanırlar.
XR600 ve 650L gibi eski bisikletlerin dekompresyon özelliğinin özellikle soğuk sabahlarda zorlu olabileceğini ve uğraşmanın eğlenceli olmadığını deneyimlerimizden biliyoruz.
Üstüne üstlük, basıncı uygun şekilde azaltılmayan bir kickstart sistemi sizi havaya fırlatabilir ve ayak bileğinizin sarsılmasına neden olabilir!
XR 600 veya 650L’yi çalışır duruma getirmeniz gerektiğinde, bu bisikleti 30-40 defadan fazla marşlamak için zaman harcamak hiç eğlenceli değil (ancak soğuk bir sabahta kendinizi ısıtmanın harika bir yoludur)!
Bunun nedeni, bir tekmelemenin ancak motoru çalıştırdığınızda ateşleme zamanlaması ve piston konumu doğru yerdeyse bisikleti çalıştırmasıdır!
Ateşleme zamanlaması ve piston konumu, her seferinde bir tekme başlangıcı olacak şekilde senkronize edilmezse, bisikletiniz nihayet dönüp mırıldandığında oflayıp puflayacaksınız!
Ateşleme modülündeki başlatma devreleri, bu durumun en büyük suçlusudur (özellikle 650L modelinde) ve bu sorun sizin için çok fazla ise değiştirilmelidir! Çalıştırma devresi kablolarına bir göz atın ve değiştirilecek yanmış veya aşınmış kablo olup olmadığını kontrol edin.
Bununla birlikte, krankla çalıştırılması gereken eski bisikletler ara sıra bu alanda size bazı sorunlar yaşatacaktır. Bu sorunu düzeltmek için bu zahmete girip girmeyeceğinize kendiniz karar vereceksiniz!
2. Parça Bulmakta Zorluk
Honda XR 650L hala üretimde olmasına rağmen, son XR 600 2000 yılında montaj hattından ayrıldı ve yerini biraz değiştirilmiş 650L aldı.
Ancak bazılarımız için şık, modern 650L’ler bile 1985’ten 2000’e kadar üretilen 600’lerin çekiç benzeri sadeliğiyle karşılaştırılamaz.
Ne yazık ki biz cro-mag’ler için en yeni, en şık Honda XR 600 en az 22 yaşında, bu da parçaların nadiren yeniden üretildiği anlamına geliyor .
Hepsinden önemlisi, sınırlı bir bisiklet havuzu, herhangi bir zaman diliminde parçaların artık mevcut olmaması anlamına gelir; muhtemelen dünyadaki diğer tüm XR 600’ler artık bir parça motosiklettir…
3. Oyalanmak Eğlenceli Değildir
Artık 30-40 krankınızı yaptınız ve XR600 veya 650L’niz nihayet çalışır durumda ve bisikletin normal şekilde çalıştığı tam yüksek sıcaklığa tırmanıyor.
Ne yazık ki, 600 veya 650L’niz muhtemelen arada bir debriyajı çektiğinizde sizi durduracaktır!
Bu gerçekten sinir bozucu olabilir ve Honda 600 ve 650L’de oyalanmanın ardındaki neden o kadar da şaşırtıcı değil. Valflerin uygun şekilde ayarlanması gerekir ve bu bisikletlerde valflerin belirli açıklıkların dışına düşmesi çok yaygındır.
Valflerin ayarlanması gerekir çünkü valfin sabit deliği, valfin kafanın giderek daha fazla içine gömülmesine neden olur.
Bunları ayarlamazsanız, valfin ucu külbütöre veya kam aktüatörüne temas ederek bisikleti anında durdurabilir ve ayrıca uzun vadeli sorunlara neden olabilir.
Honda XR600 veya 650L’niz stop ediyorsa, valfleri kullanım kılavuzunda bulunabilecek belirtilen açıklıklara ayarladığınızdan emin olun.
Pek çok XR600 ve 650L sahibi, stop etme söz konusu olduğunda bunun bisikletlerinin performansında gece gündüz bir fark olduğunu fark etti.
XR serisi bisikletlerin durmasının diğer bir yaygın nedeni, bisikletinizin bayılmadan sorunsuz çalışmasını sağlamak için kolayca değiştirilebilen, arızalı veya bozuk bir puls üretecidir!
4. XR600’de 3. Vites Başarısız Olma Eğilimindedir
İlk birkaç yılda üretilen 1. ve 2. nesil XR600’ler genellikle 3. vitesten kayma şansı en yüksek modeller oluyor. Sonraki nesillerde sorun büyük ölçüde azalmış olsa da, XR serisi için zayıf bir nokta olma eğiliminde.
Aşınmış dişli dişleri nedeniyle dişliler arızalanma eğilimindedir. Dişlinin dişleri belirli bir noktaya kadar aşındığında debriyaja geçmeyecek ve atlanacaktır.
Ne yazık ki birçok XR600 sahibi için 3. vites plakası, vites kutusunun diğer parçalarından çok daha çabuk aşınacak ve etkisiz hale gelecektir . Kesinlikle değiştirilmesi gerekecektir çünkü aşınmış dişliler sonuçta motosikletinize ciddi hasarlar verebilir.
5. Karbüratörler Basitlik Getirir Ama Sorunlarla Gelir
Honda XR600 ve 650L her zaman tamamen karbüratörlüdür. Bu neo-litik iticilerin tasarımı ve bakımında gösterişten uzak bir yaklaşımla 2020 modeli, 1986’daki babalarının sahip olduğu karbüratör sisteminin aynısına sahip. Elbette güncellendi, ancak esasen aynı.
Daha eski bir bisiklete veya 650L gibi hala sadeliği tercih eden bir bisiklete sahip olan veya onu kullanan herkes, karbüratörlerin sorunları olduğunu bilir. Kirlenirler, topaklanırlar ve doğru şekilde ayarlanması boyun ağrısına neden olabilir.
Karbüratör, bisikletinizin işlevinin önemli bir unsurudur ve uygun şekilde bakımının yapılması gerekir, özellikle de onu arazide, toprakta ve çamurda parçalıyorsanız!
Görünüşte, XR’nizin hava filtresi tüm bu kaba kalıntıları hava girişinizden uzak tutuyor, ancak zamanla karbonhidratınızın köşeleri, yarıkları ve valfleri kir kalıntıları ve düşük kaliteli gaz pisliği ile birikecek.
Eski bir karbüratör sisteminde yanlış bir şey yoktur ve temizlenmesi oldukça kolaydır, ancak ince ayar yapılması gerekiyorsa bunu sertifikalı teknisyenlere veya en azından karbüratörünüze gerçekten aşina olan birine bırakmak daha iyidir.
6. Yağ Değişim Oranı
Daha eski bisikletler, özellikle de XR600 ve 650L gibi sert bir şekilde çalıştırılan ve ıslak bırakılanlar, daha tutarlı yağ değişimlerine ihtiyaç duyar. Yağınızı her 400 ila 500 milde bir değiştirmenizi öneririz, eğer vahşi bölgelerden geçiyorsanız muhtemelen daha sık!
Tutarlı yağ değişiklikleri, bisikletinizin motorunun ömrünün korunmasına gerçekten yardımcı olabilir. XR600’ler için yeni ve kaliteli kullanılmış parçalar giderek daha nadir hale geldiğinden, bunun bakımı son derece önemlidir!
Bunları günde bir litre yağ tüketecek kadar sert kullanan adamların olduğunu duyduk, bu yüzden yağı her değiştirdiğinizde filtreyi de değiştirdiğinizden emin olun!
Honda XR600 ve 650L’nin Genel Artıları ve Eksileri
İşte Honda XR600 ve 650L’nin bazı artıları ve eksileri:
Honda XR600 ve 650L Artıları
Genel olarak Honda XR600 ve 650L, ikili spor camiasında aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli nedenlerden dolayı sevilmektedir:
- Herkes dışarı çıktığında güvenilir
- Canavarları maksimuma kadar torklayın
- Rahat sürüş için yumuşak süspansiyon
XR600 ve 650L Eksileri
XR600 ve 650L’nin bazı eksiklikleri şunlardır:
- Bazı sürücüleri caydıracak kadar ağır
- Başlamak zor
- İyi parça sıkıntısının artması
İncelemeler Ne Diyor?
“Zamanının 450’si olan XR600, uzun yıllar boyunca en üstün 4 zamanlı arazi motosikletiydi. Hemen hemen her devirde çok fazla güç olmadığında, rahatça veya agresif bir şekilde sürüş yapabilirsiniz ve bu da sizi sorunsuzca çeker.”
Kaynak: MotocrossHideout.com
“Her Honda showroomunda bir tane var. Ön pencerede ya da göze çarpan bir sergide olmayacak ama orada olacak ve satılacak, değiştirilecek ve yeniden satılacak. Honda XR650L arazi motosikleti dünyasının vazgeçilmezidir. Bir zamanlar satın alabileceğiniz en topraklı dual-sport bisiklet olarak kabul ediliyordu. Artık maceracılara, işe gidip gelenlere ve yol bisikletçilerine hizmet veren çapraz platformlu bir makine olarak farklı bir rolü yerine getiriyor. Bildiğinizi düşünseniz bile XR650L tekrar bakmaya değer.”
Kaynak: DirtbikeMagazine.com
Sıkça Sorulan Sorular?
Honda XR600 ve 650L Arasındaki Fark Nedir?
Motor:
XR600: 599 cc tek silindirli, hava soğutmalı motor
650L: 648 cc tek silindirli, sıvı soğutmalı motor
Ağırlık:
XR600: Yaklaşık 130 kg
650L: Yaklaşık 150 kg
Süspansiyon:
XR600: Daha basit süspansiyon sistemi
650L: Daha gelişmiş süspansiyon sistemi
Frenler:
XR600: Disk frenler ön ve arka
650L: Daha güçlü disk frenler ön ve arka
Depo:
XR600: 10 litre
650L: 12 litre
Genel:
XR600: Daha hafif ve daha çevik, off-road odaklı
650L: Daha ağır ve daha stabil, uzun yol sürüşleri için daha uygunHonda XR600 ve 650L Ne Kadar Hızlı?
XR600: En yüksek hızı yaklaşık 150 km/saat
650L: En yüksek hızı yaklaşık 170 km/saatHonda XR600 ve 650L Ne Kadar Yakıt Tüketir?
XR600: Ortalama yakıt tüketimi 100 km’de 6-7 litre
650L: Ortalama yakıt tüketimi 100 km’de 5-6 litreHonda XR600 ve 650L Alınır mı?
Hangi modelin sizin için daha uygun olduğuna, sürüş tarzınıza ve bütçenize bağlıdır.
XR600:
Daha hafif ve çevik bir motosiklet arıyorsanız
Daha fazla off-road sürüş yapmayı planlıyorsanız
Daha az para harcamak istiyorsanız
650L:
Daha konforlu ve stabil bir motosiklet arıyorsanız
Daha fazla uzun yol sürüşü yapmayı planlıyorsanız
Daha fazla güç istiyorsanız
Not: Bu bilgiler genel niteliktedir ve her motosiklet için geçerli olmayabilir. Motosiklet satın almadan önce detaylı araştırma yapmanız ve bir uzmana danışmanız önemlidir.