Lastik Hız İndeksi: Lastikler ne kadar hızlı sürülebilir?

Bir lastiğin hız endeksi hakkında bilmeniz gerekenler: Yönetmelikler, izin verilen maksimum hızlar, genel bakış tablosu ve önemli istisnalar.

Lastik hız endeksi veya hız endeksi ,  bir lastiğin onaylandığı maksimum hızı gösterir. Bu değere kadar üretici, doğru lastik basıncıyla sorunsuz sürekli çalışmayı garanti eder. Daha yüksek hızlarda lastiğin aşırı ısınması ve merkezkaç kuvvetinin sırtın karkastan ayrılmasına neden olma riski vardır.

Hız indeksi test laboratuvarında kontrol edilir. Bu, belirlenen maksimum değere ulaşılana kadar lastiğin çalışma hızının her 10 dakikada bir 10 km/s artırıldığı bir yuvarlanma test tezgahında yapılır. Testi geçmek için, lastiğin çeşitli simüle edilmiş yükleme koşulları altında belirli bir hızı koruyabilmesi gerekir. 

Benzer bir  yüksek hız testi,  şüphe durumunda lastik testlerinin bir parçasıdır.  Bir lastik burada anormallikler gösteriyorsa, bunun sonuçlar tablosunda ve test sonucunda not edildiğini göreceksiniz.

Hız endeksini nerede bulabilirim?

Lastik Uzerindeki Bilgiler Nasil Okunur 3

Bir araba lastiğinin sürülebileceği izin verilen maksimum lastik hızı,  lastiğin yan duvarındaki resmi lastik tanımında  ve araç belgelerinde bulunabilir. Aşağıdaki tabloda karşılık gelen hıza atadığımız  son harf,  izin verilen hızı gösterir.
Örneğimizde lastik yanağında “205/55 R 16 91 V” yazıyor. “V” hız endeksidir. Bunun anlamı: Bu lastiğin 240 km/s azami hıza çıkmasına izin verilir.

“Tescil Belgesi Bölüm 1″in  (araç tescil belgesi) 15.1 ve 15.2 satırlarındaki girişlerden aracınız için hangi hız endeksine sahip hangi lastiklere ihtiyacınız olduğu görülebilir. Ön ve arka akslarda farklı lastik boyutları sağlanmışsa, buraya yalnızca bir boyut veya bir boyut kombinasyonu girilir. 

Buraya girilen lastik boyutları ve hız indeksi, gerçekte takılı olan lastik boyutlarıyla aynı olmak zorunda değildir. Diğer olası lastik boyutları CoC belgesinde (  Almanca’da   “Uygunluk Sertifikası”: “EC Uygunluk Beyanı”) “32. Tekerleklerdeki lastikler” ve/veya “50. Açıklamalar” numaraları altında bulunabilir.

Hız indeksi harflerinin anlamı budur

Sabit kod harfleri  , en yaygın hızlar için tabloda özetlediğimiz  izin verilen maksimum hızlara  atanır.

Önemli:  Bir lastik,  araç tescil belgesinin gerektirdiğinden  daha yüksek hızlar  için onaylanırsa, buna elbette izin verilir. Örneğin, ehliyette “yalnızca” bir V lastik (240 km/s) girilirse, “daha hızlı” bir W lastiği (270 km/s) kullanabilirsiniz. 

Ancak hız indeksi  girilen değerden düşük  ise lastik  kullanılmamalıdır.  Standart yaz lastiklerinde bunun birkaç  istisnası da vardır , yani araç üreticisi maksimum hız açısından standart lastikler için açıkça “büyük” olan lastikleri girmişse. Uzman bir lastik servisi ayrıntılar hakkında bilgi verebilir.

Bir bakışta hız endeksi

Hız Sembolü (GSY)

izin verilir en yüksek hız

P

150km/s

Q

160km/s

R

170 km/s

S

180km/s

T

190 km/s

H

210km/s

v

240km/s

sanal gerçeklik

210 km/s üzerinde

W

270 km/s

Y

300km/s

ZR

240 km/s üzerinde

Tabloyu okurken akılda tutulması gereken iki şey:

Araç belgelerinde hız indeksi VR  (maksimum hız 210 km/s üzerinde) ve  ZR (240 km/s üzerinde) olan lastikler   eskiden hızlı, eski araçlar için zorunluydu, ancak standartlaştırılmadı ve bu nedenle genellikle artık sunulmuyor. Bu nedenle lastik bayinizle iletişime geçmelisiniz: Mevcut indeks sembolleri ile hangi lastiklerin yerine kullanabileceğinizi o bilecektir.

Uzman bayi ayrıca, lastiklerin 210 km/saat’in üzerindeki hızlar  için onaylanıp onaylanmadığını da size bildirecektir  (hız endeksi H = yüksek hız). Çünkü   210 km/s’in üzerinde gidilen hız ile taşıma kapasiteleri azalmaktadır. Okuyabileceği tabloları var, örneğin: Bir V lastiğinin yük kapasitesi, mümkün olan maksimum 240 km/s hızda belirtilen yük kapasitesinin yüzde 91’ine düşer.

 Bir aracın izin verilen dingil yükünü ifade eden  yük  kapasitesi, hız indeksi harfinin hemen önündeki sayı  ile tanımlanır.

İstisna: kış lastikleri

2024 yılına  kadar geçerli olacak  M+S sembolüne  ve/veya yeni Alpine piktogram sembolüne  sahip  kış ve dört mevsim lastikleri  için aşağıdakiler geçerlidir : hız endeksleri aracın maksimum tasarım hızının altında olabilir. Ancak sürücü  , görüş alanındaki  bir çıkartma veya bir ekran aracılığıyla  lastiklerin azaltılmış maksimum hızı hakkında bilgilendirilmelidir. Ve tabii ki bu maksimum hızı korumak zorunda.

İtalya yazında M+S lastiklerinin kullanımı için hız endeksi ile ilgili  özel bir  düzenleme  de geçerlidir:  İtalya Ulaştırma Bakanlığı’nın bir yönetmeliğine göre  yaz aylarında  (16 Mayıs – 14 Ekim arası) , kış – veya dört mevsim lastikleri (M+S işaretli lastikler) yalnızca, tescil belgesinin I. Bölümünde belirtilen standart lastiklerin (yaz lastikleri) hız endeksine en az karşılık gelen bir hız endeksine sahiplerse kullanılır.

 Öte yandan, genellikle mobil evlerde veya arazi araçlarında kullanılan hız endeksi “Q” veya daha düşük olan  kış veya dört mevsim lastikleri,  yasada istenen hız endeksi olduğu sürece yasaktan açıkça  etkilenmez. kayıt belgelerine ulaşıldı veya aşıldı.

15 Ekim ile bir sonraki yılın 15 Mayısı arasındaki  dönemde  (kış yarı yılı)  yine olağan düzenleme uygulanır : Bu dönemde, kış lastiği zorunluluğu nedeniyle, araç belgelerinde belirtilenden daha düşük hız endeksine sahip lastikler kullanılabilir. tabii ki sürücünün görüş alanında uygun hız etiketi ile birlikte kullanılabilir.

Sıkça Sorulan Sorular?

Lastik hız endeksi veya hız endeksi nedir?

Cevap: Lastik hız endeksi veya hız endeksi ,  bir lastiğin onaylandığı maksimum hızı gösterir.

Maksimum lastik hızı nerede yazar?

Cevap: Bir araba lastiğinin sürülebileceği izin verilen maksimum lastik hızı,  lastiğin yan duvarındaki resmi lastik tanımında ve araç belgelerinde bulunabilir.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu