Motor Işığı (Check Engine Light CEL) Neden Yanıyor?
Neler Okuyacaksınız?
- 1 Check Engine Ne Demek?
- 2 Motor Işığı Yanıyormu veya Yanıp Sönüyormu?
- 3 Motor Arıza Işık Kodunu Kendim Kontrol Edebilirmiyim?
- 4 Motor Arıza Işık Kodunu Kendimiz Kontrol Etmek ile Servisin Bakması Arasına Fark Nedir?
- 5 Motor Arıza Işığının Yanmasının Bazı Nedenleri?
- 6 Otomatik Bölge Arıza Düzeltme Bulucu
- 7 Fix Finder Nasıl Çalışır?
- 8 Arızanın Basitmi yoksa Zormu Oldugunu Nasıl Anlarız?
- 9 Motor Işığı (Check Engine Light CEL) Nasıl Sıfırlanır (Resetlenir) ?
- 10 Sıkça Sorulan Sorular?
Check Engine Ne Demek?
Check Engine Light, Türkçe “Motoru Kontrol Et” anlamına gelen bir uyarı ışığıdır.
Modern araçların gösterge panelinde bulunan bu ışık, genellikle sarı renkte yanar ve motor kontrol sisteminde bir sorun olduğunu size bildirir. Bu sorunun ciddiyeti değişebilir, basit bir benzin kapağı arızasından tutun ciddi motor hasarlarına kadar uzanabilir.
Check Engine Light yanarsa ne yapmalısınız?
- Aracı güvenli bir yere çekin: Eğer Check Engine Light seyir halindeyken yanarsa, aracı güvenli bir yere çekin ve motoru stop edin.
- Kullanım kılavuzuna bakın: Aracınızın kullanım kılavuzunda, Check Engine Light’ın ne anlama geldiğine dair bilgiler bulabilirsiniz.
- Bir tamirciye danışın: Check Engine Light yandıktan sonra en kısa sürede bir tamirciye danışmanız önemlidir. Tamirci, aracın bilgisayarına özel cihazlar bağlayarak sorunun kaynağını teşhis edebilir ve gerekli onarımları yapabilir.
Check Engine Light’ı görmezden gelmeyin!
Check Engine Light’ı görmezden gelmek, sorunun daha da kötüleşmesine ve daha pahalı onarımlara yol açabilir. Hatta bazı durumlarda, motor hasarına bile neden olabilir. Bu nedenle, Check Engine Light yandığında mutlaka bir tamirciye görünmeniz önerilir.
Check Engine Light (CEL) arabanızda yandığında asla iyi bir haber değildir. En azından, gaz kapağınız kadar basit bir şey gevşek olabilir veya arızalı bir sensör, kablolama, konektör olabilir.
Daha da kötüsü, pahalı bir emisyon hatası gibi daha büyük bir sorun olabilir. Araba çalışıyorsa ve iyi gidiyorsa bunu göz ardı etmek bir süre için makul görünebilir, ancak sorunlar artmaya devam edecektir.
Burada, ışığa oldukça aşinayız, bu nedenle en yaygın 5 nedeni ve “Kontrol Motorumun Işığı neden yanıyor?” diye merak ettiğinizde bilmeniz gereken diğer her şeyi bir araya topladık.
Motor Işığı Yanıyormu veya Yanıp Sönüyormu?
Işık sürekli yanıyorsa, bu, motor sensörlerinizden birinin iki şeyden birini yaptığı anlamına gelir – ya aracın ECU’suna bir şeylerin ters gittiğine dair bir sinyal gönderiyor ya da aracın ECU’su (bilgisayar) doğru okumayı kaybetmiştir. o belirli sensör – yani sensör söndü. Bazen birden fazla sensör, daha büyük bir şeyin ters gittiğine dair ipuçlarını gösteren sinyaller gönderir.
Arabanın çalıştığını ve iyi gittiğini varsayarsak, ışık yanarken yine de gidebilirsiniz, ancak mümkün olan en kısa sürede kontrol ettirmelisiniz. Işık yanıp sönüyorsa, aracınızda ciddi bir hasara yol açabilecek ciddi bir sorun olduğu için bu, aracı hemen kenara çekmeniz gerektiği anlamına gelir.
Motor Arıza Işık Kodunu Kendim Kontrol Edebilirmiyim?
Yapabilirsiniz. Kendi ışığınızı kontrol etmek için ihtiyacınız olan tek şey, arabanızda neyin yanlış olduğunu bulmanıza yardımcı olacak kodları çekebilen bir OBD-II okuyucusudur.
Check Engine Light aydınlatmasının nedenleri, yerleşik bilgisayarlardaki kelimenin tam anlamıyla yüzlerce potansiyel kodla çok geniştir. Bir kod okuyucunuz yoksa, en yaygın nedenleri öğrenmek için okumaya devam edin ve ardından Check Engine Işığınızın neden yandığını öğrenmek için arabanızı yerel tamircinize getirin.
Motor Arıza Işık Kodunu Kendimiz Kontrol Etmek ile Servisin Bakması Arasına Fark Nedir?
Bir otomotiv profesyonel mağazası, teşhis ekipmanına ve söz konusu ekipman için eğitime binlerce dolar yatırım yapıyor Bir otomotiv profesyonel mağazası, teşhis ekipmanına ve söz konusu ekipman için eğitime binlerce dolar yatırım yapıyor. Evet siz, motor bilgisayarında saklanan kodları okuyabilir ve Fix Finder aracılığıyla binlerce mekanik istihbaratına dayalı olası nedenleri belirleyebilir, ancak bunların hiçbiri CEL’in neden devreye girdiğini tam olarak %100 kesin olarak belirleyemez.
Çoğu zaman, birden fazla sensör bize bir şey söyler ama nedenini söylemez ve neredeyse tüm bu durumlarda, aracın daha özel teşhis ekipmanının araba çalışırken aracı teşhis edebileceği bir tamirciye gitmesi gerekir. Daha sonra sorun kodlarının ötesinde tam olarak neler olup bittiğini belirleyebilirler. Bir kod okuyucu ve binlerce dolarlık teşhis ekipmanına sahip ASE sertifikalı bir Master Tech, kesinlikle aynı eşdeğer DEĞİLDİR.
Alınan sorun kodlarıyla ilgili tam olarak ne olup bittiğine dair herhangi bir spekülasyon veya şüphe varsa, halihazırda sahip olduğunuz bilgileri almanıza ve onarımda size yardımcı olabilecek , bölgenizde tercih edilen AutoZone tamir atölyelerini burada arayabilirsiniz. Bazı sorun kodlarının kolay bir sonuca ve çözüme yol açabileceğini ve açabileceğini not etmek önemlidir. Birçoğu yapamaz ve en hevesli Kendin Yapçıların bile profesyonel tanılama yardımına ihtiyacı vardır.
Motor Arıza Işığının Yanmasının Bazı Nedenleri?
1- Arıza Oksijen (O2) Sensörleri
Oksijen sensörünüz , aracınızın egzoz sistemindeki yanmamış oksijen miktarını ölçer. Yanma işlemi sırasında hava-yakıt karışımının ne kadar iyi yandığını gösterir.
Oksijen sensörleri ayrıca +800 derecelik egzoz sıcaklıklarında zor bir hayat yaşar ve 80.000 mil veya daha uzun bir süre boyunca arızalanmaya eğilimlidir. Oksijen sensörünün bir şeylerin yanlış olduğunu gösterdiği çok sayıda motor kodu olduğunu burada not etmek önemlidir, oksijen sensörünün kötü olması gerekmez. Başka bir şeyin olduğunu belirlemek yerine, bir sensörün gerçekten hatalı olduğunu belirlerken dikkatli olun. Bu, BURADA ayrıntılı olarak açıklanan, her zaman popüler olan PO420 / PO421 motor kodundan daha belirgin olamaz .
Değiştirmezsem ne olur?
- Motorunuz gerekenden daha fazla yakıt yakar
- Yakıt ekonomisini kaybedecek ve galon başına daha az mil yapacaksınız
- Arızalı sensör(ler) bujilerinize ve katalitik konvertörünüze zarar verebilir.
2- Gaz Kapağı Gevşek, Hasarlı veya Eksik
Benzin kapağınız , benzin buharlarını benzin deponuzdan yeniden dolaştıran ve bunların havaya kaçmasını önleyen kapalı buharlaştırıcı emisyon sisteminin bir parçasıdır . Bu nedenle, bu hat ve valf sistemi yakından izlenir ve bunun en önemli sızdırmazlık parçalarından biri gaz kapağıdır.
Gaz kapağını yanlışlıkla açık bırakırsanız, teşhis sisteminin Check Engine Light kodlarını ayarlaması uzun sürmez. EVAP emisyon kontrol sistemindeki bu kaçaklar genellikle “küçük” veya “büyük” kaçaklar olarak gruplandırılır. Sorunun her zaman gaz kapağı olmadığını, ancak sızıntıya neden olan plastik devridaim hatlarından, bağlantı parçalarından veya konektörlerden biri olabileceğini belirtmek önemlidir, ancak çoğu zaman suçlu gaz kapağıdır.
Değiştirmezsem ne olur?
- Buharlaşma yoluyla yakıt kaybedebilirsiniz
- Devridaim sisteminiz düzgün çalışmayacaktır.
- Düzeltilene kadar CEL’e bakmanız gerekecek
3- Kötü Katalitik Konvertör
Katalitik konvertörünüz , hidrokarbonları ve diğer zararlı egzoz borusu emisyonlarını aşırı ısıtarak karbondioksit ve su buharı gibi bileşiklere dönüştürerek çevremizi korumaya yardımcı olur. Aşağı akış oksijen sensörleriniz, dönüştürücünün performansını dikkatle izler ve bir şeyler ters giderse, “Katalizör verimliliğine” dayalı bir dizi sorun kodu görünür.
Bir katalitik konvertörün büyük olasılıkla kendi başına arızalanmayacağına dikkat etmek önemlidir. Genel olarak, bir şey başarısız olmasına veya düzgün çalışmamasına neden olur. Bu nedenle, dönüştürücüyü veya çevresindeki oksijen sensörlerini değiştirmek genellikle sorunu çözmez ve çoğu zaman başka bir dönüştürücünün arızalanmasına yol açar. Yanmış bir kafa contası kadar ciddi şeyler, yanmış soğutucu buharını egzoza zorlayarak bir katalizör motor kodunu tetikleyebilir.
Değiştirmezsem ne olur?
- Aracınız bir emisyon testini geçmeyecek
- Düşük performans ve yakıt ekonomisi yaşayacaksınız
- Dönüştürücünün başlangıçta arızalanmasına neden olan her ne ise, daha da kötüleşmeye devam edecek ve muhtemelen motor arızasına neden olacaktır.
4- Kütle Hava Akış Sensörü veya Giriş Yolu
Kütle hava akışı sensörünüz ( MAF), motorunuzu düzgün şekilde çalıştırmak için ne kadar yakıt gerektiğini belirlemek için motora giren hava miktarını ölçer. Giriş yolundaki kütle hava akış sensöründen önce veya sonra herhangi bir sızıntı varsa, bir ışık tetiklenebilir. Kütle hava akışı sensörleri yağa, kire ve su buharına karşı hassastır ve üzerlerindeki herhangi bir kirlilik ışığı tetikleyebilir.
Bazen sensörü giriş veya kütle hava akışı sensörü temizleyicisiyle temizlemek sorunu çözebilir. Diğer zamanlarda, sensörün basitçe değiştirilmesi gerekir. Giriş kanalında sızıntı, yırtık veya hasar olup olmadığını dikkatlice kontrol ettiğinizden emin olun.
Değiştirmezsem ne olur?
- Arızalı bir MAF sensörü, diğer parçaların daha fazla arızalanmasına yol açabilen zengin veya zayıf koşullara neden olabilir.
- Düşük performans ve yakıt ekonomisi yaşayacaksınız
5- Yanlış Ateşlemeler
Arabanız tekliyorsa, muhtemelen kendi kendinize “Kontrol motorumun ışığı neden yanıyor?” Bujileriniz aracınızın yanma odasındaki hava/yakıt karışımını tutuşturur ancak bu kıvılcımın zamanlaması, yakıt karışımı ve karışımın sıkıştırılması mükemmel değilse tekleme alırsınız. Birden fazla sorun, bir silindirde veya çok silindirli bir teklemede teklemeye neden olabilir.
- Arızalı ateşleme bobini: (DIS veya fişte bobin). Bir bobinin teklemeye neden olup olmadığını belirlemenin hızlı bir yolu bobini hareket ettirmek ve motordaki başka bir bobinle değiştirmektir. Örneğin, #2 teklemeniz varsa ve #2 bobini #4 numaralı silindire hareket ettirirseniz, ardından tekleme #4’e geçer, bobinin şüpheli olduğunu bilirsiniz.
- Arızalı yakıt enjektörü: Bir yakıt enjektörü bir silindire uygun miktarda yakıt sağlayamazsa, tekleme yaşarsınız. Ateşleme bobinini komşu bir bobinle değiştirmekten farklı olarak, bir yakıt enjektörünü hareket ettirmek daha zordur.
- Vakum kaçağı: Vakum sızıntıları genellikle çoklu silindir teklemelerine veya zayıf çalışma koşullarına neden olur. Ayrıca teşhis edilmesi çok zor olabilir.
- Aşınmış bujiler ve/veya teller: Bazen, bujiler kullanım ömürlerini çok aşabilir ve arızalanarak teklemeye neden olabilir. Buji telleri olan araçlarda arızalı bir tel veya teller de buna neden olabilir. Daha eski arabaları olan birçok sürücü için Check Engine Işığının yanmasının olası bir nedeni budur.
- Kötü sıkıştırma: Yanmış veya bükülmüş bir valf, aşınmış piston segmanları veya kapalı olan valf zamanlaması da teklemeye neden olur. Bu sorunlar daha ciddidir ve tümü bir motor kompresyon testi sırasında ortaya çıkacaktır.
Değiştirmezsem ne olur?
- Düşük performans (düşük güç, motor yok) ve düşük yakıt ekonomisi yaşayacaksınız
- Tekleme sadece daha da kötüleşecek ve motorda mekanik arızaya yol açacaktır.
Otomatik Bölge Arıza Düzeltme Bulucu
Fix Finder, en olası düzeltmeyi bulmanıza yardımcı olmak için ASE sertifikalı tamircilerin kapsamlı bir onarım çözümleri veritabanını kullanarak Check Engine Light’ınızın neden açık olduğunu gidermek için kullanımı kolay bir araçtır
Fix Finder Nasıl Çalışır?
- Fix Finder, aracınızın yerleşik teşhis sisteminden teşhis sorun kodlarını okur ve araç bilgilerinizi ve kilometrenizi alır.
- Bu veriler, size 5,5 milyondan fazla ASE Sertifikalı teknisyenin kayıtlarından doğrulanan araca özel onarım çözümleri sunmak için analiz edilir.
- Size okuması kolay bir SAĞLIK RAPORU verir, ilgili kodları içerir ve yapılması gereken işlemi detaylandırır.
Arızanın Basitmi yoksa Zormu Oldugunu Nasıl Anlarız?
Check Engine Işığınız, değiştirilmesi gereken gevşek bir gaz kapağı gibi, düzeltilmesi kolay basit bir sorunu gösteriyor olabilir. Aynı zamanda motor bileşenlerinize zarar verebilecek ciddi bir sorunun uyarısı da olabilir.
Motor Arıza Işıgı (Check Engine Işığınız), aracınızdaki soruna bağlı olarak yanıp söner veya parlar. Yanıp sönen Check Engine Işığı, aracınızın motorunun ciddi bir sorunda olduğunu gösterirken, sürekli yanan bir Motor Kontrol Işığı, daha az acil servise ihtiyaç duyulduğu anlamına gelir. Ne olursa olsun, sorunun ne olduğunu bulmak kolaydır ve hızla halletmek paradan tasarruf etmenizi sağlayabilir ve yolda daha fazla hasarı önleyebilir.
Motor Işığı (Check Engine Light CEL) Nasıl Sıfırlanır (Resetlenir) ?
- Kapanana Kadar Sür: Bu en kolay yol. Aracınızın sensörleri genellikle CEL’e neden olan sorunu yeniden kontrol edecektir. Sorunu giderdiyseniz, ECU’nuz bunu algıladığında ışık sönecektir. 3 günden fazla açık kalırsa, düzeltmenizi iki kez kontrol etmeniz veya ışığı manuel olarak sıfırlamanız gerekebilir.
- Arabayı 3 Kez Kapatıp Açın: Bazı araçlar, üç kez açılıp kapatıldığında arıza kodlarını sıfırlar. Bunu yapmak için, arabayı çevirin ve normalde yaptığınız gibi sürün. OBD sistemi, önceden belirlenmiş bir dizi koşul doğru olduğunda arka planda kendi kendini test eder. Kendi kendini sınama işlemlerinin herhangi bir arıza olmaksızın tamamlandığı üç sürücüden sonra, Motoru Kontrol Et Işığı kendi kendine sönebilir.
- Pili Çıkarın ve Yeniden Bağlayın: Kaputu açın, pozitif güç kablosunu aküden ayırın ve 15 dakika bekleyin. Ardından anahtarınızı kontağa koyun ve sistemdeki artık şarjı “öldürmek” için açık konuma çevirin. Son olarak, pozitif kabloyu tekrar bağlayın ve arabayı çalıştırın. Işık kısa süre sonra açılmalıdır.
- Bir OBD Okuyucu kullanın: Çoğu kod okuyucu kodları temizleyebilir. Yeteneğiniz varsa, fişe takın, herhangi bir hata kodunu seçin ve kodu silmek için seçeneği kullanın.
Sıkça Sorulan Sorular?
Kontrol Motoru Işığı nedir?
Cevap: Bu ışık, aracınızın yerleşik teşhis sistemindeki (OBD) sorunların görsel göstergesidir. 1980’lerden beri birçok araç, aracın sensörlerinden gelen girdilere dayalı olarak aracın aktarma organlarını ve yardımcı sistemlerini kontrol eden motor bilgisayar birimi (ECU) tarafından çalıştırılmak üzere yapılmıştır.
Bu bilgisayar, sürüşünüzün sorunsuz devam etmesi için aracınızın performansını ayarlayacaktır. ECU’nun düzeltemeyeceği bir sorunla karşılaştığında Check Engine Işığı (CEL) yanar.
Işık tipik olarak sarı veya kehribar rengindedir ve sürücüye motoru veya aktarma organını kontrol etmesini veya bakımını yapmasını söyleyen bir metin içeren bir motor resmine sahiptir. Motor bilgisayarı, motor ışığı yandığında bir teşhis kodu depolar.
Işık göz korkutucu olabilir ve çoğu insan bunu düşünmemeyi tercih eder, ancak düşünmemek yapabileceğiniz en kötü şeydir. Bunun nedeni, ışığın aracınızdaki bir parçanın veya sistemin düzgün çalışmadığını göstermesidir. Ve sadece kısmen işlevsel olan bir aracı sürmek, zamanla çok fazla hasara neden olabilir.
Işığı bu kadar ürkütücü kılan şeylerden biri, genellikle yanlış anlaşılması ve anlaşılmasının zor olmasıdır. Yeni başlayanlar için, çok çeşitli sorunları gösterebileceği için ışığın kendisi inanılmaz derecede belirsizdir. Şans eseri, sistem teşhis sorun kodlarını günlüğe kaydeder(DTC’ler), ancak bunlar bazen daha ileri teşhis için yalnızca bir başlangıç noktası sağlar. Bunun nedeni, kod belirli bir sorunun ortaya çıktığını gösterse de bu, bir parçanın bozuk olduğu, bir sensörün bozuk olduğu, sensörün bozuk bir kabloya bağlı olduğu, kablonun bozuk bir röleye bağlı olduğu veya başka bir sorun olduğu anlamına gelebilir. .
Örneğin, oksijen sensörü fakir bir hava-yakıt karışımını algılayabilir. Bu, aracınızın yakıt sisteminin düzgün yanma için yeterli yakıt sağlamadığını gösterebilir veya arızalı bir sensörden kaynaklanabilir. Bu tür teşhisler, yalnızca daha fazla sistemle etkileşime giren parçalara baktığınızda daha karmaşık hale gelir.Yanan Kontrol Motoru Işığı Ne Anlama Geliyor?
Cevap: Check Engine Işığı neden yanıyor? Motor servis ışığı yanmaya başlar ve sürücünün kafası karışır, araçta neyin yanlış olduğunu anlamaya çalışmak için kafasını kaşır.
En basit haliyle, yanan bir CEL, aracınızın sensörlerinden birinin aracın motorunda veya aktarma organlarında bir sorun tespit ettiği ve sorunu ayrıntılandıran bir sorun kodu kaydettiği anlamına gelir.
Bir OBD-II aracı , arabanızda neyin yanlış olduğunu bildiren teşhis sorun kodlarını okuyabilir.
AutoZone, Fix Finder hizmetimizde bunlardan birini kullanır, arabanızı tamir etmek için hangi parçaya ihtiyacınız olduğunu bulmak için motoru kontrol edin ışığı taranır. 50 eyaletin tamamında mağazaları bulunan AutoZone çok sayıda aracı taradı.
Çalışanlar, Kontrol Motoru Işığının yanmasına neden olan sorun türlerine biraz aşinadır ve bu, kontrol motoru ışığının yanmasına neden olan en önemli 5 nedenin derlenmiş bir listesidir.
OBD-II okuyucuları ve AutoZone’s Fix Finder gibi hizmetler, parlayan bir CEL’in nedenini teşhis etmek için oldukça kullanışlıdır. Bunun nedeni, şiddeti değişen birçok potansiyel nedenin olmasıdır. Çoğu araba, gaz kapağı gevşekse ışığı yakar, ancak aynı ışığı tekleyen bir motoru belirtmek için kullanırlar.
Gevşek bir benzin kapağı o kadar da büyük bir anlaşma değil. En iyi durum senaryosu, kapağı sıktığınızı görürken, en kötü durum, onu değiştirmeniz gerekmesidir. Motorun teklememesi ise motorunuza zamanla ciddi şekilde zarar verebilir.Yanıp Sönen Kontrol Motoru Işığı Ne Anlama Geliyor?
Cevap: Işık, etkilenen parça veya sistemden bağımsız olarak aynı şekilde görünürken, şiddetine bağlı olarak değişir. Check Engine Işığı az önce sürekli yandıysa, sürmeye devam edebilirsiniz ancak fırsat bulur bulmaz arabayı kontrol ettirmelisiniz.
Yanıp sönen Check Engine Işığı, aracınızın müdahale edilmediği takdirde ciddi motor hasarına neden olabilecek ciddi bir sorunu olduğu için hemen kenara çekmeniz gerektiği anlamına gelir.
Genel olarak, yanıp sönen bir CEL, motorunuzun veya katalitik konvertörünüzün hasar görmesine neden olabilecek motorun tekleme yaptığını gösterir. Bunların her ikisi de pahalı ve onarımı karmaşık olabilir, bu nedenle hemen kenara çekmek en iyisidir.
Teklemelere en yaygın olarak ateşleme ve yakıt sistemlerindeki veya motorun içindeki kusurlar neden olur.