Motor Kompresyon Sıkıştırma Testi Nedir?

Motorunuzun güç üretme ve sorunsuz ve sorunsuz bir şekilde çalışma yeteneği, yakıt/hava karışımı, kıvılcım (bir gaz motorunda), zamanlama ve sıkıştırma olmak üzere 4 ana değişkene indirgenir.

Sıkıştırma, motorun pistonlarının ve valflerinin emilen havayı ve yakıtı alma ve tam da bunu yapma – sıkıştırma – ya dizel motorda sıkıştırılmış yakıtın kendi kendine tutuşacağı noktaya kadar ya da bir gaz motorunda, burada kıvılcım, bir buji kullanarak karışımı ateşler.

Motor Kompresyon Sıkıştırma Testi Özet

Motor kompresyon sıkıştırma testi, bir içten yanmalı motorun silindirlerindeki sıkıştırma basıncını ölçmek için yapılan bir testtir. Bu test, motorun silindirlerindeki sıkıştırma basıncının eşit ve yeterli olup olmadığını belirlemek için kullanılır.

Kompresyon sıkıştırma testi genellikle aşağıdaki adımları içerir:

  1. Motor soğutulur: Motorun soğuması için bir süre beklenir. Bu, motorun içindeki parçaların genleşmesini ve doğru ölçüm yapılmasını sağlar.
  2. Yakıt ve ateşleme sistemleri devre dışı bırakılır: Yakıt ve ateşleme sistemleri devre dışı bırakılır. Bu, motorun çalışmasını engeller ve sadece sıkıştırma basıncını ölçmek için kullanılır.
  3. Sıkıştırma basıncı ölçülür: Kompresyon ölçüm cihazı, her bir silindirin bujilerinin yerine takılır. Motor, ateşleme anahtarını kapatıp gaz pedalını tamamen açarak sıkıştırma basıncını ölçmek için birkaç tur döndürülür. Her silindir için sıkıştırma basıncı değeri ölçülür ve kaydedilir.
  4. Sonuçların analizi: Elde edilen sıkıştırma basınç değerleri, motorun sağlığı ve performansı hakkında bilgi verir. Eğer bir veya daha fazla silindirde düşük sıkıştırma basıncı tespit edilirse, bu motorun güç kaybına, zor çalışmasına veya diğer sorunlara neden olabilir.

Motor kompresyon sıkıştırma testi, motorun silindirlerindeki sızıntıları, yanma odası ve segman gibi parçaların aşınmasını veya hasarını tespit etmek için önemli bir testtir. Bu test, motorun genel durumu hakkında bilgi sağlar ve gerekli bakım veya onarım işlemlerinin yapılmasına yardımcı olur.

Motor Kompresyon Sıkıştırma Testi Nedir?

Motor Kompresyon Testi Nasil Yapilir 1
Motor Kompresyon Testi Cihazı

Motorunuz bir veya daha fazla silindirde sıkıştırmayı kaybederse, sorunlar ortaya çıkacaktır. Teklemeden güçte büyük bir azalmaya kadar, ortaya çıkabilecek bazı ciddi ve karmaşık sorunlar vardır. Sıkıştırma testi, motorunuzun tam olarak ne yaptığını ve sorunun nerede olabileceğini anlamak için en temel motor test prosedürlerinden ve başlangıç ​​noktalarından biridir.

Bir sıkıştırma testinin öncülü, ölçülen PSI’da o silindirin tam olarak ne kadar sıkıştırma ürettiğini görmek için her bir silindiri test etmektir. Tek pistonlu çim biçme makinesi motorundan dizel veya V8 motora kadar süreç tamamen aynıdır – silindirin PSI cinsinden ne ürettiğini ölçün.

Bir sıkıştırma testi prosedürünü anlamak, aynı zamanda neyi başarmaya çalıştığınızı anlamaktır ve bu, her bir silindirin sayıları arasındaki tutarlılıktır ve aykırı değerleri veya aykırı değerleri arar. Arabanızdaki 4 lastiğin lastik basıncını ölçerseniz ve üçünün ölçümü 32PSI, ancak birinin ölçümü 15PSI ise, o lastikte bir sorun olduğunu hemen anlarsınız ve daha fazla test veya inceleme yapılması gerekir. nedenini belirleyin. Bir sıkıştırma testi hemen hemen aynıdır.

Motor Kompresyon Testi Ne Kadar Zordur?

Bir kompresyon testinin öğrenilmesi kolaydır ve yalnızca birkaç temel araç gerektirir. Mekanik bir bakış açısıyla, test ettiğiniz araç veya ekipmandaki bujileri nasıl düzgün bir şekilde çıkaracağınızı ve ateşleme sistemini ve yakıt sistemini (ikincisi araç yakıt enjekte edilmişse) uygun şekilde devre dışı bırakacağınızı bilmeniz gerekecektir . Karbüratörlü motorlar için, yakıt beslemesini devre dışı bırakmayı ve karbüratörün gazını bitirmeyi seçebilirsiniz, ancak çoğu testi bunu yapmadan gerçekleştirebilirsiniz.

Testi gerçekleştirmenin ne kadar kolay olduğu, yalnızca yukarıdaki görevleri gerçekleştirme becerisine bağlıdır. Sıkıştırma testi, sıcak veya soğuk bir motorda veya sorunları teşhis etmeye çalıştığınız, çalışmakta olan veya çalışmayan bir motorda yapılabilir.

Motor Kompresyon Testi Nasıl Yapılır?

1- Ekipmanlarınızı Hazırlayın

Kendinizi sıcak parçalardan ve yağ spreylerinden korumak için yalıtımlı eldivenler (veya nitril) ve koruyucu gözlükler dahil aletlerinizi toplayın. Sıcak bir motor çevresinde çalışıyorsanız, egzoz manifoldları gibi sıcak motor parçalarına dikkat edin. Ayrıca kaliteli bir mandala, bir veya iki uzatmaya (“kıvrımlı mafsallı” uzun bir uzatma V6 veya V8 motorlarda iyi bir fikirdir) ve uygun bir buji soketine ihtiyacınız olacaktır – normal bir soketin sığabileceğini unutmayın. bujileri çıkarmak için tasarlanmış gerçek bir buji soketi kullanmak en iyisidir. Okumalarınızı not etmek ve her bir silindiri notlarınıza uygun şekilde etiketlemek için bir not defterine ihtiyacınız olacak.

Bir kompresyon test cihazı satın alınabilir veya kiralanabilir ve buji deliğine vidalanacak bir dizi adaptör içerir. Adaptör, basıncı hapsetmek için yerleşik bir Schrader valfine ve sıkıştırma okumalarını göstermek için özel bir göstergeye sahiptir. Adaptördeki Shrader valfi, basınç testini bir asistan olmadan yapabilmeniz için göstergedeki sıkıştırmayı hapseder. Gösterge ayrıca, her okumadan sonra sıkışan basıncı serbest bırakan bir serbest bırakma düğmesine sahip olacaktır.

Dikkat: Bir yardımcınız varsa, siz tamamen hazır olana kadar motoru ÇEVİRMEMESİ gerektiğini bildiğinden emin olun ve ellerinizi daima kayış ve kasnaklardan uzak tutun . Kağıt ve yazacak bir şeyler bulundurun, böylece okumalarınızı ilerledikçe kaydedebilirsiniz. Biraz araştırma yapın ve silindirlerin nasıl numaralandırıldığını öğrenin, böylece okumaları sırayla yazabilirsiniz – bilmiyorsanız bu bilgiyi çevrimiçi olarak bulabilirsiniz.

2- Ateşlemeyi ve Yakıtı Devre Dışı Bırakın

Testi gerçekleştirirken, test sırasında motorun çalışmasını istemezsiniz. Distribütör kullanan eski araçlarda, bobinin artı kutbunu ayırarak veya bobini veya bobinleri tamamen çıkararak bobini devre dışı bırakabilirsiniz. Bobin hala şarjlı olduğundan ve yine de topraklanmış bir kıvılcım oluşturup birini şok edebileceğinden, bobinden dağıtıcıya giden teli basitçe çıkarmaktan kaçının.

Buji kablolarını çıkarmanız gerekiyorsa , önce silindirlerin nasıl numaralandırıldığını öğrenin ve kabloları bantla veya bir Sharpie ile veya her ikisiyle birden işaretleyerek daha sonra tekrar yerine takarken bunların üzerinden geçmediğinizden emin olun.

Coil-On-Plug bulunan araçlarda (çoğu modern araç), her bir bujiyi çıkarırken bobinin kablo demetini ayırmanız yeterli olacaktır veya ateşleme sistemini kontrol eden bir sigorta bulmanız mümkün olabilir.

Yakıt enjeksiyonlu araçlar için, yakıt sistemini devre dışı bırakmanız gerekecektir. Kullanıcı el kitabında veya sigorta kutusu kapağının altında sigorta paneli ayrıntılarınızı kontrol ederek başlayın ve yakıt pompası sigortasını veya araç yakıt enjeksiyonluysa yakıt pompası rölesini çıkararak yakıt pompasını devre dışı bırakın.

Mekanik yakıt pompalı karbüratörlü motorlarda yakıt pompası sigortası yoktur ve siz bunu seçmediğiniz sürece yakıt doldurmanın devre dışı bırakılmasına gerek yoktur.

Bazı araçlarda yakıt pompası sigortasını veya rölesini bulmak diğerlerinden daha kolaydır. Yakıt pompasını devre dışı bıraktığınıza inandıktan sonra, yakıt dağıtım borusunda artık basınç kalmayıncaya kadar motoru çalıştırarak yakıt sistemini devre dışı bıraktığınızı doğrulayın. Sigorta veya rölenin çıkarılması enjektörleri ve ateşleme sistemini de devre dışı bırakmadıkça, yakıt pompası devre dışı bırakıldıktan sonra motor çalışacak, ancak kalan yakıt basıncı tükendiği için çalışmadan dönecektir.

Bu noktada, motor dönerken bir silindirin hızlanıp hızlanmadığını görmek için motorun nasıl döndüğünü dinleyebilirsiniz – eğer öyleyse, silindirlerden birinin sıkıştırması düşük olabilir.

3- Bujileri Çıkartın

Cırcırı, gerekli uzantıları ve buji soketini kullanarak tüm bujileri vidalayın. Bu önemlidir, çünkü sıkıştırma testi işlemi sırasında motor dönüşünü yavaşlatan diğer sıkıştırma vuruşlarını istemezsiniz.

4- Basınç Testi Kitini Sıra ile Takın

Benzin veya dizel için uygun göstergeyi seçin. Bir dizel kompresyon testi tipik olarak kızdırma bujilerinin çıkarılmasını ve o motor için özel bir adaptörü gerektirir. Dizel daha yüksek bir sıkıştırma derecesine sahip olduğundan, özel bir gösterge kullanır.

Doğru sıkıştırma adaptörünü önce test etmeyi planladığınız silindirin kızdırma bujisine veya buji deliğine vidalayın – 1 numaralı silindirle başlamak iyidir, ancak bunu herhangi bir sırayla yapabilirsiniz – okumalarınızı doğru silindirin yanına yazmanız yeterlidir sayı.

5- Sıkıştırma Testine Başlayın

Ardından motora marş verilerek bir kompresyon testi gerçekleştirilir. Bu, göstergenin o silindirden birden fazla sıkıştırma darbesini okumasına izin verecektir. Gösterge en az altı “puf” alana kadar motorun dönmesine izin verin, ardından anahtarı bırakın. Kompresyon göstergesi düzgün çalışıyorsa, ibre maksimum kompresyon miktarını gösterecektir.

Dikkat: Bir yardımcınız varsa, siz tamamen hazır olana kadar motoru ÇEVİRMEMESİ gerektiğini bildiğinden emin olun ve ellerinizi daima kayış ve kasnaklardan uzak tutun. Yanınızda kağıt ve yazacak bir şey bulundurmayı unutmayın, böylece okumalarınızı ilerledikçe kaydedebilirsiniz. Biraz araştırma yapın ve silindirlerin nasıl numaralandırıldığını (ateşleme sırası) öğrenin, böylece okumaları sırayla yazabilirsiniz – bilmiyorsanız bu bilgiyi çevrimiçi olarak bulabilirsiniz. Anahtarı çevirirken okumayı takip etmekte sorun yaşıyorsanız, bir asistan veya uzaktan marş kullanmayı düşünün.

Geçerli bir okumaya sahip olduğunuzda, silindir numarasını ve PSI derecesini kaydedin. Çoğu gaz motorunun sıkıştırması 125 ve 175 PSI arasında olmalıdır, dizel ise genellikle 275 ve 400 PSI arasındadır. Bulgularınızın her birini yazmayı unutmayın. Bir veya daha fazla silindir PSI’da yanlış görünüyorsa, yalnızca kontrol etmek için testi yeniden çalıştırabilirsiniz.

Motor Kompresyon Testinde Sorunları Teşhis Etme

Sıkıştırma eksikliğine genellikle 4 şey neden olur

  • Aşınmış veya hasar görmüş piston segmanları,
  • Hasarlı valfler,
  • Yanlış valf zamanlaması
  • Patlamış bir kapak contası.

Aşağıdakiler, olası sorunları tam olarak belirlemenize yardımcı olabilir.

  • Bireysel Silindirlerin PSI’sinin düşük olması:

Yalnızca bir silindirde düşük bir değere sahipseniz veya silindirler bitişik veya yan yana değilse, sorun genellikle valf veya piston segmanıyla ilgilidir. Bir yağ kutusundan düşük sıkıştırma silindirine buji deliğinden iki veya üç fışkırtma motor yağı ekleyerek, sorunun aşınmış halkalar olma olasılığını izole etmeye çalışabilirsiniz. Testi tekrar yapın ve yağ eklendikten sonra sıkıştırma artarsa, muhtemelen piston segmanları suçludur. Birçok çok valfli motor ve turbo motor, valflerde bükülme veya yanmış egzoz valflerinde sorun yaşayabilir ve bir valfteki en ufak bir sızıntı bile düşük sıkıştırmaya ve genellikle teklemeye neden olabilir.

  • Bitişik Silindirler:

Düşük değerlere sahip yan yana iki silindir, şişmiş bir kapak contası olabilir . Süt yağı veya bulanık egzoz dumanı gibi başka belirtiler fark ederseniz, kafa contasının muhtemelen değiştirilmesi gerekir.

  • Tüm Silindirler:

Tüm derecelendirmeleriniz gaz motorları için 100 PSI’ın altında veya dizel için 275’in altında olduğunda, valf zamanlaması sorununuz olabilir. Öncelikle, valflerin düzgün bir şekilde açılıp kapandığından ve kırık bir kayış, zincir veya dişli olmadığından emin olun.

Bu, çoğu durumda valf kapaklarını çıkararak ve motorun ne zaman çalıştığını kontrol ederek ve/veya genellikle triger kayışı olan herhangi bir araçta bulunan triger kontrol kapağını çıkararak yapılabilir. Bir triger kayışının da zamanlamayı atlaması alışılmadık bir durum değildir, bu da size yanlış valf zamanlamasına neden olur.

Motor çalışırken ve kompresyon düşükken yağ doldurma kapağından çok fazla üfleme gazı geldiğini fark ederseniz , aşınmış piston segmanlarından şüphelenin. Bu durumda, motorun elden geçirilmesi veya değiştirilmesi gerekecektir.
Herhangi bir silindir kombinasyonundaki düşük PSI değerlerinin hemen hemen her zaman daha sonra değil, daha önce çözülmesi gereken bir sorunu gösterdiğini unutmayın.

Teşhisi bir tamirciye yaptırmanız gerekirse , bölgenizdeki motorla ilgili sorunları teşhis etmenize yardımcı olabilecek Tercih Edilen Mağazalar listemizden her zaman seçim yapabilirsiniz. Düşük PSI değerleri hemen hemen her zaman er ya da geç çözülmesi gereken bir sorunu gösterir.

Motor kompresyon testi , otomobiller veya kamyonlar hakkında temel bilgiye sahip hemen hemen herkesin yapabileceği bir testtir.

Sıkça Sorulan Sorular?

  1. Benzinli Lpg li araçlarda motor Kompresyon testi Kaç Bar olmalıdır?

    Cevap: Kompresyon testi sırasında, test aletinde okunan değer yaklaşık 8-12 bar (110-175 psi) civarındadır ( bu değer motora göre değişir). Sırasıyla 4 silindir için ayrı ayrı yapılan test sonuçları arasındaki %20 – %25’i geçmemelidir (bu yaklaşık 2-3 bar basınç farkı demektir), diğerlerinden %20-25 daha düşük basınç okunan silindirlerde kompresyon kaçağı var demektir. (Bazı motorlarda silindirler arası basınç farkı 1,5 barı geçmemelidir)

  2. Dizel araçlarda motor Kompresyon testi Kaç Bar olmalıdır?

    Cevap: Dizel motorlarda kompresyon basıncı genelleme yapılarak söylenirse 350 – 500psi (24-35 bar) civarındadır. Kompresyon test basıncı 270psi – 18 bar değerinin altına düşmemelidir. Ayrıca silindirler arası kompresyon basınç farkı 75 psi – 5 bar’dan fazla olmamalıdır

  3. Motor kompresyon sıkıştırma testi neden yapılır?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi, bir içten yanmalı motorun silindirlerindeki sıkıştırma basıncını ölçmek için yapılır. Bu test, motorun silindirlerindeki sıkıştırma basıncının eşit ve yeterli olup olmadığını belirlemek için kullanılır. Ayrıca, sızıntıları, segman aşınmasını veya diğer motor sorunlarını tespit etmek için de önemlidir.

  4. Motor kompresyon sıkıştırma testi nasıl yapılır?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi, özel bir kompresyon ölçüm cihazı kullanılarak yapılır. Bu cihaz, her bir silindirin bujilerinin yerine takılır ve motor birkaç tur döndürülerek sıkıştırma basıncı ölçülür. Her silindir için sıkıştırma basıncı değeri kaydedilir ve sonuçlar analiz edilir.

  5. Motor kompresyon sıkıştırma testi ne zaman yapılmalıdır?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi, genellikle motorun performansında belirgin bir düşüş, zor çalışma, güç kaybı veya diğer sorunlar olduğunda yapılır. Ayrıca, motorun bakım programına dahil edilebilir ve düzenli aralıklarla yapılabilir.

  6. Motor kompresyon sıkıştırma testi sonuçları nasıl yorumlanır?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi sonuçları, her bir silindirin sıkıştırma basıncını gösterir. Genellikle, silindirler arasında belirli bir basınç farkı olabilir, ancak bu farklar belirli bir aralıkta olmalıdır. Düşük sıkıştırma basıncı değerleri, sızıntılar, segman aşınması veya diğer motor sorunlarının işaretçisi olabilir.

  7. Motor kompresyon sıkıştırma testi sonuçları nasıl düzeltilir?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi sonuçlarına bağlı olarak, gerekli düzeltmeler yapılabilir. Düşük sıkıştırma basıncı değerleri, sızıntılar veya segman aşınması gibi sorunlara işaret ediyorsa, motorun onarılması veya parça değişimi gerekebilir.

  8. Motor kompresyon sıkıştırma testi sonuçları ne zaman endişe vericidir?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi sonuçları, normal aralıkların dışında büyük farklar veya düşük sıkıştırma basıncı değerleri gösteriyorsa, bu endişe verici olabilir. Bu durumda, motorun daha ayrıntılı bir incelemeye tabi tutulması ve gerekli onarımların yapılması gerekebilir.

  9. Motor kompresyon sıkıştırma testi ne kadar sürede yapılır?

    Cevap: Motor kompresyon sıkıştırma testi, genellikle kısa bir sürede tamamlanabilir. Test süresi, motorun kaç silindirli olduğuna, testin nasıl yapıldığına ve motorun durumuna bağlı olarak değişebilir. Genellikle, birkaç silindirli bir motorda test süresi 15-30 dakika arasında olabilir.

  10. Motor kompresyon sıkıştırma testi için özel bir ekipmana ihtiyaç var mı?

    Cevap: Evet, motor kompresyon sıkıştırma testi için özel bir kompresyon ölçüm cihazına ihtiyaç vardır. Bu cihaz, her bir silindirin bujilerinin yerine takılır ve sıkıştırma basıncını ölçmek için kullanılır. Bu nedenle, testi yapmak için uygun bir kompresyon ölçüm cihazına sahip olmak önemlidir.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu