Motor Tasarımı ve Sınıflandırması

Motor Tasarımı ve Sınıflandırması: Otomotiv motorları nasıl sınıflandırılır?

Bir motor güç üreten bir makinedir. Yakıtın potansiyel enerjisini ısı enerjisine ve ardından dönme hareketine dönüştürür. Güç üreten bir otomotiv motoru da kendi gücüyle çalışır. Genel olarak, üreticiler motorları çeşitli tasarımlarına, yapılarına ve uygulamalarına göre sınıflandırır. Genel olarak otomotiv uygulamaları aşağıdaki alt kategorilere sahiptir; farklı motor tasarımları birbirinden farklıdır.

Otomotiv Motorları genel olarak aşağıdaki farklı kategorilere göre sınıflandırılır:

  1. İçten yanmalı (IC) ve Dıştan Yanmalı (EC)
  2. Yakıt türü: Benzin , Dizel , Gaz , Bio / Alternatif Yakıtlar
  3. Vuruş sayısı – İki zamanlı Benzinli , İki Zamanlı Dizel , Dört Zamanlı Benzinli / Dört Zamanlı Dizel
  4. Kıvılcım Ateşleme , Sıkıştırma Ateşleme gibi ateşleme türleri
  5. Silindir Sayısı – 1’den 18 silindire kadar (arabada)
  6. Inline , V , W, Yatay, Radyal olan silindirlerin düzeni
  7. Pistonların hareketi – Karşılıklı, Döner
  8. Boyut / Kapasite
  9. Delik-Strok Oranı
  10. Hava soğutmalı , Sıvı soğutmalı (Su bazlı), Yağ soğutmalı (Yağ ayrı soğutulur ) gibi motor soğutma yöntemleri
  11. Doğal Emişli , Turboşarjlı / Süperşarjlı gibi solunum
  12. Bisikletler, Binek Otomobiller, Yarış Arabaları, Ticari Araçlar, Denizcilik, Tarım ekipmanları ve Hafriyat ekipmanları vb. uygulamalar.

Geleneksel otomotiv motoru aşağıdaki parçalardan oluşur:

  1. Motor Silindir Kafası – Eksantrik milini ( OHC tasarımı durumunda), giriş valflerini, egzoz valflerini, turboşarjlı giriş manifoldunu (varsa), egzoz manifoldunu barındırır
  2. Motor Silindir Bloğu – Pistonlar, krank mili, eksantrik mili, yağ pompası, yağ filtresi, yağ soğutucusu, su pompası ve yağ karteri gibi ana motor parçalarını barındırır.
  3. Alternatör, Klima kompresörü, Servo Direksiyon Pompası
  4. Volan, Debriyaj takımı, Debriyaj muhafazası, Şanzıman

Silindirlerin düzenine göre, bir motor öncelikle aşağıdaki kategorilere ayrılır:

  1. Çizgide
  2. ‘V’ şeklinde
  3. ‘W’ şeklinde
  4. Düz / Karşılıklı yatay
  5. Zıt Pistonlar
  6. Radyal

Ancak otomotiv uygulamalarında en yaygın kullanılan motorlar Inline, V, W ve Flat motor tasarımlarıdır.

Sıralı Motor:

Bu tip tasarım çok basit ve geleneksel bir motor tasarımıdır. Bu motor konstrüksiyonunda silindirler tek bir düz çizgi halindedir. Sıralı bir motor 2, 3, 4, 5, 6 veya 8 silindire kadar kullanılır.

‘V’ Motoru:

Bu yeni nesil bir motor tasarımıdır. Bu motor konstrüksiyonunda silindirler açılıdır. Silindirler arasındaki açı ‘V’ şeklini oluşturur ve bu nedenle ‘V’ motor tasarımıdır. 

“W” Motoru:

Bu motor yapısında, motorun bir açıyla yerleştirilmiş üç sıra silindiri vardır. Silindir sıraları arasındaki açı ‘W’ şeklini oluşturur ve bu nedenle ‘W’ motor tasarımıdır.

Motor Tasarimi ve Siniflandirmasi V Motor 1
W Motor Tasarımı

Tipik olarak, yüksek hızlı yarış arabalarında kullanılır. 18 silindirli arabalar Bugatti gösteri arabalarından bazılarıdır – EB118 konsepti, EB 218 konsepti, 18/3 Chiron konsepti – tümü 18 silindirli ‘W-18’ motora ve EB 18.4 Veyron Konsepti – 16 Silindirli ‘W’ye sahip -16’ motor.

Bugatti Veyron W16 Motor Animasyonunu buradan izleyin:

Düz / Yatay Karşılıklı:

Düz / yatay olarak karşıt motorların ana avantajı, daha düşük bir ağırlık merkezine izin vermesi ve böylece araç performansının iyileştirilmesine yardımcı olmasıdır. Bu tip motor Subaru arabalarında kullanılır.

Motor Tasarimi ve Siniflandirmasi Duz Yatay Karsilikli Motor 2
Düz / Yatay Karşılıklı Motor

Impreza, Forester, Tribeca, Legacy, Outback, Baja, BRZ ve SVX gibi tüm Subaru modelleri düz dörtlü veya düz altılı motor kullanır.

Flat Engine Animasyonunu Buradan İzleyin:

Sıkça Sorulan Sorular?

Motor Silindir Kafası Nedir?

Cevap: Eksantrik milini ( OHC tasarımı durumunda), giriş valflerini, egzoz valflerini, turboşarjlı giriş manifoldunu (varsa), egzoz manifoldunu barındırır

Motor Silindir Bloğu nedir?

Cevap: Pistonlar, krank mili, eksantrik mili, yağ pompası, yağ filtresi, yağ soğutucusu, su pompası ve yağ karteri gibi ana motor parçalarını barındırır.

Motorlar neye göre sınıflanır?

Cevap: Üreticiler motorları çeşitli tasarımlarına, yapılarına ve uygulamalarına göre sınıflandırır. Genel olarak otomotiv uygulamaları aşağıdaki alt kategorilere sahiptir; farklı motor tasarımları birbirinden farklıdır.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu