Valf Zamanlaması Nedir ve Motor Performansını Nasıl Etkiler?

Motor Valfi Zamanlamasının Açıklanması

İlk olarak, motor valflerinin nasıl açılıp kapandığını buradan okuyun. Motor valfleri tıpkı insan burnu gibidir. Bir otomotiv motoru , ‘nefes alma’ (nefes alma/nefes verme) işlemi için valfler kullanır. Motorun eksantrik mili, valfleri belirli bir aralıkta açar ve kapatır. Valflerin açılıp kapanma zamanlaması, motor pistonlarının konumuna karşılık gelen derece cinsinden belirtilir. Motor valf zamanlaması, IC motorlarının en kritik sürecidir.

Valf Zamanlamasi Nedir ve Motor Performansini Nasil Etkiler 1
Motor Valfı Zamanlama Şeması

Giriş valfi genellikle piston egzoz strokunda TDC’ye ulaşmadan önce birkaç derece açılır. BDC’ye birkaç derece piston ulaştıktan sonra , yani piston sıkıştırma strokunda silindirde yukarı doğru hareket etmeye başladığında kapanır. Emme strokunda, hava-yakıt karışımı veya yükü çok hızlı bir şekilde silindire emilir. Bunun nedeni, pistonun aşağı doğru hareketinin silindirde vakum (veya negatif basınç) oluşturması ve hava-yakıt karışımının boş alana dolmasıdır.

Motor Valfi Zamanlaması nasıl yardımcı olur?

Bu hava-yakıt karışımı (yük olarak da bilinir) hem kütleye hem de harekete sahiptir. Giriş valfinin açıklığı küçük olduğundan, piston aşağı doğru strokunun sonuna geldiğinde bile yükün tamamı silindire giremez. Dolayısı ile yanma odasındaki basınç atmosferik basıncın altında kalırken, yük pistonun hareket yönünde yüksek hızla hareket etmeye devam eder.

Giriş valfi bu noktada kapanırsa, silindir ihtiyacından daha az şarj alacaktır. Bu nedenle, giriş valfi, piston bir sonraki yukarı vuruşuna, yani sıkıştırma strokuna girene kadar açık tutulur. Bu noktada, silindirdeki basınç neredeyse atmosfer basıncına eşit olur. Mühendisler, giriş valfinin gerçek kapanma noktasını, gelen şarjın hareketinin tersine dönmeye başladığı noktayla çakışacak şekilde hassas bir şekilde kalibre ederler.

Valf örtüşmesi:

Egzoz strokunda piston tekrar yukarı doğru hareket eder; egzoz gazını açık egzoz valfinden dışarı itmek. Egzoz valfi, piston güç strokunda BDC’ye ulaşmadan önce açılır. Egzoz valfi BDC’den hemen önce açıldığı için , basınçlı egzoz gazlarının bir kısmının daha piston yukarı doğru hareketine başlamadan önce dışarı çıkmasına neden olur.

Valf Zamanlamasi Nedir ve Motor Performansini Nasil Etkiler 2
Motor Valfı Örtüşmesi

Fazla basıncı serbest bırakır ve piston yukarı hareket ettiğinde pompalama kayıplarını azaltmaya yardımcı olur. Egzoz valfi, piston TDC’ye birkaç derece ulaştıktan sonra , yani piston emme strokunda silindir içinde aşağı doğru hareket etmeye başladığında kapanır. Bu noktada hem giriş hem de egzoz valfleri çok kısa bir süre açık kalır; bir “örtüşmeye” neden olur. Bu “örtüşme”, kalan egzoz gazlarının motor silindirinden daha iyi “temizlenmesine” veya dışarı atılmasına yardımcı olur.

Sıkça Sorulan Sorular?

Motor Valfi neden kullanılır?

Cevap: Motor valfleri tıpkı insan burnu gibidir. Bir otomotiv motoru , ‘nefes alma’ (nefes alma/nefes verme) işlemi için valfler kullanır.

Bu makale yardımcı oldu mu?
EvetHayır

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu