VVT Değişken Valf Zamanlaması Nedir ve Nasıl Çalışır?
VVT Değişken Valf Zamanlaması anlamına gelir:
Başlangıçta Valf Zamanlamasını/VVT’yi neden değiştirmemiz gerektiğini anlamaya çalışalım.
Öncelikle, önce burayı okuyun ‘ Motor valf zamanlaması ‘ nedir? Bir otomotiv motoru , tıpkı insanların yaptığı gibi valfleri aracılığıyla aslında ‘nefes alır’ (nefes alır/verir). İnsanların nefes alma hızı, esas olarak insanlar tarafından gerçekleştirilen işe bağlıdır. Örneğin kişi/kişiler oturuyorsa veya uyuyorsa, yürürken veya koşarken olduğundan daha yavaş nefes alacaktır. Ayrıca yüzme, ağırlık kaldırma gibi aktivitelerde de kişinin daha fazla hava almak için ağzını açması gerekir.
ünkü insan vücudu ağır işlere maruz kaldığında hava alma ihtiyacı artar. Böylece daha fazla hava almak için daha hızlı nefes almaya ve/veya ağzın daha geniş açılmasına neden olur. Aynı şekilde motor yüksek devirde çalışırken; giriş valflerini daha erken, daha hızlı ve daha uzun süre açması gerekir. Bunun nedeni, daha fazla güç üretmek için yanma için daha fazla hava-yakıt karışımı (yük) emmesi gerektiğidir.
Daha eski geleneksel motorlarda , valflerin açık kalma süresi yalnızca tek motor devri için optimize edilmiştir. Ancak motor devri arttıkça silindirleri tam doldurmak için gereken süre önemli ölçüde azalır. Sonuç olarak motor daha az şarj (hava-yakıt karışımı) alır ve bu da özellikle motor yüksek devirde çalışırken güç kaybına neden olur.
Bu eksikliğin üstesinden gelmek için mühendisler VVT veya ‘Değişken Valf Zamanlaması’ mekanizmasını geliştirdiler. VVT, birden fazla motor devri için valflerin açılma ve kapanma zamanlamasını değiştirir. Yüksek hızda, Giriş valfleri oldukça erken açılır, böylece silindirlere daha fazla hava-yakıt karışımı veya ‘yük’ girer. Bu, aynı zamanda ‘ hacimsel verimini ‘ büyük ölçüde artıran motorun nefes almasını artırmaya yardımcı olur.
VVT Nasıl Çalışır?
Değişken Valf Zamanlaması sistemi, birden fazla motor devri için valflerin açılma ve kapanma zamanlamasını daha da optimize eder. Birinci nesil VVT tasarımı, motoru iki farklı motor devri için optimize eden iki adımlı varyasyon kullanır. Bu tasarım, biri ‘kısmi yük’ koşulu, yani 3500 rpm’ye kadar ve diğeri ‘tam yük’ durumu, yani 3500 rpm’nin üzerinde olmak üzere iki farklı zamanlama seti sağlar. Ek olarak, VVT performansı daha sık artırır ve emisyonları azaltır. Ayrıca, VVT her iki dünyanın da en iyisini sunar. Böylece düşük devirde sorunsuz rölanti, yüksek devirde maksimum güç sağlar.
Ayrıca, yeni nesil VVT tasarımı ‘Sürekli Değişken Valf Zamanlaması’ veya CVVT sistemini uygular. Ayrıca CVVT , motor ECU’su tarafından dijital olarak kontrol edilen valf zamanlamasını sürekli (veya sonsuz) olarak değiştirir. Ek olarak, tüm motor hızları ve koşulları için valf zamanlamasını optimize eder. Varyasyonu elde etmek için farklı mekanizmalar olmasına rağmen, bu esas olarak ‘değişken zamanlamalı eksantrik mili’ ve solenoid valfler kullanılarak gerçekleştirilir.
Bunun dışında CVVT, eksantrik mili ile dişlisi arasındaki esnek hidrolik bağlantıyı kullanır. Motor yağı basıncı ve motorun ECU’su tarafından kontrol edilen solenoidle çalışan bir yağ kontrol valfi tarafından çalıştırılır. Ayrıca eksantrik milini ileriye doğru hareket ettirir ve Giriş valflerinin açılma zamanlamasını ilerletir. Bazı daha gelişmiş tasarımlar, her biri giriş ve egzoz valfi zamanlamasını bağımsız olarak değiştirmek için birer tane olan ‘Dual VVTi’ olan ‘Dual’ sistemleri kullanır.
VVL / VVEL / VVTL nedir?
VVL terimi ‘ Değişken Valf Kaldırma ‘, VVEL ise ‘ Değişken Valf Olayı ve Kaldırma ‘ anlamına gelir. VVTL terimi , valflerin ‘kaldırmasını’ değiştirmek için gelişmiş bir destek sistemi olan ‘ Değişken Valf Zamanlaması ve Kaldırma ‘ anlamına gelir. Günümüzde, performansı iyileştirmek için ‘VVL’ sistemi, ‘Değişken Valf Zamanlaması’ (VVT) sistemleriyle birlikte giderek daha fazla kullanılmaktadır.
Ek olarak, bu tasarım motorun hızına bağlı olarak giriş valflerinin kaldırılmasını (veya hareketini) valf zamanlamasıyla birlikte değiştirir. Böylece, giriş valflerinin rölantide veya yavaş hızlarda ‘ alçak kaldırmasını’ ve yüksek hızlarda ‘ yüksek kaldırmayı ‘ kolaylaştırır. Ayrıca vanaları açarken/kapatırken hassas kontrol sağlar. Ek olarak, üreticiler daha katı emisyon normlarına uymak için başka birçok destekleyici sistem geliştirmiştir. Bunlar elektro-mekanik veya elektro-hidrolik valf kaldırıcılar ve kamsız valf sistemleri vb.
Ayrıca, farklı üreticiler VVT sistemleri için aşağıdaki gibi özel kısaltmalar kullanır:
Kısaltmalar | |||
SL. | kısaltma | Tam form | Şirket |
1 | CVVT | Sürekli Değişken Vana Zamanlaması | renault |
2 | CVVT | Sürekli Değişken Vana Zamanlaması | volvo |
3 | VCT | Değişken Kam Zamanlaması | ford |
4 | VVT | Değişken supap zamanlaması | Suzuki |
5 | VVT | Değişken supap zamanlaması | volkswagen |
6 | DCVCP | Çift Sürekli Değişken Kam Fazlaması | GM |
7 | VVTi | Değişken Valf Zamanlaması (akıllı) | toyota |
8 | VTVT | Değişken Zamanlama ve Valf Dizisi | hyundai |
9 | N-VCT | Nissan-Değişken Kam Zamanlaması | Nissan |
10 | S-VT | Sıralı Vana Zamanlaması | mazda |
11 | MIVEC | Mitsubishi Yenilikçi Valf zamanlaması Elektronik Kontrol | mitsubishi |
12 | i-VTEC | Akıllı – Değişken Valf Zamanlaması ve Kaldırma Elektronik Kontrolü | Honda, Acura |
13 | Camtronik | — | mercedes benz |
14 | VANOS | Değişken Nockenwellensteuerung | BMW |
15 | Valf kaldırma | — | audi |
16 | VarioCam | — | porşe |
Ayrıca Honda i-vtec animasyonunu buradan izleyebilirsiniz:
Sıkça Sorulan Sorular?
VVL Nedir?
Cevap: VVL terimi Değişken Valf Kaldırma anlamına gelir.
VVEL Nedir?
Cevap: VVEL Değişken Valf Olayı ve Kaldırma anlamına gelir.
VVT Nedir?
Cevap: VVT terimi Değişken Valf Zamanlaması anlamına gelir.