Yeni lastikler kaç yaşında olmalıdır?
Neler Okuyacaksınız?
Yeni bir lastik satın alan herkes genellikle daha eski bir üretim tarihine sahip bir kopya alır. Ama bu ne kadar geriye gidebilir? Ve bunu kabul etmek zorunda mısın? Çünkü lastikler de eskir ve performans kaybeder.
Lastik yaşı ile ilgili yasal düzenleme yoktur.
Ancak: Yeni lastikler iki yıldan eski olmamalıdır.
Testler gösteriyor: Yaşlanma teknik özellikleri değiştiriyor
Yeni bir ürün satın alan herkes, onun “hemen” üretildiğini varsayar. Ancak lastiklerde durum her zaman böyle değildir: Çok sayıda lastik boyutu ve özelliği, üreticileri ve perakendecileri üretimi ve depolamayı rasyonelleştirmeye zorlar. Ve bu, iyi kullanılmış lastiklerin bile aşırıya kaçtığı anlamına gelir. Bunu kabul etmek zorunda mısın? Üretim tarihi ne kadar eski olabilir? Ve lastikler zamanla bozulur mu?
Lastiklerin yaşını nasıl öğrenebilirim?
Lastiklerin yaşı için yasal bir dayanak yoktur – ne yeni alımlar için ne de dayanıklılık açısından. Almanya ve Avrupa’daki mevzuat yalnızca minimum diş derinliğini (1,6 mm) düzenlemektedir.
Sürücü, lastiğin yan duvarına bakarak bir lastiğin ne zaman yapıldığını anlayabilir: yaş genellikle lastiğin yalnızca bir yan duvarına dört basamaklı bir sayı dizisi olarak, genellikle DOT numarasıyla damgalanır. Tam DOT numarası, her biri dört karakterden oluşan üç bloktan oluşur. Üçüncü sayı bloğu, üretim tarihi ile ilgilidir. Genellikle bir şekilde oval bir şekilde yola çıkar. İlk iki hane üretim haftasını, son iki hane ise üretim yılını gösterir. Resmimizde, 2205 rakam dizisi şu anlama gelir: 2005’te 22. üretim haftası.
Lastik 14 yıl önce yapılmıştı ve bu nedenle kullanılmasa bile çok eski olduğu açıktı. Çünkü gerçek şu ki: yeni lastik en iyi şekilde kavrar. Farklı yaşlardaki kullanılmamış yeni lastiklerle yapılan araştırmalar, teknik özelliklerin yıllar içinde olumsuz yönde değişebileceğini göstermiştir.
Çünkü lastikler , örneğin UV ışığı, nem ve aşırı yüksek veya düşük sıcaklıklar gibi hava etkileri nedeniyle fiziksel ve kimyasal süreçlerin bir sonucu olarak yaşlanır. Örneğin ozon içeren atmosferler özellikle zararlıdır. Lastiğin hem esnekliği hem de yol tutuşu değişir ve bu durum hiç kullanılmayan veya çok az kullanılan lastikler için de geçerlidir.
Bu nedenle, yeni lastikler satın alırken mümkün olduğu kadar genç olmalarını sağlamak önemlidir. Elbette son birkaç ayda bir lastik üretilmemiş olabilir. Ancak , hiçbir yeni lastik iki yaşından büyük olmamalıdır – sipariş verirken bunu belirtebilirsiniz.
BRV: “Üç yıllık lastikler yepyeni”
Lastik ticareti , lastiklerin sürücü için kullanılabilirliğini sağlamanın tek yolu olduğu için , lastiklerin genellikle daha uzun süre saklandığı gerçeğini haklı çıkarır. Çünkü lastik boyutlarının çeşitliliği, farklı çeşitleri ve teknik özellikleri nedeniyle pazar çok karmaşıktır. Lastik üreticileri de sadece yüksek adetli üretimin ekonomik üretim sağladığını ve bunun da fiyatı olumlu etkilediğini savunuyorlar. Ancak, lastiklerin yaşına ilişkin genel olarak uygulanabilir bir mevzuat bulunmamaktadır. Bunlar güvenlikle ilgili araç parçaları olmasına rağmen, tüketici, gıda veya ilaç için lastiklerde bulunanlar gibi bir son kullanma tarihi arayacak.
Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur – Handwerk e 5 yıldan daha eski olmayan kullanılmamış lastikler söz konusu olduğunda, satın alma ve takma teknik olarak güvenlidir. Ancak, bu durumda yalnızca sınırlı bir kullanım ömrüne sahip olurlar.” Dernek, lastiklerin on yıl sonra yenileriyle değiştirilmesini tavsiye ediyor.
Bir lastik alıcısı olarak sorununuz: Lastiğin gerçekten “düzgün ve profesyonelce” depolanıp depolanmadığını biliyor musunuz ?
İpucumuz: Sipariş verirken, 2 yıllık spesifikasyona dikkat edin ve kayıtlı maksimum lastik yaşının iki yıl olmasını sağlayın.
Lastikler arabadan ne zaman çıkmalı?
Bir çalışmanın parçası olarak , yeni üretilmiş beş yaz ve beş kış lastiği, depoda eskimesine izin verilen, kullanılmamış üç yıllık lastiklerle karşılaştırıldı. Test mühendisleri ıslak zeminde frenleme davranışını, yuvarlanma direncini ve (kış lastikleri) kar üzerindeki davranışı kontrol ettiler. Bu, teknik özelliklerin yıllar içinde olumsuz değişebileceğini gösterdi – bu elbette günlük kullanımda kullanılan lastikler ve özellikle kış lastiklerinin yol tutuşu için de geçerlidir.
Arka plan: Lastiğin kauçuk bileşimi zamanla sertleşir ve bu da ıslak zeminde yol tutuşu ve fren mesafesini kötüleştirir. Düşük sıcaklıklarda bile “yumuşak” kalmaları gerektiğinden, bu durum özellikle kış lastiklerinde belirgin hale geldi. Altı yaşından itibaren kış özelliklerinin bir kısmını kaybederler, bu nedenle sekiz yaşından büyük kış lastiklerinin kullanılmasını tavsiye etmiyoruz. Yaz lastikleri sekiz ila on yıldan eski olmamalıdır.
On yıl yeter
Otomobil lastikleri genellikle sadece on yaşına kadar kullanılmalıdır. Özellikle düzenli olarak kış lastiğine dönüştürülen araçlarda, yıllık kilometresi düşük olan ikinci araçlarda ve ayrıca koleksiyon araçlarında veya sezonluk plakalı araçlarda, lastiklerin çoğu zaman aşınma nedeniyle değil, sadece eskime nedeniyle değiştirilmesi gerekir.
Patlak bir lastiğin değiştirilmesi gerektiğinde sorunlar ortaya çıkabilir. Örneğin, yedi yıllık kusurlu bir lastik için “uygun” bir yedek, yani yapı olarak aynı olan bir lastik bulmak zordur. O zaman aynı anda iki yeni lastik almanız gerekir. Güvenlik nedeniyle, aynı lastiklerin en az bir aksta kullanılmasını şiddetle tavsiye eder!
Bu arada, lastik yaşı konusunda özel bir yasal gereklilik vardır: 100 km/s hıza kadar onaylanmış römork ve karavan lastikleri 6 yaşından itibaren değiştirilmelidir.
Lastik üreticilerinin görüşleri
Lastik üreticisi Continental’in teknik müşteri hizmetleri mühendisi René Siebeneicher ile röportaj. Lastik eskitme işleminin kimyasal sürecini, müşterinin neden ürünleri fabrikadan her zaman taze olarak alamadığını ve depolama türünün eskitme sürecini nasıl etkilediğini açıklıyor. Vardığı sonuç: “Daha uzun depolama süreleri, lastiklerin kullanılabilirliğini garanti eder”.
Soru: Lastik eskimesinin kimyasal süreçleri nasıl açıklanabilir?
Cevap: Lastik eskimesi , lastik malzemelerinin özelliklerinde zaman içinde geri dönüşü olmayan değişikliklere yol açan tüm süreçleri içerir. Yaşlanma, kimyasal ve fiziksel süreçlerden kaynaklanır.
Lastiklerin kimyasal yaşlanması , oksijen/ozon, UV radyasyonu (güneş ışığı), sıcaklık, nem ve zamanın etkisiyle çeşitli lastik bileşenlerinin oksidasyonu yoluyla meydana gelir.
Süreç : Lastiğin polimer zincirleri, oksijen (O2) veya ozon (O3) tarafından tetiklenen oksidasyonla parçalanır ve yeni çapraz bağların (“post-crosslinking”) oluşumuyla sonuçlanır. Zamanla bu, bileşen yapışmasını ve esnekliğini ve dolayısıyla lastik kullanım özelliklerini de azaltır.
Daha yüksek sıcaklıklar ve nem süreci destekler. Dışarıdan, bu, sözde ozon çatlakları aracılığıyla lastik üzerinde görülebilir.
Üretici teknik olarak yaşlanma sürecini etkileyebilir mi?
Kimyasal eskime süreçlerine karşı koymak için, lastik bileşimlerine statik ve dinamik yaşlanma karşıtı maddeler eklenir. Statik yaşlanma karşıtı maddeler yüzeyde koruyucu bir mum filmi oluşturur ve böylece diğer şeylerin yanı sıra yüzeyde ozon çatlaklarının oluşumunu engeller. Dinamik yaşlanma karşıtı maddeler, oksijen veya ozon ile polimerlerden daha hızlı reaksiyona girer ve böylece onları korur.
Ve bu yardımcı olur mu?
Anti-aging ajanlar , doğru kullanıldığında ve saklandığında aşınma sınırına eskime sınırından çok daha önce ulaşılmasını sağlar. Bu nedenle, eskime süreçlerinin sürüş performansı üzerinde gözle görülür etkilerinin olması beklenmemektedir.
Lastik yaşı söz konusu olduğunda, yaz, kış ve dört mevsim lastikleri arasında fark var mı?
Yalnızca UV radyasyonu (güneş ışığı), sıcaklık veya nem gibi belirtilen etki faktörleri mevsimsel dalgalanmalara tabi olduğu sürece. Bu , yaşlanma sürecinde nispeten küçük sapmalara neden olur , ancak bunlar, belirtilen yaşlanma önleyici maddeler tarafından her tür lastikte telafi edilir.
Continental lastiklerin kaç yaşında değiştirilmesini önerir? Tasarımda veya hız endeksinde farklılıklar var mı?
Belirli bir yaşın üzerindeki lastiklerin değiştirilmesini gerektiren herhangi bir özellik yoktur. Continental , tipi ve hız sembolü ne olursa olsun, on yıldan daha uzun süre önce üretilmiş tüm lastiklerin (yedek lastik dahil) yeni lastiklerle değiştirilmesini tavsiye eder.
Bu tavsiye, lastikler on yaşından büyükse ve hâlâ yola elverişli görünüyorsa da geçerlidir. Çünkü sürücüler, lastik yırtıkları, diş aşınması veya yaşa bağlı diğer fenomenler için yalnızca görsel bir incelemeye güvenemezler.
Ayrıca Continental, diş derinliğinin yaz lastikleri için 3 mm’den, kış lastikleri için 4 mm’den az olmamasını tavsiye eder, aksi takdirde yol tutuşu ve çekiş önemli ölçüde bozulur. BRV de öyle diyor.
BRV’den bahsetmişken Continental, BRV’nin 3 yaşındaki lastiklerin “fabrikadan yeni” ve 5 yaşındaki lastiklerin “yeni gibi” olduğu görüşüne katılıyor mu?
Evet.
Neden her zaman en yeni lastikleri almıyorsun?
Kullanılabilirliği sağlamak için daha uzun lastik saklama süreleriyle sonuçlanabilecek birkaç faktör vardır.
Genel olarak, çok çeşitli profiller ve boyutlar, farklı yük indeksi ve hız sembolü varyantları ve farklı OE spesifikasyonları nedeniyle makalenin karmaşıklığı zaten çok yüksektir.
Ayrıca, talepte veya pazarın öneminde her zaman öngörülemeyen mevsimsel dalgalanmalar vardır. Ve sonra fabrikaların kullanımı da mümkün olduğunca ekonomik bir şekilde organize edilmelidir – bu da müşteri için satın alma fiyatı üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir.
Bununla birlikte, uygulamada yeni lastikler için yaygın olan saklama süresi nedeniyle herhangi bir yasal dezavantaj yoktur: Tüketiciye karşı garanti yükümlülüğü , lastiğin üretimi sırasında değil , lastiğin satın alındığı tarihte başlar.
Lastiklerin yaşı ile ilgili yasal düzenlemeler olmalı mı?
Servis ömrü ve kilometre depolama, çalıştırma ve servis streslerinin toplamına bağlı olduğundan bu tavsiye edilmez. Bir lastik, ömrü boyunca farklı yüklere maruz kalır. Yükleme, hız, şişirme basıncı, uzunlamasına ve yanal kuvvetler, yaralanmalar ve çok daha fazlasını düşünüyorum.
Bu koşullar çok değişkenlik gösterebileceğinden, yalnızca kronolojik lastik yaşı temelinde hizmet ömrünü veya yasal kullanım sınırını tahmin etmek mümkün değildir .
Depolama yaşlanma sürecini etkiler mi? Ve ideal saklama koşulları ne olurdu?
Uygun depolama , eskime sürecini büyük ölçüde yavaşlatır, böylece lastik eskimesi pratikte sadece sürüşle başlar .
İdeal depolama koşulları: Mümkün olduğunca az hava değişimi ile düşük ortam sıcaklığı ve nem , depolama alanında elektrikli makineler gibi ozon üreten ekipmanların bulunmaması, doğrudan güneş ışığının mümkün olduğunca olmaması ve solventler , yakıtlar ve yağlayıcılar, kimyasallar, asitler veya dezenfektanlar. Depolama , zeminden en az 10 cm mesafe ile bu amaç için sağlanan raflar üzerinde uzun süreli dik depolama durumunda, basınç, gerilim veya diğer deformasyonlar olmaksızın stressiz bir durumda olmalıdır.
Sıkça Sorulan Sorular?
Yeni lastikler kaç yaşına kadar alınabilir?
Cevap: Yeni lastikler iki yıldan eski olmamalıdır.
Lastiklerin yaşlanma nedenleri nelerdir?
Cevap: Lastikler UV ışığı, nem ve aşırı yüksek veya düşük sıcaklıklar gibi hava etkileri nedeniyle fiziksel ve kimyasal süreçlerin bir sonucu olarak yaşlanır.
Otomobil lastikleri kaç yaşına kadar kullanılmalıdır?
Cevap: Otomobil lastikleri genellikle sadece on yaşına kadar kullanılmalıdır.